Plantan

Trådstartare
Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din erfarenhet? Ska skaffa ett nytt bett och vill prova ett rakt. Hästen tuggar och fixar mycket med bettet, rider idag på tvådelat, och har provat tredelat med.

Blivit rekommenderad att använda remontgrimma, men det känns som att jag vill få ett bra bett i första hand som hästen accepterar.

Tankar och erfarenheter om raka bett?
 
raka bett lägger mer tryck på tungan än ett tvådelat (som trycker mer på lanerna) om hästen föredrar det, eller avskyr det, är upp till den. Och något man får testa fram. Raka bett är är också otydligare signaler för att svänga.

För mig så funkar fasta/lösa ringar på raka bett samma som på delade. Hästar som föredrar ett mer stilla bett brukar föredra fasta ringar. Hästar som vill bita sig fast lite, brukar jag vilja ha lösa ringar till.
 
HästTandläkare gillar raka bett. Finns kommersiella bettutprovare och utbildare på bett. Testa byta till remontgrimma först som du blev rekommenderad, det är ju billigt, än att tjafsa med bettet. Bettet beror mycket på handen också något vi inte ser här.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp