Rakare än Albion Legend K2?

H

hopp_o_galopp

Min tjej har ett spikrakt sadelläge och under arbete gränsar det nästan till konvex! :eek: Förhoppningsvis blir hon lite mer formad med åldern (fyller 4 i slutet på maj), men som sagt just nu är hon INTE kul i sin rygglinje.

Jag köpte en Albion Legend K2 (flatback/hoppsadel) för jag har alltid upplevt de som en av marknadens rakaste sadlar och läser man här på Buke så tipsar ju även folk här om denna sadel när folk letar spikraka sadlar. MEN! Den är för SVÄNGD för min tjej (rätt bomvidd, så det är inte för att den är för vid)... :crazy: Så min fråga är alltså: vad finns det för flatbacksadlar som är rakare än rakast! Eller blir det till att be en sadelmakare stoppa om sadeln? Eller är det tillåtet att ha en sadel som inte ligger 100% på en unghäst som ändå säkert kommer växa ur den ganska snart?

Just nu ingen panik eftersom jag är skadad och inte kan rida och det är ingen annan som vågar rida henne just nu (eftersom hon är anledningen till att jag är skadad :rofl:), men vill börja kolla i god tid så kom med tips nu!

1. Ska jag leta ny sadel och vad finns det då får sadlar som garanterat är SPIKRAKA och som passar bred manke, normalbred till bred rygg och när hon är någorlunda musklad är den ganska platt också (dvs inga takformade bossor, tack!).

2. Ska jag behålla sadeln, men lämna in den på omstoppning (med risken att sadelmakaren ändå inte kan göra den tillräckligt spikrak... Eller är det garanterat att de gör ett bra jobb?)

3. Kan jag ha denna som ligger hyfsat, men inte perfekt - m tanke på att hon är unghäst och kanske ändå kommer växa ur sadlarna i en rasande takt (som min andra häst gjorde när han var i denna ålder, fick byta sadel stup i kvarten...)

Tack på förhand för tips och råd! :bow:

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Glömde tillägga att det måste vara en sadel som finns på begagnatmarknaden för jag köper INTE dyra, helt nya sadlar till en unghäst. Det får bli när hon är mer eller mindre färdig i ryggen sen. :)
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

OK - jag får luska ut detta på egen hand ser jag! :D Det lutar åt att jag behåller den ett tag och när jag kan rida igen så känner jag efter åt vilket håll det går - om det blir bättre eller sämre. Minsta tecken på att det inte är bra för henne att gå med denna sadel så fixar jag en ny. :)
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Jag kan ju visa en bild på hur min såg ut i ryggen som 4-åring :angel: så det finns ju hopp om förbättring (min har blitt lite mer "normal" nu)

27704916.jpg


Det enda som låg bra var en "speciell" Cliff Barnsby Whitaaker med ullstoppade kilbossor som fick stoppas om rakare (spikrakt) för att passa henne..det funkade bra tills den blev för smal :grin:
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

OK! Tack för att du har gett mig hopp om framtiden! :bump:
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Min ser nog ut ungefär som din, hon är 8 år nu och har bara blivit rakare med tiden (eller snarare konvex). Jag har ännu inte provat K2 så jag kan inte uttala mig men jag funderar starkt på att måttbeställa en jensen. Dock förstår jag att det inte fungerar till din unghäst, men jag har sett en hel del riktigt raka jensen sadlar begagnat, i alla fall dressyrsadlar.
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Ja, precis. Bägge mina hästar har ju Jensen sadlar. Grå fick sin dressyrsadel när han var 5 o den var begagnad men däremot provade vi ut hans hoppsadel när han var 4 för den modellen av Jensen har ställbar bom!:bow::bow: Har "skruvat åt" bommen 3 ggr sen dess, han är ju 8 år nu o betydligt smalare än han var då. Men sadeln ligger fortfarande helt perfekt.

Du bor ju nära mig, kom hit o låna min hoppsadel o prova själv! Finns rätt många Jensen hopp till salu på nätet....
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Jag gör gärna det när jag har möjlighet att rida henne igen! :)

Rumpnissen: Det där lät ju dock MINDRE inspirerande... :crazy:
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Oroa dig inte, de flesta hästar får ju bättre sadelläge med tiden. Min häst är lite av ett undantag...
 
Sv: Rakare än Albion Legend K2?

Jag hoppas INNERLIGT att så är fallet! :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 534
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar lite smått efter en hoppsadel till min häst. Hon har just nu en Albion Legend K2 dressyrsadel som är utprovad och passar henne...
Svar
1
· Visningar
1 628
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp