Rättigheter och skyldigheter vid husköp.

M

Miss_Macahan

Jag undrar vad en köpare har för rättigheter och skyldigheter i en husaffär. Det skrivs ju ett köpekontrakt då pris på fastigheten överenskommits. I detta kontraktet står att man som köpare har rätt att besiktiga och att ångra köp inom ett visst antal dagar.

Får man bryta kontraktet trots att inget stort fel har upptäckts vid besiktning eller måste det vara något fel på huset för att man ska kunna bryta det?

Får köparen ångra sig innan besiktning inom denna tiden utan att ha specificerad anledning bara han gör det skriftligt?
 
Köpekontraktet som skrivs är bindande men kan utformas på olika sätt. Det verkar som om det ingår någon form av ångervecka i ditt? Läs alltid noga innan du skriver på.
Som köpare har du undersökningsplikt och bör därför besiktiga huset. Om större fel upptäcks vid besiktningen och säljaren ej informerat köparen om dessa kan köparen ha rätt att häva kontraktet.
Vill du som köpare häva avtalet utan giltiga skäl har säljaren rätt att kräva dig på ersättning för extra kostnader i samband med det brutna avtalet.
Detsamma gäller givetvis tvärtom.
// Tovan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 015
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp