Bukefalos 28 år!

Ragdoll, tankar om rasen

ISABEL

Trådstartare
Jag och min familj har beslutat oss för att köpa en Ragdoll. Vi har fallit pladask för rasen! :love:
Men vi har en del frågor som vi hoppas kunna få svar på.

Vi vill köpa en hona, lämpad för såväl sällskap som utställning och avel. Vi har hittills varit i kontakt med en uppfödare som lovat oss att vi ska få köpa en utav hennes kattungehonor, som hon anser är lämpliga till avel, men när vi går in på andra uppfödares hemsidor så står det mer eller mindre överallt "Honor lämpade för avel, säljes endast till seriösa och registrerade uppfödare". Hur ska vi kunna vara registrerade uppfödare om vi inte ens har någon katt ännu? Alla måste väl börja någonstans, eller?

När vi väl har vår hona. Hur går vi tillväga senare om vi vill använda henne i aveln? Vad finns det för regler och bestämmelser? Vad krävs för att få registrera sig som uppfödare?

Tacksam för svar!
 
Registrera sig som uppfödare kan man göra redan innan man har en katt som man tänkt avla på. Man måste vara medlem i en kattklubb och ansöker om stamnamn genom sverak.

Jag är på gång att starta upp ett katteri. Jag lyckades hitta en hona till avel utan stamnamn, men jag hade nog kunnat hitta en "finare" katt om jag börjat med att registrera stamnamn. Många uppfädare är dock väldigt snälla och hjälper gärna nya uppfädare pm man delar tankar och ambitioner.

Sedan ska man tänka på att testa sin katt för de sjukdomar som är relevanta. Det är superviktigt. Sedan är det ju alltid en fördel att ställa ut sin katt ett par gånger innan avel så man kan få hjälp att se vilka bra och dåliga sidor katten har. Det underlättar när man är ny och ska hitta en lämplig hane.

Det är svårt att hitta en hane som oetablerad uppfödare. Många vågar inte stötta nya uppfödare. Men då tror jag det är viktigt att inte välja "första bästa" utan fortfarande tänka på vad som passar eller inte passar till din hona.

Om jag var du skulle jag läsa in mig ordentligt om avel först. Sverak har mycket info, liksom ragdollklubben. Finns även bra böcker i ämnet. Sen kan man alltid kontakta uppfödare och få höra mer om hur det är att bedriva katteri. De delar gärna med sig av sina erfarenheter :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 276
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 783
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 827
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp