Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Rättigheter och skyldigheter vid husköp.

M

Miss_Macahan

Jag undrar vad en köpare har för rättigheter och skyldigheter i en husaffär. Det skrivs ju ett köpekontrakt då pris på fastigheten överenskommits. I detta kontraktet står att man som köpare har rätt att besiktiga och att ångra köp inom ett visst antal dagar.

Får man bryta kontraktet trots att inget stort fel har upptäckts vid besiktning eller måste det vara något fel på huset för att man ska kunna bryta det?

Får köparen ångra sig innan besiktning inom denna tiden utan att ha specificerad anledning bara han gör det skriftligt?

T

tovan

Köpekontraktet som skrivs är bindande men kan utformas på olika sätt. Det verkar som om det ingår någon form av ångervecka i ditt? Läs alltid noga innan du skriver på.
Som köpare har du undersökningsplikt och bör därför besiktiga huset. Om större fel upptäcks vid besiktningen och säljaren ej informerat köparen om dessa kan köparen ha rätt att häva kontraktet.
Vill du som köpare häva avtalet utan giltiga skäl har säljaren rätt att kräva dig på ersättning för extra kostnader i samband med det brutna avtalet.
Detsamma gäller givetvis tvärtom.
// Tovan

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6448 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Ekonomi&Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
2 804
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 629
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
954
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
1 000

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar