M
missPetra
någon som hört talas om rai-ridning? jag läste en artikel om det, verkar jättespännande tycker jag! nån annan som har hört om det? 
Puttar upp denna gamla tråden och undrar om det finns mer erfarenheter nu?
Tittade igenom gamla hästtidningar och hittade en artikel om Elke och Rai-ridning.
Och jag har fått en häst av henneFörövrigt har jag haft Elke i tyska och hon är jättetrevlig![]()
hon kräver bara ledarskap genom att få hästarna att springa iväg...
vi är ju rovdjur i deras ögon oavsett om vi vill eller inte, och rovdjur jagar sitt byte för att äta.ger inte upp tvärt utan slutför.
däremot om du sett helt nya hästar i hagen som av gör vem som ska vara ledare så jagar dom m´bort varandra genom att bita varandra i rumpan,dra öronen bakåt,sparka mm.
att jaga bort hästen från sig handlar om ledarskap om man gör det på rätt sett genom att jaga, sluta tvärt när du fått den raktion du ville ha (hästen viker av) och då kan du stäla dig och bjuda in hästen till dig (häst mammor gör tex det) om hästen kommer och visar sig underlägsen så är du ledare vilket innebär att hästen följer dig om du går stannar om du gör det,springer, bakar mm beroende på vad du gör.
låter lite grymt kanske men att utföra det rätt så beter man sig bara som en häst.![]()