ragdoll vs helig birma

tralala

Trådstartare
Jag och min sambo är sugna på att skaffa katt (kommer dock inte bli förrän tidigast om ett år) och vi har fastnat för raserna ragdoll och helig birma, båda raserna verkar vara jättehärliga :love:

Tycker att de båda raserna verkar likna varandra ganska mycket, så vad är det som skiljer de båda raserna åt?

Det kan tilläggas att vi kommer att skaffa två st (har inte bestämt kön än) och att de kommer att vara innekatter i en 3:a på 85 kvm med golvvärme och inglasad balkong :)
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Åh, jag har förälskat mig i Ragdollen :love: Jag tycker den rasen verkar mer tillgiven än Birman, lite lugnare och lite mer "hundlik".... Uppfattar Birman som något mer katt-lik med lite mer integritet eller hur man ska förklara det. Gillar att Ragdollen gärna håller sig på lite lägre stående ytor också. Tycker dessutom mer om pälsen hos Ragdollen och tycker även den rasen har vackrare färger/teckningar.

Men om du inte kan bestämma dig kan du ju ta en av varje, det var ju ett jättebra förslag!
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Jag har 2 ragdolls och ingen av dem har läst rasbeskrivningen om att hålla sig på låga ytor. Den ena klättrade i somras upp ca 8 m upp i en tall till sin mattes stora förskräckelse, men har till min stora glädje inte klättrat högre än ett par meter sedan dess. Båda är gladeligen på både bord och bänkar i köket och fullkomligt älskar sitt 1.85 m höga klätterträd.

De är innekatter som får vara utekatter när jag besöker mina föräldrar på landet över en helg eller mer.
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Jag har 2 ragdolls och ingen av dem har läst rasbeskrivningen om att hålla sig på låga ytor. Den ena klättrade i somras upp ca 8 m upp i en tall till sin mattes stora förskräckelse, men har till min stora glädje inte klättrat högre än ett par meter sedan dess.

Åh jag är så smart, jag tänkte "undrar vilka katter det är" och sen såg jag vem som skrivit inlägget och insåg vem det var som klättrat upp i tallen. :o Måste anses som ett misslyckande som ragdolluppfödare, och så avlar jag på syster till den. :D

Till trådskaparen - Jag har tyvärr ingen erfarenhet av birma själv men har haft ragdolls sen 2005 så jag är väl lätt partisk när jag säger att det är en underbar ras! :love: Men om jag vore du skulle jag ta mig tid att ta reda på så mycket som möjligt om båda raserna, det är ju ingen brådska. Läs på rasföreningarnas hemsidor, besök kanske utställningar eller varför inte be att få komma på besök hemma hos några som har ragdolls eller birmor eller både och. :)

Lycka till med kattletandet!

/Erica
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Jag har ingen erfarenhet av birman, men har 4 st ragdoll. Härligare katt får man leta länge efter.

Mina har nog inte heller läst nån rasbeskrivning. Här är det full ös mellan varven.
Dom ligger gärna högst upp i klätterträdet, men ligger lika ofta på golvet.

En av katterna är väl av den lite lugnare varianten, det är en katt jag tog över från mina föräldrar. Henne är det inte mycket fart i.

Dom andra däremot klättrar gärna i gardiner och klänger på gardinstängerna.

Sen är dom ju så vackra att titta på.

Min första ragdoll.
20110213008.jpg
[/IMG]

Henns dotter.
20110219002.jpg
[/IMG]

Mammao pappas som jag tog över.
20110408004.jpg
[/IMG]

Så minstingen i familjen.
kumlahotell037.jpg
[/IMG]

20110407083.jpg
[/IMG]

20110408045.jpg
[/IMG]
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Jag har bara erfarenhet av raserna från mitt jobb (djurvårdare på vet.klinik) och jag röstar därigenom på ragdollen!
Birman har enligt min erfarenhet stor integritet, den förvarnar inte speciellt utan säger vad den tycker precis när den tycker det. Inte bara på jobbet, utan även hemma enligt ägarna.

Ragdoll å andra sidan brukar verkligen vara goa trasdockor som gör skäl för sitt namn. Trevligare katt får man leta efter! Skulle jag ha raskatt skulle jag definitivt ha ragdoll!
 
Sv: ragdoll vs helig birma

Som liten Birma-uppfödare så röstar jag ju såklart för Birma. :angel:

Jag känner inte alls igen beskrivningen om att de skulle ha större integritet.
Visst finns det olika individer men mina har nog inte förstått det där. De är samtliga otroligt lugna och stabila individer. Framförallt de jag själv har fött upp.
Alla apporterar och möter en gärna i dörren när man kommer hem.
Ingen av dem har någonsin rivit mig 'med flit' och de använder aldrig klorna när man leker med dem.
De är kärvänliga och följer en från rum till rum.
Min äldsta hona ligger i och för sig inte så gärna i knä (men bredvid)men de andra älskar att vara nära oss människor.
Jag tror mycket har att göra med hur man har hanterat dem som små och hur man har förberett dem för livet.

Vissa av dem gillar höjder mer än andra.
l110221035.jpg


De är otroligt vackra
l110221014.jpg


Och vissa är soffpotatisar :D
l110201008.jpg
 
Sv: ragdoll vs helig birma

*kl*

tack för alla svar, men ni har inte gjort mitt val lättare :D

Tror att jag och min sambo ska försöka åka ut till uppfödare av båda birmor och ragdoll och hälsa på lite katter, risken är väl att man vill ha alla katter man hälsar på :D:love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 865
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 061
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 277
Senast: Kirie
·
Hundavel & Ras Huset är väldigt tomt då vi vart utan hund i snart 3 månader... Kommer inte bli en hund än på att tag, men jag gillar att vara...
Svar
19
· Visningar
3 703
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp