Rakt vs tredelat bett

ufot

Trådstartare
Unghästen behöver nytt bett med fasta ringar. Jag funderar på tredelat eller rakt. Vad har i för erfarenheter?

I nuläget har hon tredelat sötmetall med lösa små ringar. Bettet trivs hon mycket bra med, men tyvärr åker bettet igenom munnen vid träning. Tränaren rekommenderade fasta ringar som är större. Jag vill inte dra åt nosgrimman hårdare, så nytt bett måste inköpas.

Jag är mest inne på att pröva Börjes raka bett med fasta ringar, eller Hööks tredelade Gold Medal bett med fasta ringar.

Hästen behöver inget skarp bett.

Hästen har aldrig haft rakt bett innan, bara tredelat. Vilken skillnad är det mellan tredelat och rakt, egentligen?
 
Unghästen behöver nytt bett med fasta ringar. Jag funderar på tredelat eller rakt. Vad har i för erfarenheter?

I nuläget har hon tredelat sötmetall med lösa små ringar. Bettet trivs hon mycket bra med, men tyvärr åker bettet igenom munnen vid träning. Tränaren rekommenderade fasta ringar som är större. Jag vill inte dra åt nosgrimman hårdare, så nytt bett måste inköpas.

Jag är mest inne på att pröva Börjes raka bett med fasta ringar, eller Hööks tredelade Gold Medal bett med fasta ringar.

Hästen behöver inget skarp bett.

Hästen har aldrig haft rakt bett innan, bara tredelat. Vilken skillnad är det mellan tredelat och rakt, egentligen?
Ett tips om bettet vill glida igenom är Baucher bett. Ligger stadigare än vanliga fasta ringar.
Rakt bett verkar mer på tungan och mindre på lanerna.
 
Min häst trivs utan tvekan bäst på antingen tredelat eller rakt. Tvådelat visar hon tydligt att hon inte alls föredrar, jag var annars mest inne på det då min förra gick bäst på det, så jag har fått stryka på foten.

Rider mestadels på det tredelade eftersom det är det hon gillar bäst, men har ett rakt, snällt bett (nova) som vi alternerar lite på för variationens skull. Hon protesterade inte det minsta när hon fick in novabettet i munnen första gången, annars är hon också nästan uteslutande riden på tredelat förutom mina korta små försök till att rida på tvådelat.
 
Jag har faktiskt aldrig själv ridit på rakt bett. Alla mina hästar har haft tredelat senaste åren.

Vad är skillnaden "ridmässigt" att rida på rakt vs tredelat?
Vilken skillnad är det för hästen? Hur påverkar rakt vs tredelat? Hur ligger de olika betten i munnen?
 
Som en ovan sa så verkar ett oledat bett mer på tungan än ett tredelat.

Men. Man behöver rida lite annorlunda, då ett oledat bett trycker över en större yta i munnen än ett ledat, vilket gör att tex ställande tygeltag blir otydliga.
 
Tack för svar. Är rakt bett skarpare än tredelat? Vad menas med att trycket ligger mer på tungan än på lanerna? En häst jag ridit tidigare reda på pakt pelham (han avskydde alla andra bett, men gick bra på Pelham) Då upplevde jag att hästen var svårare att ställa och få igenom en ärlig böjning.
 
Ett tips om bettet vill glida igenom är Baucher bett. Ligger stadigare än vanliga fasta ringar.
Rakt bett verkar mer på tungan och mindre på lanerna.
Baucher bett har jag aldrig ridit med. Kollade lite bilder, men blir inte klokare. Vad är skillnaden mellan ett Baucher tredelat och ett "vanligt" tredelat? Är Baucher skarpare?
 
Tack för svar. Är rakt bett skarpare än tredelat? Vad menas med att trycket ligger mer på tungan än på lanerna? En häst jag ridit tidigare reda på pakt pelham (han avskydde alla andra bett, men gick bra på Pelham) Då upplevde jag att hästen var svårare att ställa och få igenom en ärlig böjning.

ett oledat bett viker sig inte och tar man lika hårt i båda tyglarna så fördelas trycket över laner och tunga. Ett tredelat bett 'viker' sig och mer av trycker hamnar på lanerna än tungan. Olika hästar reagerar olika på dessa olika varianter av tryck, och vissa hästar föredrar det ena framför det andra. Det är individuellt.

För att få igenom riktig böjning/ställning på oledat bett behöver man ibland vara väldigt noga med innerskänkeln och verkligen böja/ställa runt skänkeln. Det kräver liksom en annan sorts 'tänk' än ett vanligt ledat bett. Men det borde din tränare kunna hjälpa dig med bättre.
 
ett oledat bett viker sig inte och tar man lika hårt i båda tyglarna så fördelas trycket över laner och tunga. Ett tredelat bett 'viker' sig och mer av trycker hamnar på lanerna än tungan. Olika hästar reagerar olika på dessa olika varianter av tryck, och vissa hästar föredrar det ena framför det andra. Det är individuellt.

För att få igenom riktig böjning/ställning på oledat bett behöver man ibland vara väldigt noga med innerskänkeln och verkligen böja/ställa runt skänkeln. Det kräver liksom en annan sorts 'tänk' än ett vanligt ledat bett. Men det borde din tränare kunna hjälpa dig med bättre.
Tack för svar. Vad händer i munnen om man bara tar i en tygel med ett rakt bett? Detta ska ju inte hända så ofta, men ser hon spöken måste jag ibland vända runt henne, annars kommer vi hem till stallet lite fortare än planerat...
 
Tack för svar. Vad händer i munnen om man bara tar i en tygel med ett rakt bett? Detta ska ju inte hända så ofta, men ser hon spöken måste jag ibland vända runt henne, annars kommer vi hem till stallet lite fortare än planerat...

samma sak som med ett vanligt bett, men möjligtvis något otydligare. Men de flesta hästar har inga problem med svängande/vändande tygeltag även på oledade bett. Så det behöver du nog inte fundera på
 
Baucher bett har jag aldrig ridit med. Kollade lite bilder, men blir inte klokare. Vad är skillnaden mellan ett Baucher tredelat och ett "vanligt" tredelat? Är Baucher skarpare?
Det blir lite som en parerstång. Bettet blir väldigt fixerat i munnen. Annars är det som ett vanligt bett- du får dressyrtävla på det om det är tvådelat.
 
Det finns alldeles för många bett att välja mellan, verkar det som. Just nu velar jag mellan rakt eggbett (Börjes billiga varianten) och mellan Gold Medal tredelade eggbett och tredelat baucher Gold Medal bett.
I och med att det huvudsakliga problemet är att bettet åker igenom munnen kanske Baucher bettet är bäst. Detta bett kan ju inte åka igenom munnen. De andra två kan ju det i teorin, och det är inte bra när bettringarna åker in i munnen.

Hon är dock känslig i munnen, och jag vill ha så milt bett som möjligt. Det bästa vore ju att pröva alla , men det blir ju lite dyrt...
 
Ingen i stallet har tyvärr baucher, men det blir nog ett sådant. Ska prova rakt någon dag, men hästen älskar sitt tredelade och om jag förstått saken rätt fungerar tredelat baucher likadant som ett "vanligt" tredelat.

Annars är ju bettringar ett alternativ, men då måste jag ändå köpa ett nytt bett eftersom det hon har blir för litet med bettringar. Jag gillar själv Gold Medal bett i och med att dem är milda. Nu är det bara att hoppas på att hästen tycker likadant...
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Raka bett kan bli lite suddigt,speciellt på en unghäst så baucher blir nog bra får vi hoppas.

Helt riktigt, bacuher är endast lite stadigare, annars är effekten densamma :)
 
Raka bett kan bli lite suddigt,speciellt på en unghäst så baucher blir nog bra får vi hoppas.

Helt riktigt, bacuher är endast lite stadigare, annars är effekten densamma :)
Jag har också fått uppfattningen att rakt bett kan uppfattas som lite suddigt för hästen, främst en häst som ännu inte riktigt lärt sig. Jag har ju bara ridit på bett drygt en månad och hästen har precis lärt sig göra halt och halvhalt på ett bra sätt. Att böja och ställa är fortfarande jättesvårt, och hon vågar inte riktigt ta stöd på bettet ännu, men det blir bättre och bättre för var dag som går.
 
Jag använder Nova på min i lägen när jag vill att han ska ta stöd lite bättre. dock är han redan grundutbildad. I vissa kretsar använder man gärna läderbett för att få hästarna att våga ta lite mer stöd. Klassiska unghästbett är ju annars bett med parerstänger, sådan utformning på mundelen som hästen för tillfället föredrar. Tänk på att ett tredelat baucher inte är tillåtet att tävla dressyr med i dagsläget, om det blir aktuellt i framtiden.

Jag upplever raka, hårda, bett som lite svåra att rida på, tar jag i ena tygeln "lättar" bettet från andra lanen om jag inte håller emot betydligt mer än jag normalt gör på delade bett. Tandläkare verkar älska dem dock, färre tand/munskador av dem om jag förstått rätt. Nova tyckte jag var en bra kompromiss, böjligt så det inverkar "som ett delat" och mjukare än tänderna, så det borde minska risken för bettslitage.

Hur länge är din häst riden, hur gammal är den?
 
Hästen är en Islandshäst, 7 år. Riden sedan i höstas. Inriden på bettlöst, riden på bett drygt en månad. Tänderna kollade nyligen, så inga konstigheter där.

Problemet är egentligen "bara" att bettet åker igenom munnen, samt att hon inte riktigt vill ta stöd på bettet. Det förstnämnda avhjälps (förhoppningsvis) med nytt bett. Det sistnämnda är nog bara träning som kan avhjälpa. Hästen har väldigt liten mun, så hon kan inte ha tjockt bett. Det hon har nu trivs hon som sagt med. Lite beroende på hur bacuherbettet ser ut blir det antingen det, eller ett liknande som hon har nu, fast längre, samt bettskivor.

En unghäst jag ridit tidigare hade precis samma problem, bettet åkte igenom munnen. Där satte vi på bettskivor och problemet försvann.
 
Jag använder Nova på min i lägen när jag vill att han ska ta stöd lite bättre. dock är han redan grundutbildad. I vissa kretsar använder man gärna läderbett för att få hästarna att våga ta lite mer stöd. Klassiska unghästbett är ju annars bett med parerstänger, sådan utformning på mundelen som hästen för tillfället föredrar. Tänk på att ett tredelat baucher inte är tillåtet att tävla dressyr med i dagsläget, om det blir aktuellt i framtiden.

Jag upplever raka, hårda, bett som lite svåra att rida på, tar jag i ena tygeln "lättar" bettet från andra lanen om jag inte håller emot betydligt mer än jag normalt gör på delade bett. Tandläkare verkar älska dem dock, färre tand/munskador av dem om jag förstått rätt. Nova tyckte jag var en bra kompromiss, böjligt så det inverkar "som ett delat" och mjukare än tänderna, så det borde minska risken för bettslitage.

Hur länge är din häst riden, hur gammal är den?

De får bara slitage på tänderna om bettet sitter fel eller man drar för mkt i tyglarna.

De tandisar, vet och kiros jag känner som vet ngt om ridning rek bara rakt bett som nödlösning till de som handrider för mycket. Då kan hästen bli hjälpt av det och skona, tänder, nacke, etc. Men det beror då på ryttarmiss egentligen.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 057
Senast: Fazeem
·
Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 138
Senast: Marty
·
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Lemeie
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp