rak eller svängd rygg?

Qosack

Trådstartare
Rak eller svängd rygg? *bilder*

Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:)

Han var väldigt rak, tunn med nästan takformad rygg när vi köpte han och vi fick hjälp att prova ut en sadel då och kom fram till att en Morris & Nolan sadel med normal bom låg bra (med en tjock padd i varjefall). Kollade återigen i januari med min sadelprovare och nu låg sadeln bra utan padden för han hade börjat bredda sig:). I april stoppades sadeln om och efter 2 månader insåg jag att han breddat sig så mycket att sadeln blivit för trång:o

Har sedan dess varit på jakt efter en ny. Sadelutprovaren som inte har sett han sedan juni tycker en ny M&N fast med bredare bom, men jag är osäker...Jag kan känna att han inte alls är så rak i ryggen längre så en sån kan ligga optimalt. Tycker han börjar bli lite överbyggd och svängd i ryggen. När han arbetar är han ju iofs rakare.

Tänkte lägga ut några bilder och vill höra er åsikt, har han rak eller svängd rygg? Tog några bilder nu i kväll men vete tusan hur plant det egentligen är på stallbacken så det kanske inte gör rättvisa. Ser nu att han står och hänger då han var rätt okoncentrerad på att ställa upp sig :grin:

Förövrigt har han en en platt, bred rygg, ingen tydlig manke och ganska kort anläggningsyta.

Ursäkta smutsig ponny men han hade haft lerspa i hagen just före intag:angel:

007-5.jpg


008-5.jpg


Kom på att jag har denna också då han tömkörs, förvisso kanske inte ultimat form men ändå.

tmkrning070.jpg


Så vad tycker ni och har ni några förslag? Jag har varit lite inne på Prestige Venus eller Top dressage men blir de för svängda tro? Han har även en stor galopp så han behöver bra med bogfrihet och jag undrar jag om han ska ha kilbossor överhuvudtaget?

Tack på förhand alla snälla människor där ute:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: rak eller svängd rygg?

Personligen skulle jag börja att prova sadlar med raka bommar. Jag tycker inte att han är så svängd att jag direkt skulle börja titta efter svängda bommar.

Men det var lite svårt att se på bilderna på samtliga tre bilder gav mig lite olika intryck. Men känslan kvarstår ändå i att jag inte tycker att den är så svängd (däremot skulle jag inte välja en spikrak bom utan "vanligt" rak).
 
Sv: rak eller svängd rygg?

Tack för svar:bow: Det är så bra att få lite feedback då man lätt blir hemmablind.

Fler som har något tyckande eller tips?:)
 
Sv: Rak eller svängd rygg? *bilder*

Jag hade nog också i första hand riktat in mig på sadlar som är lite mer åt det raka hållet. På första bilden så ser han ju lite svagt överbyggd ut, men frågan om är om han inte rätar ut sig vid arbete och blir mer rak då?

Hästen är iaf tokvacker!!
 
Sv: rak eller svängd rygg?

Rent spontant tycker jag ryggen påminner om min häst rygg och jag rider i en Morris & Nolan hoppsadel xvid. :)
 
Sv: rak eller svängd rygg?

Tack båda för :bump: . Jag har nu beställt hem en M&N lika som hans förra fast 2 storlekar vidare. Min sadelprovare tar jag hjälp av så klart innan jag bestämmer mig. Hur stor är en xvid? Den jag har beställt är en 32 men den räknas väl som en vid?

Ps! Ja visst är Han fin! :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
908
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
847
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 298
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hejsan, jag är nybliven ägare till min första Lusitano, jag har i alla år haft kallblod men drömmen om en iberisk pålle har alltid...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp