Raka islandshäst ben

Miranda.123

Trådstartare
Jag har köpt en islandshäst nyligen, eftersom jag inte har någon kunskap av just islandshästar så vill jag få lite råd innan jag gör något. Hennes förra ägare sa att det var viktigt att man inte ska raka eller klippa något hår längre ner på benen för att dem inte ska tappa värme och att det inte växer ut igen. Och samma i ansiktet, kan man raka där eller går gränsen vid käken? Tack på förhand :)
 
Jag har köpt en islandshäst nyligen, eftersom jag inte har någon kunskap av just islandshästar så vill jag få lite råd innan jag gör något. Hennes förra ägare sa att det var viktigt att man inte ska raka eller klippa något hår längre ner på benen för att dem inte ska tappa värme och att det inte växer ut igen. Och samma i ansiktet, kan man raka där eller går gränsen vid käken? Tack på förhand :)

Självklart kan* man raka hela hästen. Frågan är bara om det är lämpligt. Och varför man rakar. För din skull, eller hästens?

Vad för nytta har hästen av att rakas i ansiktet och på benen (tex)?

* Har man mycket leriga eller våta hagar bör man dock undvika att raka under knä/has då detta kan göra huden känsligare för tex mugg.
 
Klart du kan klippa benen om du vill. Det finns inget i hästens ben som behöver ”värmas” och självklart växer pälsen på benen ut lika snabbt som all annan päls 👍
 
Jag har köpt en islandshäst nyligen, eftersom jag inte har någon kunskap av just islandshästar så vill jag få lite råd innan jag gör något. Hennes förra ägare sa att det var viktigt att man inte ska raka eller klippa något hår längre ner på benen för att dem inte ska tappa värme och att det inte växer ut igen. Och samma i ansiktet, kan man raka där eller går gränsen vid käken? Tack på förhand :)
Man kan raka ben och ansikte.
Men vad är anledningen till att du vill det?
Jag hade helst behållit håren på benen då håret är skydd mot att lera och gödsel når ända inpå huden.
Jag klipper bara benen om hästen fått något problem som gör att luft behöver komma åt.
Mugg och svamp är exempel på problem som jag tycker motiverar klippning.
 
@Miranda.123 du har ju frågat om klippning tidigare .

Varför vill du raka benen på hästen specifikt?
Den håller ingen värme med päls eller inte på benen, men beroende på förhållanden hästen hålls under kan det finnas nackdel att raka benen på den.

Ansiktet spelar ingen roll. Ingen häst släpper ut/hushåller med värme via ansiktet. Däremot får man inte raka/klippa bort känselhår runt ögon och nos enligt djurskyddslag.
 
@Miranda.123 du har ju frågat om klippning tidigare .

Varför vill du raka benen på hästen specifikt?
Den håller ingen värme med päls eller inte på benen, men beroende på förhållanden hästen hålls under kan det finnas nackdel att raka benen på den.

Ansiktet spelar ingen roll. Ingen häst släpper ut/hushåller med värme via ansiktet. Däremot får man inte raka/klippa bort känselhår runt ögon och nos enligt djurskyddslag.
Jag hade själv inte tänkt raka hela hennes ben men tänkte mer typ klippa lite hår runt kronranden, så det ser lite prydligare ut och inte hänger ner så mycket och täcker hovarna, kan man göra det eller ska jag undvika?
 
Jag hade själv inte tänkt raka hela hennes ben men tänkte mer typ klippa lite hår runt kronranden, så det ser lite prydligare ut och inte hänger ner så mycket och täcker hovarna, kan man göra det eller ska jag undvika?
Jag tycker ju det tillhör islandshästens karaktär att ha så? Precis som lång tjock man 😇.
Och att det skyddar då. Annars blir ju hud och kronrand direkt exponerad för väta, lera och även vid brodd tramp tror jag det kan ha en liten effekt.
Men det är väl en smaksak kanske.
 
Ansiktet spelar ingen roll. Ingen häst släpper ut/hushåller med värme via ansiktet.

Mina hästar svettas på huvudet så det borde bevisa att de kan släppa ut/hushålla med värme just där iallafall. Alltså, i pannan, över ögonen och till undersidan av ögonen ungefär. Resten är det som runnit ner till mulen t.ex.

Däremot så ser jag ändå ingen som helst anledning att klippa där då det kräver ganska stor ansträngning och långa sträckor av motion innan det händer.
 
Mina hästar svettas på huvudet så det borde bevisa att de kan släppa ut/hushålla med värme just där iallafall. Alltså, i pannan, över ögonen och till undersidan av ögonen ungefär. Resten är det som runnit ner till mulen t.ex.

Däremot så ser jag ändå ingen som helst anledning att klippa där då det kräver ganska stor ansträngning och långa sträckor av motion innan det händer.

Slarvigt formulerat kanske av mig, men det som avses är givetvis att hästen inte fryser för att man klipper ansiktet, eller att ett klippt/inte klippt ansikte spelar någon roll för hur den hushåller med värme osv.
 
Jag rakar bort getskägget, hals samt en liten bit ned på benen runt armbågen fram och mellan frambenen. Han har grymt mycket hovskägg klipper bort lite av det understa vid karleden som inte syns då hålls karleden torrare.
Hästarna har olika vinterpäls så man får anpassa efter det. Min har grov Dm lång isbjörnspäls.
 
Jag har köpt en islandshäst nyligen, eftersom jag inte har någon kunskap av just islandshästar så vill jag få lite råd innan jag gör något. Hennes förra ägare sa att det var viktigt att man inte ska raka eller klippa något hår längre ner på benen för att dem inte ska tappa värme och att det inte växer ut igen. Och samma i ansiktet, kan man raka där eller går gränsen vid käken? Tack på förhand :)

Varför vill/behöver du klippa hästen? Vi har gjort lite olika med våra hästar beroende på hur mycket päls de har naturligt och hur mycket de tränas (och i viss mån om/när de tävlas - har t.ex. klippt extra inför inomhustävlingar vintertid). Det jag tycker funkat allra bäst är någon form av spår-/täckesklippning där man klipper hals, bringa, bog och eventuellt under magen och alltså lämnar både ben och hela överlinjen oklippt. Då har hästen ett bra naturligt skydd över ryggen och kan gå ute utan täcke vid okej väder (och får ofodrat eller lätt fodrat täcke vid regn). Jag ser ingen som helst poäng med att klippa benen och huvudet, tycker personligen också att det är väldigt fult att klippa en islandshäst så - vill gärna behålla så mycket som möjligt av den naturliga behåringen. Och som någon sade så får du om du skall tävla inte klippa hovskägg, man och svans, samt givetvis inte känselhåren i ansiktet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 774
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp