rakt bett -nosgrimma?

M

maiden

Jag rider min häst på ett rakt tränsbett men det glider så lätt rakt igenom munnen. Tex när han inte vill ut på ridtur utan vänder, då är det bara för honom att gapa så har inte bettet nån funktion. Rider just nu utan nosgrimma men jag funderar på att sätta på den för att stabilisera tränset, bettet sitter bättre då (?)
Vad tycker ni att jag ska göra? Är ni helt emot att jag ska sätta på nosgrimman?
 
Varför skulle jag vara det?
Tycker att d är bättre att rida me nosgrimma än utan faktiskt, det blir så ostadigt utan.
 
Prova ett bett med parerstänger (sk fullcheek-bett) eller sätt på gummiskivor på bettet.
Detta förhindrar att bettet dras igenom munnen.
 
Finns det sådana bett som är raka? Han tycker nämligen inte om delade bett.

GoddessOfLOve: För att jag själv är emot nosgrimmor :smirk:
 
bryt en princip då?
vad är det för hemskt med nosgrimmor?
 
Varför blir tränset stadigare med nosgrimma? :confused: Betskiver ja kan vara till hjälp. Men en rätt spänd nosgrimma ger absolut ingen stadga åt tränset eller bettet.
 
Testa att trä en bit balsnöre genom båda bettringarna och knyt under hakan på hästen, inte för hårt. Annars kan du köpa en "curbstrap", samma funktion fast snyggare. Detta hindrar bettet att åka igenom munnen på hästen.

Sen kanske bettet är för långt?? Då åker det lättare genom munnen på hästen.
 
De flesta galopp-butiker som finns (några finns även på nätet) har något som kallas "bettlyftare". Eller så kan du använda en curb-strap (rem under hakan) som någon föreslod.

Annars kan du rida bettlöst, då kan inte hästen gapa för att komma undan verkan, och dessutom behöver du inte snörpa ihop munnen (eftersom inget bett innebär att hästen inte behöver gapa för att komma undan).
 
Snöra ihop munnen med en engelsk nosgrimma är väl ändå svårt?
 
Det går alldeles utmärkt att snörpa åt om munnen med en engelsk nosgrimma.
Det är ju bara att drå åt och spänna den så hårt det bara går.
Tyvärr går dom flesta hästar med för hårt åtdragna eller på annat sätt felaktigt anpassade nosgrimmor.
En engelsk nosgrimma får aldrig spännas hårdare än att du kan få plats med minst 2 fingrar på höjden på nosryggen.
Dessutom ska den sitta vinkelrätt mot hästens huvud. Inte hänga ner på nosryggen.

Med felaktigt anpassad utrustning kan du mycket snabbt förstöra en bra hästmun.
 
Det går inte att stänga igen käften med en sån. Visst att man kan dra åt för kung o fosterland men hästen kan öppna munnen ändå :smirk:
 
Jag VET att jag har sett Raka fullcheekbett i någon affär på nätet, så de FINNS, men frågan är VAR?

Annars kanske det finns raka galoppbett (med extra stora ringar), de åker ju inte heller in genom munnen, eller så kan du prova att fästa en rem mellan bettringarna under hästens haka, så bettet inte kan dras igenom munnen.
 
"Att stabilisera bettet" är en dålig anledning till attsätta på hästen en nosgrimma. Skaffa ett bett med parerstänger i stället, det är den bästa lösningen!
 
Nej, nej, och åter nej! Man använder INTE en nosgrimma till att "stabilisera upp bettet". Har man problem med att hästen har en instabil mun så väljer man bett efter det.

Nosgrimma använder man om man har en häst som trots att man vidtagit alla åtgärder (kontrollerat tänderna, kontrollerat bettets tillpassning, kontrollerat sin egen ridning, kontrollerat att hästen är utbildningsmäsigt redo för ett bett) ändå håller på och tjafsar för mycket med bettet. Man använder den då under en kortare period och man använder lämpligen en remontnosgrimma eftersom den ställer till med minst skada.
 
Läs Svea's senaste inlägg och ett tillägg: bara för att hästen kan öppna munnen en bit så betyder inte det att du inte stängt igen hästens mun. Det är mycket annat som påverkas av en nosgrimma och ännu så har jag inte sett eller hört något som kan "justify" att man har en nosgrimma. Förutom så som Svea skriver, men det är ju som sagt bara under ett kort övergångs tillfälle och där är ju ändå rätt sällsynt, om alla annat är rätt vilket är en förutsättning, att man behöver göra på det sättet.
 
Bettet sitter ändå stadigare med nosgrimma.

Har dragit åt en eng. nosgrimma för kung o fosterland på en häst som lägger tungan över bettet. Jag hann inte mer än att sitta upp innan tungan var över..

Förutom så som Svea skriver, men det är ju som sagt bara under ett kort övergångs tillfälle och där är ju ändå rätt sällsynt, om alla annat är rätt vilket är en förutsättning, att man behöver göra på det sättet.

För många är de inte d. Eftersom man inte får tävla utan.
 
jag tycker allt det där verkar vara ett mode?

min häst går bäst med nosgrimma iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 250
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 896
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 637
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp