Räv med skabb - behandla?

Fideli

Trådstartare
En ungräv har börjat hänga vid stallet de senaste dagarna och äta av maten som ställs ut till igelkottarna. Han är väldigt nyfiken och igår kväll kom han riktigt nära och då såg vi att han tyvärr har skabb:cry:. Endast lite på vänster lår, det är därför vi inte sett det tidigare. Tänkte ju direkt att han måste avlivas och stallägaren pratade med en jägare som bor granne, han kommer väl ikväll eller i helgen och skjuter räven. Men nu har jag fått tips från flera håll om att det går att behandla rävar med Ivomec, som man då blandar i maten och ger dem. Räven är jättegullig och han är ju inte så illa drabbad än, så det kanske finns hopp?
Är det någon som lyckats behandla en vild räv, eller vet om något fall där det funkat? Jag har ju aldrig hört något annat än att man skjuter rävar med skabb, så fort som möjligt innan de hinner smitta ner andra djur, så jag är ju tveksam. Men tänk vad underbart om man skulle kunna hjälpa honom bli frisk!:heart
 
Jag har för mig att jag läst att olika individer har olika motståndskraft mot skabb. Vissa klarar sig medan andra blir angripna. Det gör att även om du behandlar den här räven nu så kommer den troligen få skabb igen och får den det inte så kommer den sprida sina gener som inte står emot skabben till sina framtida ungar.
Den är säkert jättemysig, rävungar brukar vara det, men att rädda den försvagar populationen och den riskerar ett ökat lidande senare när ingen är där och kan avsluta det.
 
Gissar på att det är lönlöst om ni inte flyttar räven också, annars kommer den mest troligt bli återsmittad.
 
En ungräv har börjat hänga vid stallet de senaste dagarna och äta av maten som ställs ut till igelkottarna. Han är väldigt nyfiken och igår kväll kom han riktigt nära och då såg vi att han tyvärr har skabb:cry:. Endast lite på vänster lår, det är därför vi inte sett det tidigare. Tänkte ju direkt att han måste avlivas och stallägaren pratade med en jägare som bor granne, han kommer väl ikväll eller i helgen och skjuter räven. Men nu har jag fått tips från flera håll om att det går att behandla rävar med Ivomec, som man då blandar i maten och ger dem. Räven är jättegullig och han är ju inte så illa drabbad än, så det kanske finns hopp?
Är det någon som lyckats behandla en vild räv, eller vet om något fall där det funkat? Jag har ju aldrig hört något annat än att man skjuter rävar med skabb, så fort som möjligt innan de hinner smitta ner andra djur, så jag är ju tveksam. Men tänk vad underbart om man skulle kunna hjälpa honom bli frisk!:heart
Inte jag personligen, men en av mina grannar har tydligen lyckats behandla en skabbräv med medicin som hon lade i köttbullar.
 
@bettysmatte och @Mia_R
Intressant! Det har alltså gjorts och fungerat. Jag har som sagt aldrig hört talas om det tidigare, så jag tänkte att det kanske var någon påhittad önskedröm.

Hursomhelst så är det ju upp till hus- och stallägarna, det är deras tomt och deras djur som riskerar smittas/bli uppätna, så de får bestämma. Jag vidarebefordrar infon till dem, tillsammans med synpunkterna från @Shaggy och @nullo-modo. Vet att de skulle prata med veterinär idag också, både om räven och om risken för att katterna smittas. Så jag får väl veta ikväll vad som beslutats.
 
@bettysmatte och @Mia_R
Intressant! Det har alltså gjorts och fungerat. Jag har som sagt aldrig hört talas om det tidigare, så jag tänkte att det kanske var någon påhittad önskedröm.

Hursomhelst så är det ju upp till hus- och stallägarna, det är deras tomt och deras djur som riskerar smittas/bli uppätna, så de får bestämma. Jag vidarebefordrar infon till dem, tillsammans med synpunkterna från @Shaggy och @nullo-modo. Vet att de skulle prata med veterinär idag också, både om räven och om risken för att katterna smittas. Så jag får väl veta ikväll vad som beslutats.
Jag vet inte om det är någon risk att katterna smittas, men hundar kan få det. Våra hundar smittades men inte katterna.
 

Stallägaren pratade med länsjaktmästaren och det visade sig att de redan kände till skabbräven och att det även finns en till skabbräv, värre drabbad, i området, båda rävarna kommer att skjutas. Tyvärr verkar det ligga ganska långt ner på prioriteringslistan och inget organiserat försök, utan mer "råkar vi få syn på någon av dem när vi är ute i skogen, och har geväret med, och det blir ett bra skottläge, så skjuter vi".
 

Liknande trådar

Äldre Jag öppnade dörren och stod öga mot öga med en räv. Otroligt skabbig, ingen päls på bakdelen och endast ett par strån på svansen. Mager...
2
Svar
24
· Visningar
8 491
Senast: honung
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 840
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp