O

oasen

Jag funderar på att köpa ett till bett, som variation till det tredelade... det jag har funderat mest på är ett rakt muffbett, men jag skulle vilja veta hur det skiljer sig från det tredelade, och vilken storlek man ska välja om hästen har 11,5 på det tredelade...
 
det som skiljer sej då, det är att hästen inte kan dra upp det mot tänder och sticka iväg med det. det är en lite annan känsla att rida på det men man vänjer sej. du ska ha samma på rakt bett som på tredelat.
 
Som jojjo sa: Du ska ha samma storlek på det som tredelat men FÖRUTSATT att ditt tredelade ligger rakt i munnen :) Är det för långt och hästen viker upp det i munnen eller det hänger nedåt (som när tränset hänger på kroken typ..) så ser ett rakt i samma storlek stoort ut. Jag tycker det är enormt jobbigt med långa raka bett men rent munvänligt så är det värre med långa tredelade (för att inte tala om långa tvådelade..).

Hur de är att rida på skiljer sig mkt om du har en känslig häst. Om din häst går ok på tredelat så gillar den antagligen när bettet ligger mot tungan, ett rakt bett ligger ännu mera mot tungan. Sen så ser min tös stooor skillnad på rakt i metall o syntet. Syntet är ok, lite äckligt nuförtiden men ok, ignorerar det gärna. Rakt i metall är så att stoppa in taggtråd.. Allt i från ok ;) Tom mammas tidvis totalt onkänsliga häst reagerar efter ngr dagar m rakt, dvs hon börjar tycka illa om det. Men hon är ju lite spec, hon lyckades efter typ fem försök (så fort hon fått in det i munnen) lirka upp det mellan tänderna fast det är dock mkt lättare att få loss det än ett tredelat hon tagit tag i ;) Men det mesta knaset hon har för sig m bettet sitter i huvudet, hon är en ytterlighet hela hon *jag suckar, mamma jublar* Nog om det, men testa gärna ett rka innan du köper ett (det gjorde inte jag utan lyssnade på "rakt äääär det mildaste!" och kunde knappt stanna en hysterisk (ont i munnen!!) häst på den enda ridturen vi gjorde på det bettet...
 
Det blir svårt att låna, ingen av mina stallkompisar har ngt :( Har du kvar ditt?
 
Kolla igen hur pass bra ditt tredelade bett verkar passa.
Det ska inte sticka ut något på någon sida av munnen när du håller i bettringarna så att bettet är helt rakt i munnen. Sitter det som gjutet så ska du ha samma storlek =11,5cm

Det som skiljer sig är att det i början kan kännas lite stummare att ta förhållningar på än ett vanligt delat bett, men både du och hästen vänjer er vid det nya bettet inom någon vecka. Sen borde det kännas ungefär som det gör med ditt tredelade.

En skillnad är att det inte går att jobba med varje sida individuellt, tar du en förhållning på höger tygel så verkar det på hela bettet, till skillnad från vanliga tvådelade bett där det går att ta individuella förhållningar. Men det raka bettet är helt klart ett mycket bra grundbett som många hästar kan funka bra med.
Sen trycker inte det raka bettet så mycket på lanerna, utan mer på tungan. Vissa hästar kan tycka att detta känns otrevligt.
 
Nu har jag inget svar på din fråga utan hänger på din fråga i stället :) har också hört att det raka lätt böjda globus bettet skulle vara milt och spara hästens tänder, men vet inte varför? Tidigare hade jag hört attett grovt tredelat skulle vara skonsamt, men det visade sej att det blev för mycket i min lilla islandshästs mun (inte för långt utan för grovt). Är det inte lätt att ett rakt blir för mkt material och stumt? Ngn som vet?
 
Raka bett är oftast tunnare (om de inte är gummi/Happy Mouth då) än vanliga bett.

Jag tror att du hade otur med ditt tredelade och fick tag i ett som var för tjockt. Tjockt kan verka snällt men saknar mening om hästen inte får plats med det i munnen, då är garanterat tunnare bätt långt mer snälla.

Själv skulle jag ha föredragit tunna bett oavsett om det var 2delade, 3delade eller raka, hästarna verkar trivas bättre på dem helt enkelt.
 
Jag rider min väldigt starka häst på rakt bett. Han fungerar kanon på detta- till och med min dressyrtränare tycker att det är jättebra!

Han har börjat ta förhållningarna bra och han är inte lika benägen att smyga bakom hand heller med det. Det funkar även bra i hoppningen och när man konditionsjobbar!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
809
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 244
Senast: Badger
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp