Rakt bett?

Swallow6538

Trådstartare
Hej! Letar just nu efter nytt bett som skulle kunna tänkas passa min häst bättre. Hon är ganska stark och har inte särskilt bra respekt för bettet och min hand, då hon gärna hänger sig. Är väl medveten om att detta främst har med att hästen ska jobba bakifrån och min egen hand.

Men testar mig fram och ser vilket bett som funkar bäst, så jag undrar vad ni har för åsikter kring ett helt rakt bett och hur det funkar? Hur är era hästar att rida och vad blev skillnaden på det raka? För- och nackdelar?
 
Min ena märks ingen skillnad. Den kan jag ha vad som helst i munnen på och ha i det närmaste samma känsla i handen oavsett. Den andra hatar raka bett och krullar ihop sig för att slippa tungtryck. Den tredje accepterar bara raka bett med hävstång, annars vill den ha tvådelat...

Jag själv gillar inte att rida på odelat, jag tycker det ofta känns som att ha ett cykelstyre i hästens mun.

Men vissa hästar gillar det för att det är stilla, så prova skadar ju sällan.
 
JAG gillar inte vanliga raka bett nåt vidare för mer "avancerad" ridning. Tycker det blir, som @Cherarriduracell säger, lite cykelstyre-känsla.
Min ena häst går ungefär lika med vad som helst i munnen, har ridits och tävlats på rakt ganska mycket men jag har kommit fram till att jag föredrar tredelat om vi pratar vanliga tränsbett.
Min andra, som kan bli ganska "på" på bettet, tycker om när det är lite rörligare. Waterford eller tredelat med ringar på mittendelen funkar bäst på henne, i dressyren rider jag helst på tredelat äppelbett men vanligt tredelat funkar också bra. Rakt tycker hon inte alls om så det har vi gömt längst in i garderoben :p
 
Min gick inte att rida på annat än rakt, fick jag höra när jag köpte honom. Det går visst, efter ett år så går han riktigt hyfsat på delat, på rakt blir han stum och det blir svårt att få det där finliret. Rider på rakt i skogen, för jobbar fortfarande på kontakten, och han tar mer stöd på det raka än så länge.
 
Jag gillar raka bett. Alla hästar är så himla olika beroende på hur mkt plats dem har i munnen, hur tjocka läppar osv. Prova du dig fram om det passar just din häst😊👍
 
Min ena fungerar jättebra på rakt (Beris super soft eller vad det heter) som har lite smalare, utskuren mundel precis i mitten. Det är dock en 3 åring med känslig, oförstörd mun som vanliga två- och tredelade blev för skarpt på, han vill ha betten stilla.

Rakt passar bäst på känsliga hästar tycker jag.
 
Min ena märks ingen skillnad. Den kan jag ha vad som helst i munnen på och ha i det närmaste samma känsla i handen oavsett. Den andra hatar raka bett och krullar ihop sig för att slippa tungtryck. Den tredje accepterar bara raka bett med hävstång, annars vill den ha tvådelat...

Jag själv gillar inte att rida på odelat, jag tycker det ofta känns som att ha ett cykelstyre i hästens mun.

Men vissa hästar gillar det för att det är stilla, så prova skadar ju sällan.
Hur menar du med cykelstyre? Vad blir den exakta känslan?
 
Raka bett tycker jag inte är bra att utbilda hästar på. Om man tar i inner tygel så rör sig det bettet även på yttersidan. Det ger för luddiga signaler. Traditionellt red man förr inte med raka bett förrän hästen var skolad till att gå ställd och böjd korrekt i stort sett på sitshjälper, just av det skälet. Då var det raka bettet en stång. Och man skulle börja med piaff etc.
Man använde ledade bett för att kunna inverka enkelsidigt och då komma till skolning, vilket alltid skedde med ställd eller böjd häst. Så jobbar jag också. Jag vill kunna få rena hjälper. Och en hjälp jag ger i innertygeln ska stanna i innersidan sas.
Jag tycker raka bett ger en rätt tråkig ridkänsla även på en skolad häst. Jag väljer det aldrig faktiskt.
 
Jag tycker att låsbett fungerar bra på hästar som hänger sig eller kan bli starka, känns snällare än vanliga 3delade när man behöver nödbromsa än att ett vanligt delat som viker sig i munnen.

Min fux gick inte att styra på rakt bett men var superfin på låsbett :).

Nuvarande har jag rakt på i körningen, ett kimblewick och ett halfcheek. Hon är väldigt känslig i munnen och vid ridning så behövs knappt tyglarna så där har jag vanligt 3delat, men i körningen så kan travarskallen slå till och då blir det lätt dragkamp, rakt bett är snällare för munnen då och stängerna gör att allt ligger stilla även när hon kastar med huvudet och tycker att man ska springa ikapp bilar :p.
 
Hur menar du med cykelstyre? Vad blir den exakta känslan?

Du kan ju inte riktigt få småsignaler ang ställning för handen (och primärt skänkeln) på ett rakt bett . Det brukar folk benämna som ”cykelstyrekänsla”

Jag tycker nog mer det handlar om grundutbildning av hästarna i sak. Det är där det oftare brister. Jag håller med @tuaphua att raka bett är inget vidare ang utbildande av hästar.

@Swallow6538
Eftersom du skrivit några trådar ang tryck pga hackamore , orolig mun, bett, samtidigt som du har en väldigt fin kvalitetshäst osv - prata med din tränare om problemen ni har, hur du upplever det, vad tränaren anser osv ? 😄

Det blir precis omöjligt att ge konkreta råd/tips såhär ...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 891
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
773
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp