Raka unghäst eller ej?

idacarlss_n

Trådstartare
Hej!
Har en unghäst på 3 år. Ganska ny inköpt. Är så himla kluven om jag borde raka eller ej till vintern. (hade henne ej förra vintern)
Hon kommer att stå på box, och jobbas 3-4ggr i veckan och såklart med vissa viloperioder 7-10 dagar.
Hon rids i alla gångarter men främst skrittar jag för att bygga upp henne. (ute i skogen osv)
Vi har inget ridhus så i princip all motion sker utomhus, använder ridhuset enstaka tillfällen.
Är så jäkla kluven om jag borde raka henne någonting? Nu svettas hon ju inte under ridningen men ifall hon sätter päls så.
Eller borde jag bara täcka henne efter behov redan nu så hon inte sätter så grov päls?

Känner mig så dum och osäker, vill ju såklart göra det bästa för min polle.
 
Jag hade inte oroat mig för detta just nu, utan vänta och se om det behövs senare. Det beror ju också på var i landet du bor.

Att täcka i förebyggande syfte fungerar inte, mängden päls som sätts (och när den sätts) beror på gener och ljus. Det enda som händer är att pälsen blir plattare (och därför ibland ser tunnare ut.

Att hästen blir svettig vid arbete är i sig inget dåligt, utan att om den blir jättesvettig så är det dåligt om det tar för lång tid för den att torka. Vilket också är något att fundera på. Och en treåring bör ha en längre sammanhängande vila typ december-januari, så då kanske man inte heller rider den svettig när det är som kallast.
 
Jag hade inte oroat mig för detta just nu, utan vänta och se om det behövs senare. Det beror ju också på var i landet du bor.

Att täcka i förebyggande syfte fungerar inte, mängden päls som sätts (och när den sätts) beror på gener och ljus. Det enda som händer är att pälsen blir plattare (och därför ibland ser tunnare ut.

Att hästen blir svettig vid arbete är i sig inget dåligt, utan att om den blir jättesvettig så är det dåligt om det tar för lång tid för den att torka. Vilket också är något att fundera på. Och en treåring bör ha en längre sammanhängande vila typ december-januari, så då kanske man inte heller rider den svettig när det är som kallast.
Vi bor i södra sverige där det oftast inte blir mer än -10.
Nej planen är ju att rida aktivt nu fram till nov c, sen vila 1-2 mån för att börja igen. Lutar ju mest åt att inte raka och täcka vid de allra kallaste eller vis blåst-regn.
 
Hade inte klippt i det läget.
Uppstår behov senare så är det ju bara att klippa då.

Är hästen ute mer än inne och rids ute i princip alltid tycker jag inte det är jätteschysst att klippa.

Sen kan man spårklippa där det behövs om det behövs.

Tycker inte att täcka tidigt gör någon nytta för hur mycket päls som sätts.

Att bli svettig är inte farligt heller 😊
Är man orolig kanske man kan rida på kvällen när den ändå står inne på natten om man rider rejäla svettiga pass.
 
Hade inte klippt i det läget.
Uppstår behov senare så är det ju bara att klippa då.

Är hästen ute mer än inne och rids ute i princip varav tycker jag inte det är jätteschysst att klippa.

Sen kan man spårklippa där det behövs om det behövs.

Tycker inte att täcka tidigt gör någon nytta för hur mycket päls som sätts.

Att bli svettig är inte farligt heller 😊
Är man orolig kanske man kan rida på kvällen när den ändå står inne på natten om man rider rejäla svettiga pass.
Tack lär bli så, kanske rakar smått på halsen eller så senare om det behövs!
 
Hej!
Har en unghäst på 3 år. Ganska ny inköpt. Är så himla kluven om jag borde raka eller ej till vintern. (hade henne ej förra vintern)
Hon kommer att stå på box, och jobbas 3-4ggr i veckan och såklart med vissa viloperioder 7-10 dagar.
Hon rids i alla gångarter men främst skrittar jag för att bygga upp henne. (ute i skogen osv)
Vi har inget ridhus så i princip all motion sker utomhus, använder ridhuset enstaka tillfällen.
Är så jäkla kluven om jag borde raka henne någonting? Nu svettas hon ju inte under ridningen men ifall hon sätter päls så.
Eller borde jag bara täcka henne efter behov redan nu så hon inte sätter så grov päls?

Känner mig så dum och osäker, vill ju såklart göra det bästa för min polle.

Gud nej, skulle aldrig komma på tanken att klippa en 3 åring.
Menar du för övrigt att 3 åringen ska ridas fullt ut 3-4 gr i veckan med ngn enstaka vilovecka? Varför är min undran? 3 åringar jag haft och jobbat med brukar ridas in, vila, gå 3 årstestet, vila ännu mer. Ridas lite under hösten och sen typ vila tills de är 4 och sättas igång försiktigt med fortsatta vilor vid behov men du har kanske annan ras?
 
Gud nej, skulle aldrig komma på tanken att klippa en 3 åring.
Menar du för övrigt att 3 åringen ska ridas fullt ut 3-4 gr i veckan med ngn enstaka vilovecka? Varför är min undran? 3 åringar jag haft och jobbat med brukar ridas in, vila, gå 3 årstestet, vila ännu mer. Ridas lite under hösten och sen typ vila tills de är 4 och sättas igång försiktigt med fortsatta vilor vid behov men du har kanske annan ras?
Hon är senare inriden så hon reds in i juni (eller aa insutten alla gångarter) och har vilat sedan dess, så vill jobba henne aktivt nu 1-2 mån innan hon får vila igen.
Med skritta ut menar jag inte att jag rider fullt ut 3-4 dagar, utan jag räknar med tömkörning och gå med som handhäst också i dessa dagar! :) Rider gör jag max 1-2 ggr per v.
 
Hon är senare inriden så hon reds in i juni (eller aa insutten alla gångarter) och har vilat sedan dess, så vill jobba henne aktivt nu 1-2 mån innan hon får vila igen.
Med skritta ut menar jag inte att jag rider fullt ut 3-4 dagar, utan jag räknar med tömkörning och gå med som handhäst också i dessa dagar! :) Rider gör jag max 1-2 ggr per v.

Förstår, tolkade det som att du red din 3åring som en vanlig häst typ men med microvilor.
 
Min 3-åring hade vila mellan dec-feb, dessförinnan så aktiverades han som din 3-4 gånger per vecka.
Jag klippte inte, men täckade med ofodrat täcke direkt i oktober när det smög ner mot 15 grader och regn hela dagar.
Vintern fick han tjockare täcke.
Borde ha klippt i februari sen men var lite för sent på det när han väl sattes igång.
Detta året när han är 4 kommer han klippas, förmodligen redan imorgon.
 
Jag kommer troligen klippa min 3-åring senare i höst. Vi har uppvärmt ridhus så han svettas massor även vid lättare ridning och det känns schysstare att klippa. Han vilar ju någon månad i vinter men han är täckad då oavsett (bor i Norrland så snöar, blåser och är kallt)
 
Hej!
Har en unghäst på 3 år. Ganska ny inköpt. Är så himla kluven om jag borde raka eller ej till vintern. (hade henne ej förra vintern)
Hon kommer att stå på box, och jobbas 3-4ggr i veckan och såklart med vissa viloperioder 7-10 dagar.
Hon rids i alla gångarter men främst skrittar jag för att bygga upp henne. (ute i skogen osv)
Vi har inget ridhus så i princip all motion sker utomhus, använder ridhuset enstaka tillfällen.
Är så jäkla kluven om jag borde raka henne någonting? Nu svettas hon ju inte under ridningen men ifall hon sätter päls så.
Eller borde jag bara täcka henne efter behov redan nu så hon inte sätter så grov päls?

Känner mig så dum och osäker, vill ju såklart göra det bästa för min polle.

Varför tänker du det skulle vara nytta att klippa just denna hästen? Dvs tankegången varför ? 😄
 
Om inte hästen blir trött eller seg av mängden päls behöver du inte klippa, eller om det inte tar jättelång tid för den att torka. Lite svett är inte farligt.
 
Tack för svar allihopa!
Är väl bara nojig att hon kommer svettas så extremt mycket vid jobb när vinterpälsen kommit. Men det är som flera skrivit, bara att raka isåfall om det skulle behövas! :)
 
Jag har också en treåring. Tänker att jag avvaktar och ser hur mkt päls hon sätter och hur svettig hon blir vid arbete, men ser inget hinder med att avstå klippning bara för att hästen är ung, iaf min häst kommer gå med täcke i vinter oavsett.
 
Jag har också en treåring. Tänker att jag avvaktar och ser hur mkt päls hon sätter och hur svettig hon blir vid arbete, men ser inget hinder med att avstå klippning bara för att hästen är ung, iaf min häst kommer gå med täcke i vinter oavsett.
Men bra svenska. Ser inget hinder med att klippa ska det stå 😆
 
Jag klipper ingen häst förren hen far illa av pälsen. Att hästen svettas ser jag inte som något problem men däremot om hen svettas så mycket/pälsen är så tjock att hen inte torkar inom rimlig tid utan nästan ständigt är fuktig in mot huden vilket lätt leder till hudproblem eller om hästen ser ut/känns som om hen har dubbla dunjackor på sig i sommarvärme, då klipper jag men jag klipper så lite så möjligt. Hästens ålder är inte relevant i det sammanhanget, det är hur hen mår som avgör.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 143
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·
Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 307
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp