Rally-folk! (del 2)

Jag var inte med i förra tråden men hänger på den här.

Har en golden på 6 månader och hoppas på en rallykarriär :D. Vi kommer nog syssla med lite annat också, men rally är (just nu) det enda där jag har tävlingsplaner.

Vi är anmälda till en kurs i april och har börjat träna på stå/sitt/ligg och gå fot. Drömmen är att kunna starta helgen efter hon blivit tio månader då det finns en tävling ganska nära, men vi får se hur det går :p.
 
Idag hade vi avslutning på rallylydnadskursen! Vi fick köra en riktig bana utan direkt uppvärmning för att göra det lite tävlingslikt. Såå mycket bättre känsla idag! Fortfarande lite småmissar osv men idag hade vi kommit över kvalgränsen! :love:

 
Idag hade vi avslutning på rallylydnadskursen! Vi fick köra en riktig bana utan direkt uppvärmning för att göra det lite tävlingslikt. Såå mycket bättre känsla idag! Fortfarande lite småmissar osv men idag hade vi kommit över kvalgränsen! :love:


Härligt!
Jag tycker hennes svängar 360 grader etc är sjukt snygga och käcka! Verkligen bra bakdelskontroll :)
Surt med 69 poäng, där har jag också hamnat en gång. Men det är bara att träna vidare så tar du igen det nästa tävling!
 
Härligt!
Jag tycker hennes svängar 360 grader etc är sjukt snygga och käcka! Verkligen bra bakdelskontroll :)
Surt med 69 poäng, där har jag också hamnat en gång. Men det är bara att träna vidare så tar du igen det nästa tävling!
Tack! :) Ja, hon är himla söt när hon snurrar runt så länge det inte går över styr och hon börjar snurra runt sig själv. :D

Ska verkligen göra allt för att inte hamna där igen! Hellre att man tar en chansning och får sämre poäng. :laugh:
 
Woho vad duktiga vi är :banana:
@Silver Girl härligt! Ett tips, börja träna fotgående i höger tidigt! Det får nu igen senare ;)

Kl
Idag var vi och träna bana med en jätteduktig tjej med sin DSG. Hon hade knåpat ihop inte mindre än fyra fasansfulla mästerklass banor :rofl: Bra träning helt klart men det bjöds på en hel del missar där det blev tydligt att vi ska ägna oss åt bakdelskontroll :o Och att backa rakt!

Här tränades det mängder av sidbyten, mellan nästan varje moment skulle vi göra ett valfritt sidbyte. Bakombytet under gång har vi svårast för :)

Detta är lite roligt. Första gången vi gick banan satte hon konan klockrent men andra gången (på filmen) hade hon ju hoppat hindret en gång och sög mot det istället :p Ska vi jobba vidare på! Samt att föraren ska lära sig backa rakt, det borde underlätta för hunden ;) Ska testa att vinkla om mig och se om det ger resultat.

Slutligen bjöds det på denna banan med nästan bara liknande skyltar. Jag har en hund som tänker själv så väldigt nyttigt att se att vi nog kommit en bit i att låta föraren styra vad som ska göras. Backa framför har vi aldrig kört i bana innan och inte tränat sedan i ehrm december eller nått. Medge att mitt handkommando på backa är väldigt stiligt :rofl:
 
Har redan fått det tipset av en vän, men tack! Tänker börja så fort hon fattat det på vänster sida. Just nu kommer vi ca 5 m som mest innan hon börjar sacka/gå fortare/hoppa och studsa :p

Hoppa och studsa gör min fortfarande :angel:

kl
@hermulen Hörrödudu, Karlshamn på lördag? Såg nog att du var anmäld med Liam. Lär inte hinna se din start för jag startar som nr 2 och du som nr 1 såg jag. Men vore kul och säga hej och klappa lurvboll :)
Lycka till!
 
Woho vad duktiga vi är :banana:
@Silver Girl härligt! Ett tips, börja träna fotgående i höger tidigt! Det får nu igen senare ;)

Kl
Idag var vi och träna bana med en jätteduktig tjej med sin DSG. Hon hade knåpat ihop inte mindre än fyra fasansfulla mästerklass banor :rofl: Bra träning helt klart men det bjöds på en hel del missar där det blev tydligt att vi ska ägna oss åt bakdelskontroll :o Och att backa rakt!

Här tränades det mängder av sidbyten, mellan nästan varje moment skulle vi göra ett valfritt sidbyte. Bakombytet under gång har vi svårast för :)

Detta är lite roligt. Första gången vi gick banan satte hon konan klockrent men andra gången (på filmen) hade hon ju hoppat hindret en gång och sög mot det istället :p Ska vi jobba vidare på! Samt att föraren ska lära sig backa rakt, det borde underlätta för hunden ;) Ska testa att vinkla om mig och se om det ger resultat.

Slutligen bjöds det på denna banan med nästan bara liknande skyltar. Jag har en hund som tänker själv så väldigt nyttigt att se att vi nog kommit en bit i att låta föraren styra vad som ska göras. Backa framför har vi aldrig kört i bana innan och inte tränat sedan i ehrm december eller nått. Medge att mitt handkommando på backa är väldigt stiligt :rofl:

Vad kul hon verkar tycka det är! Ni är himla duktiga.
Två saker jag tänkte på - ta det luuugnt! Känns som om du hetsar igenom banan och då blir der små missar. Du har en liten hund, anpassa tempot! Jag har själv haft problem med det då jag gärna går fort.
Jag är övertygad om att positionerna kommer bli betydligt bättre om du drar ner tempot. Det är inte heller fel att ta pauser och samla ihop er på de skyltar där föraren ska stanna. Snabbast runt banan är inte den som vinner ;)
Tempot på sista filmen är bättre än första.
Sen tycker jag att du ska sluta flänga fram och tillbaka med armen bakom ryggen vid sidbyte bakom. Inte undra på att hon blir förvirrad!
Säg bakom och visa rätt riktning med handen och håll kvar handen bakom ryggen tills hon bytt position! Inte svänga med handen fram och tillbaka, då signalerar du ju till henne att även hon ska svänga fram och tillbaka.
Det kommer bli superbra för er!
 
Vad kul hon verkar tycka det är! Ni är himla duktiga.
Två saker jag tänkte på - ta det luuugnt! Känns som om du hetsar igenom banan och då blir der små missar. Du har en liten hund, anpassa tempot! Jag har själv haft problem med det då jag gärna går fort.
Jag är övertygad om att positionerna kommer bli betydligt bättre om du drar ner tempot. Det är inte heller fel att ta pauser och samla ihop er på de skyltar där föraren ska stanna. Snabbast runt banan är inte den som vinner ;)
Tempot på sista filmen är bättre än första.
Sen tycker jag att du ska sluta flänga fram och tillbaka med armen bakom ryggen vid sidbyte bakom. Inte undra på att hon blir förvirrad!
Säg bakom och visa rätt riktning med handen och håll kvar handen bakom ryggen tills hon bytt position! Inte svänga med handen fram och tillbaka, då signalerar du ju till henne att även hon ska svänga fram och tillbaka.
Det kommer bli superbra för er!

Hon älskar att träna rally :love:
Vadå fort :angel: Jag går i för mig normal gångfart :rofl: Men ja, jag har jättesvårt för att gå långsammare det är rent av obekvämt haha. Jag blev ganska rejält stressad av att det vår så snabbt mellan skyltarna (bra träning dock!) med så många moment som inte sitter helt hundra. Håller helt med om bakombytet, kommandot sitter inte så det ska tränas mycket mer av :laugh: Så nä, verkligen inte konstigt :D

Tack för input :) Guldvärt!
Tycker det är roligt att utmana mig utanför bekvämlighetszonen som detta verkligen är långt ifrån. Jag vet att det kommer bli missar för jag kan inte dölja de när det blir för komplicerat. Det är jobbigt när det inte blir perfekt :angel: Behöver träna såna här banor trots att jag tycker det är hemskt :nailbiting:
 
Hoppa och studsa gör min fortfarande :angel:

kl
@hermulen Hörrödudu, Karlshamn på lördag? Såg nog att du var anmäld med Liam. Lär inte hinna se din start för jag startar som nr 2 och du som nr 1 såg jag. Men vore kul och säga hej och klappa lurvboll :)
Lycka till!

Yes! Vi ska ta oss dit tänkte vi. :) Har börjat nytt jobb denna veckan och var i Sälen förra veckan så det har inte blivit så mycket träning. Var på träning på klubben igår men vi hade en tik på väg in i löp med i gruppen så han var lite loj och disträ.

Känns lite konstigt att vara först men tror att det kan passa oss. Vi ska ta oss runt och tycka det är kul. Bonus om vi får över 70. Vi stannar till prisutdelningen så vi kan nog hinna ses innan dess! Skulle vara roligt!
 
Yes! Vi ska ta oss dit tänkte vi. :) Har börjat nytt jobb denna veckan och var i Sälen förra veckan så det har inte blivit så mycket träning. Var på träning på klubben igår men vi hade en tik på väg in i löp med i gruppen så han var lite loj och disträ.

Känns lite konstigt att vara först men tror att det kan passa oss. Vi ska ta oss runt och tycka det är kul. Bonus om vi får över 70. Vi stannar till prisutdelningen så vi kan nog hinna ses innan dess! Skulle vara roligt!

Vem vet, han kanske fått chans att bearbeta allt under vilan och utvecklats ;) Lägger oftast en vecka vila innan tävling för B :laugh:

Vad roligt! Nu vet jag dessutom hur eurasier kan se ut så denna gången hittar jag er nog :angel:
 
Idag skrapade vi ihop 63p :rofl: Inte många som är kvalificerade men klassen är inte klar. Jobbig bana med två spiraler och en dubbel slalom. Den kändes lång :angel:

Jag var opepp. Kände inget sug alls, jag presterar dåligt utan press helt enkelt. Resultatet spelat ju ingen roll i o m att vi är klara i fortsättningsklass. Men nästa tävling, dubbel i Ulricehamn ska vi baske mig vara godkända och ha huvudet högt inför uppflyttningen.
 
Jag gör väl en liten uppdatering jag med. Vi bröt på näst sista skylten efter att haft en seg och ofokuserad hund med mig runt. Han tyckte inte alls det var kul idag och jag försökte få en bra blandning av att peppa honom och att kräva att han skulle jobba men det lyckades inte. Han stannade tillslut och började gnälla så då bröt jag.

Bättre lycka nästa gång helt enkelt, vilket blir i Älmhult nästa helg!
 
Idag har vi tränat rally i ridhus för första gången. Känns som en bra sak att göra inför årets första tävling i början av mars, som går just i ridhus :up:
Galenpannan var så duktig! Jättefint fotgående med bra fokus, minimalt med nos, löst hängande koppel :love: Gjorde mest svängar och vägar idag, och några sitt framför och sitt, gå runt. Stadgan har utvecklats under vintervilan. Kanske att hon börjar mogna, fyller ju snart 7 ändå :D
Däremot läggande på ridhusbotten behöver jag hitta något för att höja värdet på. Skitäckligt att ligga i sand som luktar hästbajs hälsar galenpannan :cool:
 
Hjälp att tänka. Ska debutera avancerad 8/4 är tanken och har två tävlingar jag velar mellan. Den ena är enkel start i Älmhult, har lite drygt två timmar dit och domaren är inte släppt än.

Alternativ två är i Motala som också ligger lite drygt två timmar från mig. Tror att tävlingen är i ridhuset i Motala och där var vi varit innan på utställning. Domaren är Lena Mattsson som jag tävlat i nybörjarklass för (med placering). Gillar henne som domare men vet inte hur banorna ser ut i avancerad.

Är det dumt att debutera dubbelstart?
Har märkt att hon många gånger går bättre när det är två starter men har innan haft tanken att köra enkelstart vid debut.
 
Hjälp att tänka. Ska debutera avancerad 8/4 är tanken och har två tävlingar jag velar mellan. Den ena är enkel start i Älmhult, har lite drygt två timmar dit och domaren är inte släppt än.

Alternativ två är i Motala som också ligger lite drygt två timmar från mig. Tror att tävlingen är i ridhuset i Motala och där var vi varit innan på utställning. Domaren är Lena Mattsson som jag tävlat i nybörjarklass för (med placering). Gillar henne som domare men vet inte hur banorna ser ut i avancerad.

Är det dumt att debutera dubbelstart?
Har märkt att hon många gånger går bättre när det är två starter men har innan haft tanken att köra enkelstart vid debut.
Aysu går mycket bättre med dubbla starter, så nu när vi debuterade fortsättningsklass körde vi på en tävling med det. Jag är mycket nöjd åt det beslutet, vi diskade oss i första starten och tog oss igenom banan i den andra ;) Vad gäller domare så struntar jag fullständigt(!) i vem som dömer.
 
Aysu går mycket bättre med dubbla starter, så nu när vi debuterade fortsättningsklass körde vi på en tävling med det. Jag är mycket nöjd åt det beslutet, vi diskade oss i första starten och tog oss igenom banan i den andra ;) Vad gäller domare så struntar jag fullständigt(!) i vem som dömer.

Blir nog dubbel då :D

Haha det gör inte jag. Har två domare i min region (har tävlat för den ena och vart med när den andra dömt) och jag gillar inte banorna. De är goda vänner förövrigt. Denne jag tävlade för är dessutom ganska otrevlig, är generellt färre anmälda till klasser de dömer. Lägger ofta moment nära kantbandet och hopp bredvid när domaren står eller sitter. Min hund funkar ju på sånt men det känns så onödigt och kan jag välja andra tävlingar gör jag det :) Vissa domare åker jag gärna och tävlar för. Behöver inte alltid nödvändigtvis vara för att de gör roliga banor utan att jag hellre tävlar för en domare som är trevlig och bidrar till en god stämning.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 245
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp