Rally-folk! (del 2)

Vi börjar rallylydnad för nybörjare imorn :nailbiting: Fick ut mail att halsband gäller, ej sele. Så har varit i kontakt med kursinstruktören att min lilla pärla är en halsbands-krängare , och frågade om retriever-koppel är okej för det fick vi ett från djursjukhuset när han var inlagd. Men fick svar att det egentligen inte är tillåtet men att vi får testa oss fram. Varför är inte retriever-koppel tillåtet ? Meningen är ju att kopplet ska vara slakt, så då märks det ju inte av att man kan göra det till stryphalsband. Jag använder aldrig stryphalsband , tänker inte börja nu heller, men jag vill inte ha en lös hund på hundklubben :crazy:

Reteriverkoppel är visst tillåtet.

Rallylydnadsregler sidan 17:
"Koppel och halsband
Hunden skall vara kopplad inom och i anslutning till banområdet då inte annat anges.
På banan får hund endast bära halsband och koppel. Alla typer av halsband är tillåtet,
utom stackel och andra i lag förbjudna halsband. Koppel får inte vara av flexikoppeltyp."
 
Sugen på kombinerad rally- och lydnadskurs i sommar här på klubben men timingen är dålig. Fick däremot höra att de förmodligen kommer ha liknande kurs längre fram också :)
 
Jag har aldrig varit med om maken till omedgörlig blåräv. Tinja HATADE att det var så lerigt. Hon ville inte gå eller sitta eller ligga, ett under om vi inte är diskade i båda.
 
Jag har aldrig varit med om maken till omedgörlig blåräv. Tinja HATADE att det var så lerigt. Hon ville inte gå eller sitta eller ligga, ett under om vi inte är diskade i båda.
68 och 77 poäng. Våra sämsta poäng någonsin med råge, men mycket mer än jag trodde vi skulle få.
 
Reteriverkoppel är visst tillåtet.

Rallylydnadsregler sidan 17:
"Koppel och halsband
Hunden skall vara kopplad inom och i anslutning till banområdet då inte annat anges.
På banan får hund endast bära halsband och koppel. Alla typer av halsband är tillåtet,
utom stackel och andra i lag förbjudna halsband. Koppel får inte vara av flexikoppeltyp."

Tack! Jag tog retriever-kopplet, och tänkte hänvisa till de regler som du refererar till men instruktörerna sa inget idag om det. Jag gillar det dock inte pga stryphalsbandet, men hellre en liten stund i det än en lös hund.

F.ö fick vi lite läxa om att jag ska hålla kopplet i höger hand och godis i vänster istället. Min hund beslutade sig nämligen för att dammsuga planen, så jag fick jobba hårt med att ha slakt koppel samt en fokuserad hund på mig. Så ut i skogen eller in till stan och träna, för detta kan han hemma även med störningsmoment.
Jag hade dessutom en helt exemplarisk hund idag förutom det, vad har hänt?! Inget dragande i koppel, inget jätteintresse för andra hundar och kunde tom gå fot förbi andra hundar :eek:. Jag tackar så klart för detta, men hade innan förklarat att han mest har svårt att ha 4 tassar i marken och att han blir tappar hörseln på hundklubben. Det fick jag äta upp, då flera personer undrade hur jag kunde beskriva hans beteende så felaktigt. Träning ger väl färdighet antar jag, för detta arbetar vi mycket med.
 
Det känns som att jag har lite tur ändå. Flera tävlingar inom hyfsat rimligt avstånd har både nybörjarklass och fortsättningsklass samma dag, och tävlingarna krockar INTE med något annat alls som det ser ut nu. Så, nu börjar jag känna mig pepp på att tävla. Damerna går just nu så jäkla bra i träningen att det vore synd att inte komma ut i sommar.
 
Nu har jag ÄNTLIGEN sett till att ladda upp film på youtube istället för att bara ladda upp kortversioner av träningsfilmer på instagram.

Såhär såg det ut senast som Aysu blev filmad:

Och Ebrah:
 
Sådär. Två kvalificerade rundor avklarade! En på 98 poäng :D
30710289_10210752243590260_7611391213042315571_n.jpg
 
Banträningarna har börjat för våren! Går hos en rallydomare som sätter upp en bana med alla klasser på samma (dvs flera skyltar bredvid varandra) och så går alla på den nivån man är eller tar bara några skyltar på det man behöver träna. Då hon sätter upp 20 skyltar brukar vi, som är i nybörjarklass, hålla oss till runt 16 skyltar (och gå förbi hindren) men i åttan ligger det alltid någon frestelse... Igår var det gosedjur, som min hund älskar. Men det gick toppen! Första gången höll jag godis i handen och lockade henne förbi och andra gången gick det bra ändå. Och resten av banan är jag också nöjd med, lite nosande som vanligt men bra i övrigt.
Kanske kan hoppas på en godkänd runda på tävlingen nästa helg.
 
Tränade Rally igår och jag har här med bestämt mig för att lägga Rallyn på hyllan för Corinne, hon är så otroligt svår att hitta en bra balans till när vi tränar, antingen är hon för på och blir divig och tycker hon är bäst och kan minsann allt på egen hand och kör sitt eget race, råkar jag påminna henne att dra ned på sina "divigheter" blir hon instället otroligt kränkt och gör allt halvhjärtat istället och tjurar ihop sig, älskar att träna whippet-tant ibland. :rofl:

Fenna ser jag i alla fall lite hopp med, om hon bara lär sig att fokusera och inte köra target på varje skylt så finns det lite hopp att kunna tävla med henne i framtiden. :grin:
Jag själv har lyckats komma med en rallykurs som lägger fokus på vimsiga förare. :angel:
 
Tävlat idag, nybörjarklass.

I första klassen nosade hon så mycket att jag valde att diska oss så jag kunde peta till henne och sedan ta två bra skyltar innan vi lekte oss av banan. Fick kommentaren "smart disk" av domaren.

Andra klassen gick jättebra även om hon var lite trött och seg. Vi fick 86 poäng! Godkänt resultat och en sjätteplats! Är själv överraskad, hade gissat på runt 70 som mest om någon frågat mig direkt efter, jag var mest nöjd att vi kom runt hela banan.
 
Tävlat idag, nybörjarklass.

I första klassen nosade hon så mycket att jag valde att diska oss så jag kunde peta till henne och sedan ta två bra skyltar innan vi lekte oss av banan. Fick kommentaren "smart disk" av domaren.

Andra klassen gick jättebra även om hon var lite trött och seg. Vi fick 86 poäng! Godkänt resultat och en sjätteplats! Är själv överraskad, hade gissat på runt 70 som mest om någon frågat mig direkt efter, jag var mest nöjd att vi kom runt hela banan.

Du var möjligtvis inte i Oskarshamn o tävlade?

Grattis till fin andrastart!
 
Vi var o tävlade i tisdags. Dubbla starter mästerklass, har ett resultat sedan tidigare på 59 p. Första starten var med två konskick mot sista konen i ett slalom. Nästan alla hundar hade problem där och trots att vi tränade på detta bara några dagar innan så gick vi på en nit. Hon var ganska nosig och vi drog på oss endel avdrag men det spelade inte så stor roll. Drog fram leksak på sista momentet och diskade oss vilket senare faktiskt belönades med domarens pris (och för snygga inkallningar). I andra starten satte vi alla moment men hon nosade lite (-11), var emot en kona (-3) och en bris (-1) så vi landade på 85p vilket jag är barnsligt nöjd över. Hon ska löpa när som helst och hon som i normala fall kan nosa lite blir en dammsugare istället.

Sugen på att anmäla oss till Motalatävlingen 6/6 då det är fyra starter.
 
Vi var o tävlade i tisdags. Dubbla starter mästerklass, har ett resultat sedan tidigare på 59 p. Första starten var med två konskick mot sista konen i ett slalom. Nästan alla hundar hade problem där och trots att vi tränade på detta bara några dagar innan så gick vi på en nit. Hon var ganska nosig och vi drog på oss endel avdrag men det spelade inte så stor roll. Drog fram leksak på sista momentet och diskade oss vilket senare faktiskt belönades med domarens pris (och för snygga inkallningar). I andra starten satte vi alla moment men hon nosade lite (-11), var emot en kona (-3) och en bris (-1) så vi landade på 85p vilket jag är barnsligt nöjd över. Hon ska löpa när som helst och hon som i normala fall kan nosa lite blir en dammsugare istället.

Sugen på att anmäla oss till Motalatävlingen 6/6 då det är fyra starter.

Har jag inte haft en tanke på det där med konen,måste tränas på!
Nån som har tips på backa ifrån-momentet? Hon backar men alldeles för kort, eller på gränsen... när jag fortsätter säga backa stå hon bara och titta på mig alt sätter sig :banghead:
 
Har jag inte haft en tanke på det där med konen,måste tränas på!
Nån som har tips på backa ifrån-momentet? Hon backar men alldeles för kort, eller på gränsen... när jag fortsätter säga backa stå hon bara och titta på mig alt sätter sig :banghead:
Belöna bakåt (externbelöning alt kasta bakom).
 
Har nu på tre tävlingar med fem starter fått ihop tre godkända resultat i nybörjarklass. Men jag saknar den här känslan man kan få efter en riktigt bra träning. Hon är lite långsam hela tiden även om hon gör de flesta momenten rätt. Kan delvis vara värmen men jag tror vi behöver träna fotgående/följsamhet mera. Någon som har bra tips för detta?
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 272
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 136
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp