Rak hoppsadel?

ameo

Trådstartare
Moderator
Om jag ska hitta en hoppsadel på begagnatmarknaden, som är xw-xxw, med helt rak bom, gärna stora klossar och väldigt smal midja - vilka sadelmodeller ska jag då söka efter?
Skulle så gärna vilja ha en hoppsadel också. Dressyrsadeln vi har är en Passier Optimum II, som ligger helt okej på henne. Önskar att jag hade ekonomi att köpa en sammalikadan hoppsadel (älskar Passier! :heart), men är inte där just nu.
Vilka sadelmodeller uppfyller mina krav?
 
Albion k2 ska vara väldigt rak,
Tekna s line är också spikrak men kanske inte rätt typ av sits/kåpor.

Men du kan ju kolla på passier ändå, de är alla relativt raka, spec de nyare modellerna(dvs de från efter 2000-talet ;))
Älskar passier och kommer bli väldigt ledsen när jag måste sälja :(, finns en stor chans att nya hästen är för smal för mina 27-28cm sadlar 😢
 
Albion k2 ska vara väldigt rak,
Tekna s line är också spikrak men kanske inte rätt typ av sits/kåpor.

Men du kan ju kolla på passier ändå, de är alla relativt raka, spec de nyare modellerna(dvs de från efter 2000-talet ;))
Älskar passier och kommer bli väldigt ledsen när jag måste sälja :(, finns en stor chans att nya hästen är för smal för mina 27-28cm sadlar 😢
Har för mig att jag konstaterat att Albion är för bred i midjan för mina stackars höfter....
Kan ju kolla på Tekna.

Jag kollar givetvis på annonser på Passier också :D, de har dock hittills varit för dyra för min lilla plånbok, eftersom jag högst sannolikt måste vidga bommen också... Men fördelen är ju just att man kan ändra vidd på dem. :heart
 
Har för mig att jag konstaterat att Albion är för bred i midjan för mina stackars höfter....
Kan ju kolla på Tekna.

Jag kollar givetvis på annonser på Passier också :D, de har dock hittills varit för dyra för min lilla plånbok, eftersom jag högst sannolikt måste vidga bommen också... Men fördelen är ju just att man kan ändra vidd på dem. :heart
Albion finns att beställa med ”narrow seat” nuförtiden. Har också en häst i modell XW och behöver smala sadlar och Albion med ns-alternativ är en av de jag sitter bäst i.
 
Har för mig att jag konstaterat att Albion är för bred i midjan för mina stackars höfter....
Jag tycker det är stor skillnad på Albion hopp och dito dressyr, jag har haft både och och tyckte dressyrsadeln var onödigt bred men hoppsadeln var inga bekymmer alls. :)
Gissa vilken av dem som passar min nuvarande häst... :meh:
 
Albion finns att beställa med ”narrow seat” nuförtiden. Har också en häst i modell XW och behöver smala sadlar och Albion med ns-alternativ är en av de jag sitter bäst i.
Fast "nuförtiden" - då lär det inte finnas några begagnade än, som passar min prisklass... :p
 
Fast "nuförtiden" - då lär det inte finnas några begagnade än, som passar min prisklass... :p
Jag hittade en SLK med ns för sex-sju år sen eller så så de finns begagnade. Även om de väl tyvärr inte är så vanliga, speciellt inte hoppsadlarna. Kan säkert vara så att de sålts utomlands längre än här 🤔
 
Fast "nuförtiden" - då lär det inte finnas några begagnade än, som passar min prisklass... :p
Jag har problem med en höft och de flesta dressyrsadlar är för breda som jag provat, även Albion. Därför rider jag bara i min Albion K2 hoppsadel nu för tiden även när jag trimmar dressyr🤷🏼‍♀️. Den är säkert 10 år iallafall. Har du möjlighet så prova en. Bra pris på begagnatsidor och inte svåra att bli av med heller. Rak bom och bred kanal.
 
Albion k2 ska vara väldigt rak,
Tekna s line är också spikrak men kanske inte rätt typ av sits/kåpor.

Men du kan ju kolla på passier ändå, de är alla relativt raka, spec de nyare modellerna(dvs de från efter 2000-talet ;))
Älskar passier och kommer bli väldigt ledsen när jag måste sälja :(, finns en stor chans att nya hästen är för smal för mina 27-28cm sadlar 😢
Passier går att vidga (upp till 33 cm PS-bom och 31cm plastbommen) kostar runt 1000kr så väl värt att överväga att göra det om sadeln passar i övrigt. Eller byta häst till en som passar sadeln är faktiskt mitt billigaste och effektivaste förslag :)
 
Om jag ska hitta en hoppsadel på begagnatmarknaden, som är xw-xxw, med helt rak bom, gärna stora klossar och väldigt smal midja - vilka sadelmodeller ska jag då söka efter?
Skulle så gärna vilja ha en hoppsadel också. Dressyrsadeln vi har är en Passier Optimum II, som ligger helt okej på henne. Önskar att jag hade ekonomi att köpa en sammalikadan hoppsadel (älskar Passier! :heart), men är inte där just nu.
Vilka sadelmodeller uppfyller mina krav?
En Passier Optimum Hopp platsar ju väldigt bra in på dina krav! :p
Finns gott om beg i hoppmodell och har du en bra sadelmakare kan dom bygga om de sista detaljerna åt dig.

Så varför frivilligt ut i kaoset att leta sadeln i xvid-finns-inga-sadlar-vid? :)
 
Passier går att vidga (upp till 33 cm PS-bom och 31cm plastbommen) kostar runt 1000kr så väl värt att överväga att göra det om sadeln passar i övrigt. Eller byta häst till en som passar sadeln är faktiskt mitt billigaste och effektivaste förslag :)
Ja min plan var ju att hitta en häst som passade sadeln :(.. men så kom det en söt och supersnäll liten travare och trängde sig på istället :o, älskar mina sadlar och aldrig haft ngn som är lika bekväm :cry: min hopp är dessutom en pegas med marcus ehining kåpor vilket är svårt att hitta igen..
 
En Passier Optimum Hopp platsar ju väldigt bra in på dina krav! :p
Finns gott om beg i hoppmodell och har du en bra sadelmakare kan dom bygga om de sista detaljerna åt dig.

Så varför frivilligt ut i kaoset att leta sadeln i xvid-finns-inga-sadlar-vid? :)
Jag har hittills inte hittat någon i tillräckligt låg prisklass, tyvärr. *fattiglapp*
Jag hade nån förhoppning att det skulle skulle finnas någon modell av t.ex Prestige eller något annat lite vanligare märke, som är rak även i vidaste vidden.
Jag söker lite "passivt", har ju ingen panik att hitta något. Men det är ju bra att veta vilka modeller som är raka, som jag ska hålla ögonen på.
 
Jag har hittills inte hittat någon i tillräckligt låg prisklass, tyvärr. *fattiglapp*
Jag hade nån förhoppning att det skulle skulle finnas någon modell av t.ex Prestige eller något annat lite vanligare märke, som är rak även i vidaste vidden.
Jag söker lite "passivt", har ju ingen panik att hitta något. Men det är ju bra att veta vilka modeller som är raka, som jag ska hålla ögonen på.
Prestige har jag ingen vidare koll på modellerna mer än att bommen är svängd iaf på de äldre sadlarna (vilket vi nu diskuterar i rådande prisklass), vissa bossor rakare men på de äldre har de flesta haft en såpass smal kanal, att det inte varit aktuellt för en bred, xvid häst. Dessutom långa orspetsar gör att de gärna trycker ner i ryggen på en tunnformad häst. Således även om bomvidden går att åtgärda så har de varit tighta under stigläderskrämpan. Balansen ligger framåt i sadeln, trevliga men hala.

Globus clic (ej esmeralda) kan möjligen vara ett alternativ i vidd 38, om du lyckas snubbla på en så ligger den troligen resonabelt i pris.
 

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: caballus
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Stellas
·
Utrustning Ny häst, nya bekymmer... Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som - passar rak rygg (låg manke) - finns...
2
Svar
38
· Visningar
4 417
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp