Raka långhårig hund?

wildrose

Trådstartare
Jag har en spetskorsning med päls i stil med en Isländsk Fårhund ungefär, dvs inte långhårig á la Collie men med mängder av underull.
Han är 13 i år och relativt pigg, men jag märker att värmen tar värre och värre på honom för varje år.
Nu funderar jag på att raka av honom pälsen inför sommaren och undrar om ni har några erfarenheter av att helraka en hund med den typen av päls? De senaste 5-6 åren har jag rakat honom på magen och det brukar jag göra vid den här tiden och sedan en gång till mitt i sommaren. Framåt senhösten är det helt utväxt igen och det har inte blivit nån skillnad i pälskvalité.
Så frågan är törs man helraka honom, vad tror ni?
 
Sv: Raka långhårig hund?

Vi rakade vår ena hund igår.
Han är schäfer/labrador med REJÄL underull och han plågas av värmen på sommaren. När han är rakad blir han piggare och gladare och flåsar inte på samma sätt.

Han rakades första gången förra året och det märktes stor skillnad, till det bättre.

:D

544331_10152806120600001_1709551407_n.jpg

65692_10152917381635001_2005279815_n.jpg

941941_10152991725200001_1521280966_n.jpg
 
Sv: Raka långhårig hund?

Asså.. Jag ville ju haft en pudel va..:D

Skämt åsido, fler borde nog ta och raka sina pälshundar på sommarhalvåret. Skulle tro att risken för ruggiga fuktexem minskar ordentligt!
 
Sv: Raka långhårig hund?

Jag tycker absolut du ska klippa ner hunden!
Körde av delar av vår ena hund med hästtrimmern förra sommaren, blev lite väl kort men efter en vecka var det super.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Vi rakade vår ena hund igår.
Han är schäfer/labrador med REJÄL underull och han plågas av värmen på sommaren. När han är rakad blir han piggare och gladare och flåsar inte på samma sätt.

Han rakades första gången förra året och det märktes stor skillnad, till det bättre.

:D

544331_10152806120600001_1709551407_n.jpg

65692_10152917381635001_2005279815_n.jpg

941941_10152991725200001_1521280966_n.jpg

Aldrig funderat på en furminator? Hade funkat perfekt till din hund :D Underullen försvinner snabbt och lätt. Körde just på vår ena hund i dag som ser ut att ha nåt liknande i pälsväg som din har.
15 minuter med furminatorn så är hon jättefin.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Har aldrig provat en sådan faktiskt!

Hans ull är supertät och tjock och ullig, och under allt annat. -40 grader, ja då lägger han sig i snön och vill inte komma in. :cautious:
 
Sv: Raka långhårig hund?

Fast den tar ju bara bort päls som sitter löst?

Själv står jag med furminatorn i högsta hugg och bara väntar på att min aussie ska börja fälla. Förstår inte varför hon inte sätter igång.. :p
 
Sv: Raka långhårig hund?

Om du inte märkt något konstigt med pälsen efter att ha rakat på magen så känns det ju ganska riskfritt att raka hela hunden :)
Dessutom så är det ju en äldre hund och med tanke på att det är en korsning antar jag att det inte är någon utställningar eller så som gör det där med pälsen extremt noga :)
 
Sv: Raka långhårig hund?

Furminatorn tar tyvärr inte bara bort lös ull utan riskerar att skära av täckhåren, iallafall i en lapphundspäls.:crazy: Här borstar vi istället med en "kratta" med dubbla rader av runda piggar, samma användningsområde som Furminatorn men noll risk att förstöra pälsen.

Till TS:
Normalt sett brukar pälsar som en islännings (jag tror iallafall att det är samma som lapphunden?) skydda inte bara mot kyla utan även mot värme om de fäller ur ullen på rätt sätt. Men om du redan rakat din så många år och inte märkt någon skillnad på pälsens kvalite och hunden mår bättre av att vara naken så kör på.

Ett litet tips bara, klipp inte kortkort över hela kroppen för att lämna abrupta bollar i form av huvud, ben och svans. Det är min högst utseendefixerade åsikt att det är så otroligt fult :o Klipp istället så att pälsen från nämnda ställen gradvis blir kortare så att det blir en finare övergång mellan partierna.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Vi har en blandras mellan peke och King Charles spaniel, ett riktigt pälsmonster. Han klipps ner helt var tredje månad året runt, blir mycket piggare och gladare.
Han blir fruktansvärt skitig och tovig och hatar allt vad pälsvård heter, därför är han klippt året runt.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Det är säkert olika på olika pälsar. Här är det bara lös underull som försvinner med furminatorn :)
 
Sv: Raka långhårig hund?

Har tidigare haft en golden som fick fukteksem och att pälsen var så tjock. Hon var flåsig på sommaren och led av värmen. Vi rakade hela hunden på sommaren, hon mådde mycket bättre efter att vi började göra det.

Coop
 
Sv: Raka långhårig hund?

Fast den tar ju bara bort päls som sitter löst?

Själv står jag med furminatorn i högsta hugg och bara väntar på att min aussie ska börja fälla. Förstår inte varför hon inte sätter igång.. :p

Jag har kroppsrakat min värmekänsliga aussie, gjorde en ärtig frisyr på huvudet, hår på ben och svans fick vara kvar om än frieserat. Det blev riktigt fint.:)
 
Sv: Raka långhårig hund?

Haha låter fräsigt :D

Min hund är inte så värmekänslig och hon brukar fälla sig ganska naken så här behöver vi inte raka. Om hon nu bara sätter fart med fällningen..
 
Sv: Raka långhårig hund?

Det är säkert olika på olika pälsar. Här är det bara lös underull som försvinner med furminatorn :)

Det ÄR olika på olika pälsar. På en av mina tre skär furminatorn täckhåren också, tar bara underullen på de andra två. Hos "min" uppfödare skär den täckhåren på två av tre. Man får testa :)
 
Sv: Raka långhårig hund?

kl
En i promenadgänget lämnade in sin beardis på salong när den började må dåligt utav värmen. Den blev riktigt kort överallt, utom lite på svanstippen o på huvudet (fin frilla där). Han blev skitläcker, surade lite första dagen, sen vart han som en ny hund.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Tycker absolut du ska raka! Tycker så synd om alla långhåriga vovvar som flåsar som om de skulle kolavippen när som. INTE OKEJ!
Klipper själv mitt lilla troll för att hon har världens underull så hon blir super varm på sommaren.
Friserat vs fluff
1aeac0829d3611e29aee22000a9f38e6_7.jpg

4c3f4d7c9e1411e297b922000a1fa527_7.jpg


Jag rakar min, men inte helt inpå huden. Utan har en hundtrimmer där jag kan välja att ha kvar mellan 0.5-1.5 cm längd på pälsen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Kan man klippa chihuahua? Min blir väldigt besvärad av värmen på sommaren och tycker det är jobbigt med promenad även på kvällen. Jag...
Svar
7
· Visningar
3 183
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar...
Svar
19
· Visningar
5 844
Senast: Snuffsan
·
Hundhälsa Mina föräldrars hund stinker så fruktansvärt att jag inte ens klarar av att ha honom inne i mitt hus när jag passar honom. :wtf: Måste...
2
Svar
24
· Visningar
13 623
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp