Raka häst som går på lösdrift?

M

mystar

Jag har min pålla (nordis travare) på lösdrift & jag har börjat rida henne för instruktör & igår när vi red ifrån lektionen var min pålla jättesvettig pga all päls hon fått :(, jag tycker ju jättesynd om henne som får springa runt med all päls..så nu undrar jag om det är schysst mot hästen att raka den och ändå ha den ute på lösdrift, givetvis måste man ju ha mer/tjockare täcken på, finns det någon som har sin häst rakad och ändå står på lösdrift?
 
Min går på lösdrift, och jag tänkte som så att om hon får jättemycket päls i vinter och blir svettig av ridningen så ska jag klippa en linje längs undersidan av halsen och under magen, typ 15 cm bred.
 
Skulle aldrig drömma om att raka mina pållar.
Båda går på lösdrift :D

Risken är att hästen fryser, trots täckena. De kan inte resa sin päls.

Nanne/ :banana:
 
Det går bra att klippa men klipp inte bort all päls utan gör någon form av täckesklippning, det finns ex bilder på Hööks på olika klippningar. Då behöver man heller inte lika mkt täcken utan de kan mkt väl klara sig utan.
 
Mitt russ är helklippt och går på lösdrift. Har fri tillgång på stråfoder och har antingen ett tjockt täcke eller ett tunnare regntäcke. Så länge dem har mat och ett tjockt täcke (beroende på temperatur) så brukar det gå bra.

Cissi :bump:
 
Mitt russ är helklippt och går på lösdrift. Har fri tillgång på stråfoder och har antingen ett tjockt täcke eller ett tunnare regntäcke. Så länge dem har mat och ett tjockt täcke (beroende på temperatur) så brukar det gå bra.

Cissi :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp