Rage walker

Fast ar inte det som ett forstoringsglas ... typ ... och gor inte att doda vinklar eller vad backspeglar gommer syns battre?
Det finns ju de som är designade just för döda vinkeln. Enkelt beskrivet så funkar det som ett förstoringsglas som kan se bakom hörn. Om du sätter den på rutan kan du se bakåt i döda vinkeln. Det finns de som är designade att sätta på bakrutan på en bil för att kunna se rakt ner, för t.e.x förhindra att man backar över ett barn eller sin hund.
Har arbetat med detta, dock inte i Sverige.
@TheRedLightning
 
Kan ändå meddela att jag nyss träffade din överman. Skulle släntra till Ica för att köpa mjölk. Välklädd medelålders man kommer gående, ser en parkerad sparkcykel utanför en port som han all of the blue bara slår till jättehårt så den flyger rakt in i ett skyltfönster. Hade jag inte varit så oerhört nyvaken hade jag konfronterat honom och frågat vad hans problem var. I plural. För han lär ju ha fler än ett ;)
Oj! :crazy:
 
Han kanske hade slagit ner mig? :rofl: Var troligen tur att jag knappt hunnit vakna och reagerade för sent :p
Lärt mig att arga medelålders snubbar är de värsta. Konfronterade en sådan i tunnelbanan och han tappade det totalt och slog/tryckte ner mig så jag flög i golvet :o Spärrvakten sprang ut och hjälpte mig varvid mannen även passar på att få ett rasistiskt utbrott på honom :cautious: Polisanmälde men han försvann spårlöst med tuben. Några veckor senare ser jag honom handla på Karlaplan med vad som troligen är hans barn i 5-6 års åldern... Det om ngt gjorde mig sjukt illa till mods.
Folk är fan inte kloka! O_o Modigt av dig att ingripa ändå. :bow:
 
Det är helt obegripligt att de finns. Jag tycker nog inte bara att de är vanliga utan att det praktiskt taget i 90% av fallen är grönt för högersvängande bilar och gångtrafikanter och cyklister samtidigt.

Jag blir mer och mer förbryllad. I USA har jag hört ryktas att man får svänga höger ibland även om det är rött för dem som kör rakt fram. Vilket vore fantastiskt att kunna få köra när det är rött för gångare och cyklister.

Vi har en korsning på väg från jobbet med cykelväg och gångväg och högersväng för bil, med dålig sikt pga högt staket mellan bilfil och cykelväg. Skulle kännas hundra gånger säkrare att få köra höger där när det är rött rakt fram än när det är grönt för cyklister och gångtrafikanter.

Dvs först är det rött rakt fram och högersväng för dubbelfilig bilväg, (där högersvängen har egen fil), gångare och cyklister.

Sedan slår det om till grönt för gångare, bilar rakt fram, cyklister och högersvängande bilar. Dvs gångarna och cyklisterna får aldrig grönt om inte även högersvängande bilar har grönt.
Ja, så är det i USA. Åtminstone i californien när jag bodde där på 90-talet.
Tror dock att det är ett icke-problem där. Folk går inte, alla kör runt i sina bilar. ;)
 
Ja, så är det i USA. Åtminstone i californien när jag bodde där på 90-talet.
Tror dock att det är ett icke-problem där. Folk går inte, alla kör runt i sina bilar. ;)

Du bodde i Sodra CA va? I Norra Californien och har norrover i Oregon gar folk hela tiden och att svanga hoger mot rott ar en "lifesaver" da man inte behover forsoka leta efter fotgangare som vill ga over gatan.

Svanga hoger mot rott kan man gora i hela landet, nastan overallt, utom pa vissa platser dar det ar klart skyltat att hogersvang mot rott inte ar tillatet. Dessutom ar trafikrytmen har i USA sa oandligt mycket lugnare och mindre "aggressiv" an i Sverige. Inte ens New York eller Los Angeles kommer upp i den Svenska hetsiga korstilen.
/hastflicka som backade in i trafiken i New York City med stor pick-up truck och 10+ meters husvagn. Inte en enda en tutade eller forsokte tranga sig forbi./
 
Du bodde i Sodra CA va? I Norra Californien och har norrover i Oregon gar folk hela tiden och att svanga hoger mot rott ar en "lifesaver" da man inte behover forsoka leta efter fotgangare som vill ga over gatan.

Svanga hoger mot rott kan man gora i hela landet, nastan overallt, utom pa vissa platser dar det ar klart skyltat att hogersvang mot rott inte ar tillatet. Dessutom ar trafikrytmen har i USA sa oandligt mycket lugnare och mindre "aggressiv" an i Sverige. Inte ens New York eller Los Angeles kommer upp i den Svenska hetsiga korstilen.
/hastflicka som backade in i trafiken i New York City med stor pick-up truck och 10+ meters husvagn. Inte en enda en tutade eller forsokte tranga sig forbi./
Du har precis förstör min USA är sämre på allt mot för sverige syn:mad:
 
Du bodde i Sodra CA va? I Norra Californien och har norrover i Oregon gar folk hela tiden och att svanga hoger mot rott ar en "lifesaver" da man inte behover forsoka leta efter fotgangare som vill ga over gatan.

Svanga hoger mot rott kan man gora i hela landet, nastan overallt, utom pa vissa platser dar det ar klart skyltat att hogersvang mot rott inte ar tillatet. Dessutom ar trafikrytmen har i USA sa oandligt mycket lugnare och mindre "aggressiv" an i Sverige. Inte ens New York eller Los Angeles kommer upp i den Svenska hetsiga korstilen.
/hastflicka som backade in i trafiken i New York City med stor pick-up truck och 10+ meters husvagn. Inte en enda en tutade eller forsokte tranga sig forbi./
Jo, det var södra californien, LA, Burbank, Glendale. ;)
Jobbade hos en familj i South Pasadena. Där hade dom jättefina sidewalks men ingen använde dom. :(

Det vanliga var att folk körde runt överallt. Ingen gick alls.
Däremot körde man till stranden och sen parkerade man utanför.
På själva stranden promenerade massor med folk. Bland annat Venice Beach där det rör sig jättemycket folk, det finns gym, affärer osv.
Jag upplevde att strandkulturen i LA var stor och på stränderna gick alla. Eller cyklade. Eller rollerblades.

Förstår att det är olika var i USA man är. Södra californien är antagligen inte särskilt representativt för resten av landet.
Det jag upplevde där var i alla fall att folk var mer ”laid back” i trafiken.
Här skriker folk när det är köer. Där satt alla ”bumper to bumper” på den 6-filiga motorvägen och bara gillade läget, typ. :D
 
Jo, det var södra californien, LA, Burbank, Glendale. ;)
Jobbade hos en familj i South Pasadena. Där hade dom jättefina sidewalks men ingen använde dom. :(

Det vanliga var att folk körde runt överallt. Ingen gick alls.
Däremot körde man till stranden och sen parkerade man utanför.
På själva stranden promenerade massor med folk. Bland annat Venice Beach där det rör sig jättemycket folk, det finns gym, affärer osv.
Jag upplevde att strandkulturen i LA var stor och på stränderna gick alla. Eller cyklade. Eller rollerblades.

Förstår att det är olika var i USA man är. Södra californien är antagligen inte särskilt representativt för resten av landet.
Det jag upplevde där var i alla fall att folk var mer ”laid back” i trafiken.
Här skriker folk när det är köer. Där satt alla ”bumper to bumper” på den 6-filiga motorvägen och bara gillade läget, typ. :D


Det ar ungefar likadant i Florida som sodra CA ... utom att pa manga strander kor man ut pa sanden ocksa :cautious: Dar satter man upp sina stolar, solskydd och "coolers" bakom bilen sa slipper man bara allt.

Det ar sa olika i olika delar av landet. I Rockies, Nordvastra USA, hela New England vet jag att man gar. Massor och hela tiden. I Rockies (klippiga bergen heter det ju pa Svenska) cyklar folk som galna. Uppfor berg som stupar rakt uppat. Hela tiden. Det gor folk foresten har i Cascades ocksa, liksom i de andra bergskedjorna har i Oregon. :confused: Och New England lika sa. Det har ar alla areor dar folk tenderar att till stor del vara sportiga, utatriktade och lite av "health nuts".:p
 
Jag har en korsning jag passerar beroende på vägval från jobbet där det är en lång nedförsbacke. Där kollar jag alltid, precis som vid filbyten, både speglarna och även genom att vrida på huvudet för att se att ingen cyklist kommer susande i döda vinkeln och som jag inte sett när jag kört fram till korsningen.

Över lag är folk dåliga på att verkligen vrida på huvudet för att kolla så ingen annan är där innan de svänger eller byter fil. :banghead:
 
Ja men en grön gubbe signalerar ju att fotgängare tillåts passera samtidigt och då får man ha extra koll och försiktighet.

*och knapplån till övriga som också enbart skyller på bilistens ouppmärksamhet*

När jag gick i lågstadiet i slutet på 1970-talet (jag tillhör en av dem som inte enbart gått i livets hårda skola, som många av dagens ilskna ungdomar och vuxna har gjort...) fick jag lära mig att som gångare och cyklist skulle man ta ögonkontakt med bilister, bussförare, lastbilsförare, motorcyklister, traktorförare och vad det nu var för trafikanter, så att både förare och jag visste var vi hade varann.

Det fick jag även lära mig på körskola.

Det har även varit något som kommit upp på den tiden Anslagstavlan gick på TV

Det är något som också dyker upp titt som tätt i facebookflöden och på andra internetsidor.

Det är INTE enbart bilisten som ska vara uppmärksam, utan även gångare, cyklister, rullatorgångare, barnvagnsgångare, hundgångare, rullstolsåkare, permonerare och vad det nu är.
 
*och knapplån till övriga som också enbart skyller på bilistens ouppmärksamhet*

När jag gick i lågstadiet i slutet på 1970-talet (jag tillhör en av dem som inte enbart gått i livets hårda skola, som många av dagens ilskna ungdomar och vuxna har gjort...) fick jag lära mig att som gångare och cyklist skulle man ta ögonkontakt med bilister, bussförare, lastbilsförare, motorcyklister, traktorförare och vad det nu var för trafikanter, så att både förare och jag visste var vi hade varann.

Det fick jag även lära mig på körskola.

Det har även varit något som kommit upp på den tiden Anslagstavlan gick på TV

Det är något som också dyker upp titt som tätt i facebookflöden och på andra internetsidor.

Det är INTE enbart bilisten som ska vara uppmärksam, utan även gångare, cyklister, rullatorgångare, barnvagnsgångare, hundgångare, rullstolsåkare, permonerare och vad det nu är.

I slutändan så är det ändå bilisten som är ansvarig om den kör på en fotgöngare på ett övergångsställe, även om samspelet brustit.

Sonens bonusmamma blev påkörd på ett övergångsställe i slutet av året och bilisten blev helt vållande.

Optimalt är givetvis att samspel finns.
 
Det ar ungefar likadant i Florida som sodra CA ... utom att pa manga strander kor man ut pa sanden ocksa :cautious: Dar satter man upp sina stolar, solskydd och "coolers" bakom bilen sa slipper man bara allt.

Det ar sa olika i olika delar av landet. I Rockies, Nordvastra USA, hela New England vet jag att man gar. Massor och hela tiden. I Rockies (klippiga bergen heter det ju pa Svenska) cyklar folk som galna. Uppfor berg som stupar rakt uppat. Hela tiden. Det gor folk foresten har i Cascades ocksa, liksom i de andra bergskedjorna har i Oregon. :confused: Och New England lika sa. Det har ar alla areor dar folk tenderar att till stor del vara sportiga, utatriktade och lite av "health nuts".:p
Jo, jag var i Florida också på en kort semester och noterade samma fenomen där. ;)
Lite konstigt ändå med tanke på att klimatet är så bra i båda delstaterna. Det är ju skönt att inte sitta i bilen då. Min lilla bubbla vart ju stekhet i värmen. :p

Men som du säger, generellt sett så tror jag verkligen inte att det är så överallt och tur är väl det. :D
 
I slutändan så är det ändå bilisten som är ansvarig om den kör på en fotgöngare på ett övergångsställe, även om samspelet brustit.

Sonens bonusmamma blev påkörd på ett övergångsställe i slutet av året och bilisten blev helt vållande.

Optimalt är givetvis att samspel finns.

I slutänden ja. Men om gångtrafikanter, cyklister och vad det nu är inte drar det in absurdum från början.... "jag går nu, blir jag påkörd och dödad är det inte mitt fel ändå" utan lyfter blicken från sina iphones, vrider på huvudet åt vänster/höger i stället för att gå med huvudet vridet mot sin tuggummtuggande kompis som snurrar hårslingor runt pekfingret och berättar om senaste fyllefesten och i stället ser sig om efter andra cyklister, gångare, bilister och permonerare (härom dagen blev jag omcyklad både till höger och vänster på cykelbanan när jag åkte permobil av två siamesiska tvillingar som troligen inte märkte att de "grenslade" mig) så skulle inget behöva hända.
 
I slutänden ja. Men om gångtrafikanter, cyklister och vad det nu är inte drar det in absurdum från början.... "jag går nu, blir jag påkörd och dödad är det inte mitt fel ändå" utan lyfter blicken från sina iphones, vrider på huvudet åt vänster/höger i stället för att gå med huvudet vridet mot sin tuggummtuggande kompis som snurrar hårslingor runt pekfingret och berättar om senaste fyllefesten och i stället ser sig om efter andra cyklister, gångare, bilister och permonerare (härom dagen blev jag omcyklad både till höger och vänster på cykelbanan när jag åkte permobil av två siamesiska tvillingar som troligen inte märkte att de "grenslade" mig) så skulle inget behöva hända.

Ok. Jag tycker väl att det här inlägget är att hårddra problemet åt andra hållet....
 
Ok. Jag tycker väl att det här inlägget är att hårddra problemet åt andra hållet....

Pjaa... jag väljer att använda mig av min självbevarelsedrift och går inte rakt ut på ett övergångsställe utan att se mig för vare sig det är grönt ljus eller för att det är zebraränder och bilar SKA stanna utan att kolla läget med medtrafikanterna först, så jag vet inte det jag....

Självbevarelsedrift är ett beteende som garanterar överlevnaden hos en organism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självbevarelsedrift
 
Pjaa... jag väljer att använda mig av min självbevarelsedrift och går inte rakt ut på ett övergångsställe utan att se mig för vare sig det är grönt ljus eller för att det är zebraränder och bilar SKA stanna utan att kolla läget med medtrafikanterna först, så jag vet inte det jag....

Självbevarelsedrift är ett beteende som garanterar överlevnaden hos en organism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självbevarelsedrift

Men det är väl ingen som påstått att man bara ska knalla rätt ut i trafiken och skita i allt :confused:
Eller ta något förgivet.

Har man bilen i motljus tex så är det omöjligt att få ögonkontakt med föraren. Och hur gör man om man är synskadad? Man kan råka glömma bort osv.

Precis som jag skrev innan, samarbete är att föredra men är ibland inte möjligt eller sker inte av andra skäl.

För övrigt tramsigt att länka åt mig vad självbevarelsedrift är. Jag är 45 år och är inte dum i huvudet. Jag vet vad det betyder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp