C

carina

Jag har en liten undran,jag har en ragdolltös sen innan och har övertagit en liten ragdollhane på 7 månader av en vän pga utlandsjobb.Nu undrar jag om det är vanligt att en ragdoll är nästintill korthårig?denna lilla hanen är det,annars är han helt rastypisk och brunmaskad.Om han hinner para sej med tösen innan han kastreras,vad händer då med pälsen på eventuella ungar?Jag har sett både hans mor och far och dom är stora kraftiga ragdoller.Denna ungen var och är också liten till växten och ganska smal.Jag ska beställa tid för kastrering så fort som möjligt för han försöker men tösen emellanåt.Snälla ni som kan ragdoller,svara är ni snälla.
 
För det första, ha honan på p-piller! I alla fall tills hannen är kastrerad. Visserligen är det väl ingen KATASTROF om de parar sig, såvida de inte är nära släkt, men det är väl inte direkt önskvärt om det inte är planerat...

Ang pälsen: Alla ragdolls är långhåriga, men en del sätter päls väldigt sent. Vissa får inte den långa pälsen förrän de är kastrater. Ragdolls med mycket engelska linjer utvecklas i regel långsamt, och kan därmed ta lite längre tid på sig att få den långa pälsen.

Hur ungarna skulle bli är svårt att förutsäga. De kan antingen få päls tidigt, eller senare, beroende på vems anlag som slår igenom.

Jag sitter i ungefär samma sits. Min ragdollhona har mkt bra päls, lång och med mkt bra kvalitet (i alla fall innan hon blev dräktig)medan pappan till kullen har väldigt kort päls idag. Så vi får se vad ungarna får för pälstyp, om de sätter tidigt eller sent.
 
Jag har haft 3 fertila ragdollhannar (1 nu) och två av dom har/hade ganska kort päls som unga och fertila, en är fortfarande fertil, men den andra fick en REJÄL päls efter de att han blev kastrat. Den andra hade lite mer "normal" semi-lång hår som fertil men som kastrat har han nu börjat få en riktig lång å fin krage :) Så din lill-pojk växer nog på sig när han blir kastrat!
 
Tack för era svar.Han kanske ordnar till sej då.Men han är smal och har så långa ben tycker jag.Idag har jag ringt efter p-piller som jag ska börja ge tösen,hon började löpa igår för första gången,men det verkar inte som om lillkatten vet exakt vad han ska göra,men han försöker ju.Går det bra att ge henne piller nu när hon löper?Vad kan hända om hon är parad och ändå får piller?Det är ju ingen jättekatastrof för dom är inte släkt på något sätt men jag tycker hon är för ung,bara 10 månader.Jag ska se om jag kan lägga in en bild på lillen så ni får se hur han ser ut,men jag är inte så bra på det där med datan!!
 
Troligtvis har hannen inte fått till det så hon blivit dräktig, men risken finns ju om hon löper. Ger du henne p-piller när hon är dräktig så kan de reslutera i missbildade ungar och förlossningskomplikationer.
Du kan avbryta löpet genom att ge p-piller tre dagar i följd. Inget man ska göra ofta, men i det här fallet kan det ju vara befogat.
Ska hon inte gå i avel så kan du kastrera henne så snart hon slutat löpa, och om hon då råkat bli dräktig så tas ev foster bort i samband med kastraktionen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
3 026
Senast: Sasse
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp