Raka katt?

Kivina

Trådstartare
Jag vet att det är många som rakar sina katter till sommaren p.g.a värmen, men det verkar som att min stackars kisse skulle behöva sig en omgång med rakning nu..

Felix är en långhårig katt som spenderar mycket tid utomhus på gården, tidigare har det gått att hålla honom hyfsat tovfri med hjälp av en kam och en sax, men nu finns det ett nytt odjur i huset som älskar att hålla i Felix och tvångstvätta honom med en slabbig tunga och det resulterar i att hela katten snart ser ut som en tova om man inte håller efter varje dag.

Gör att underlätta för katten (som inte gillar tovorna) och min familj (som är så illa tvungna att vårda pälsen) så funderar jag på att raka honom, men hur klarar de vintern utan päls? Han är som sagt utekatt och trivs med sitt uteliv (Jag vill inte ha en diskussion om ute vs innekatt. Jag har valt att låta honom vara utomhus och han är kastrerad), men blir det för kallt?

Och så lite praktiska detaljer, vad använder ni för maskin när ni klipper katt? Klipper ni hela katten eller lämnar ni kvar päls?
Han blir som mest tovig i kragen och på magen..
 
Sv: Raka katt?

En trimsax med distanskammar kanske. Då kan du klippa katten och ändå ha någon cm päls kvar. Klipper du nu så hinner även lite växa ut innan kylan kommer rejält.
 
Sv: Raka katt?

Jag skulle inte klippa nu. Det är vid den här tiden dom börjar sätta vinterpäls, ofta fäller dom av sig lite nu för att den nya ska komma fram. Dessutom är det ju riktigt fuktigt ute nu, vilket katten behöver skydd mot egentligen mer än den torra kylan. Köp en ordentlig kam eller karda eller nått istället och sen är det bara att kamma.
 
Sv: Raka katt?

Mina katter har nog bara nytta av pälsen på sommaren. De långhåriga klarar värmen minst lika bra som de korthåriga. Päls isolerar ju både från värme och kyla.

Men nu har jag inga angorakatter, de har birma/norsk skogkatt i generna.
 
Sv: Raka katt?

Jag har en uppsjö med kammar och kardor som används flitigt, men eftersom hundskrället har fått för sig att det är jätteroligt att tvätta katten så tovar det ihop sig riktigt fort.

Min katt har inte heller några problem med pälsen sommartid, han bor ute på altanen hela somrarna, självvalt, och där är det många gånger varmare än inne i huset.

Angående fukt så befinner sig katten i norraste norrland och där är det inte alls lika fuktigt som här eller längre söderut.

Han har väldigt ullig päls och det tovar ihop sig på nolltid känns det som. Vet inte vad som finns i hans gener, huskatt som han är, och den enda i kullen som var långhårig.
 
Sv: Raka katt?

Jag tycker att du ska raka katten, får den själv välja om den ska vara inne eller ute så märker du om den tycker det är för kallt. Jag använder en hundtrimmer som jag köpt på RUSTA.
Annars är ett tips med toviga katter att BADA. Använd diskmedel för att fetta ur pälsen och sedan ett schampo för långa pälsar och det viktigaste är att skölja ur allt och sen skölja lite till. Pälsen ska kännas sträv.
Tänk på att pälsen behöver vara utkammad först. Sen kan man antingen frottera och låta katten vara inne tills den torkat lämpligt över natten, eller om den inte hoppar ur skinnet så blås med hårtorken det brukar funka.
Jag har perserkatter och de har väldigt olika pälsar, vissa tovar vissa tovar inte. Men ett av de värsta tovmonster jag vet är en skogkattsblandning som inte tycker att man ska borsta och klippa, jag badade odjuret för några månader sen och ska iväg och klippa tovor nästa vecka. han bor på ett äldreboende för dementa som gärna gosar med han och då får ju han ibland tjänstgöra som servett också
Lycka till

/E
 
Sv: Raka katt?

Mina katter har nog bara nytta av pälsen på sommaren. De långhåriga klarar värmen minst lika bra som de korthåriga. Päls isolerar ju både från värme och kyla.

Håller INTE med.
Har bott i USA med min maine coon, där det var 35 grader varmt och hög luftfuktighet somrarna igenom. Han led oerhört av värmen och luftfuktigheten när han hade sin päls! Spenderade hela sin tid på rygg i fönsterkarmarna mot nät-fönstret för att lufta sig och orka med värmen. När han klipptes blev han som en annan katt!
 
Sv: Raka katt?

Hur menar du?

han var helt klart inte bekväm med det väder som existerade i den delstaten, nej. En mycket hälsosam och frisk katt i alla bemärkelser.
 
Sv: Raka katt?

Hallå hallå! tänk er för!! kommihåg att både katter och hundar använder pälsen för att reglera värmen! den används även till att hålla sig sval!
en kompis till mig tränade hundar åt armen som soldes till cypern.. när de kom dit så rakade de hundarna för de trodde hundarna skulle bli förvarma.. hundarna dog... blir djur för varma så släpper de pälsen och sätter en annan sort.. (man klipper ju hästar av en annan anledning)
 
Sv: Raka katt?

Ja du, även om du har rätt i teorin så kan jag lova dig att en långhårig maine coon med massor med underpäls utöver den långa pälsen, inte isolerar sig i 40 graders värme i en delstat med extrem luftfuktighet. så i det fallet fanns det helt klart en fördel att klippa, särskilt som det gjorde tydlig skillnad och katten slapp lida i värmen eftersom den helt ändrade beteende efter klippningen och uppförde sig normalt igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar på om jag ska önska mig en klippmaskin till julklapp. Min Alice råkar för lätt ut för tovor på bakbenen och hon gillar inte när...
2
Svar
30
· Visningar
1 428
Senast: Marty
·
Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 415
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp