Rally-folk! (del 2)

Idag lyckades min lilla busunge ta sitt tredje godkända i avancerad klass! Bara 16 månader gammal! :heart

Cv1xdZV.jpg
 
Vi har knappt tränat på hela sommaren pga värmen. Han går lätt ner sig då. Men idag var det träning med instruktör på klubben och dessutom perfekt väder! Vi jobbade främst på fokus, känns som vi tappat en del men fick lite (repeterade) tips för att förbättra som snabbt gav resultat! Fin högerfot iaf. Ska också se till att värdeladda och belöna upp svängar i konmomenten.
 
Det här med att jobba utan koppel går sådär. Märks att vi inte har fotgåendet tillräckligt bra, hon tycker det är ok att vara lite före, eller efter eller en bit åt sidan... Momenten i fortsättningsklass sitter annars, förutom snurren som kan bli lite si och så ibland.
När det blir lite svalare får vi ta tag i den biten, orkar inte riktigt just nu.
 
Jag har nyss anmält Chanel till dubbla starter i rallylydnad nybörjarklass i Göteborg i början av november. Det var länge sedan vi höll på med rally nu. Den här damen går inte något vidare i kopplet och har ett väldigt snett fotgående pga mina nybörjarmisstag i att träna hund när jag var nybörjare och sedan är jag medveten om att jag själv står samt går snett själv. :p Och kontakten kan brista när det händer annat spännande omkring Chanel pga att vi inte varit ute och tränat med störningar på länge. Det här ska vi få ordning på till november. :)
 
Tävlat idag. Dubbel nybörjarklass och vi fick två godkända resultat på 81 och 90 poäng. Första gången vi fått båda klasserna godkända på en dubbeltävling så det märks att hon börjar få lite tävlingsvana.

Fotgående går nu bättre och på senaste träningen blev det bara ett litet nos i frestelsen så nu bestämde jag att detta var sista nybörjartävlingen. Anmälde oss till en fortsättningsklass om 3 veckor, så får vi se hur det går.
 
Tävlat idag. Dubbel nybörjarklass och vi fick två godkända resultat på 81 och 90 poäng. Första gången vi fått båda klasserna godkända på en dubbeltävling så det märks att hon börjar få lite tävlingsvana.

Fotgående går nu bättre och på senaste träningen blev det bara ett litet nos i frestelsen så nu bestämde jag att detta var sista nybörjartävlingen. Anmälde oss till en fortsättningsklass om 3 veckor, så får vi se hur det går.
Grattis! :D
 
Jag sitter och tar igen mig efter min första tävling som ensam tävlingssekreterare. Pust, minst sagt. Men allt flöt på, jag har många som ställer upp dom funktionärer tack och lov!

Jag hade planerat att träna massor i sommar med min mellanpudel, dryga året gammal. Det blev inte mycket av det i hettan. Jag får ta tag i det nu!
 
Första tävlingen för oss i år debut i mästarklass slutade med 96 poäng och cert! Totalt otippat och kändes som vår sämsta runda någonsin 😂🙈 Hon har varit loj och seg efter löpet men hon lyssnade iaf men fort gick det inte.
Andra rundan blev disk, jag fick hjärnsläpp och gick helt fel. Stannade upp och började skratta åt mitt kassa lokalsinne och sprang sen ur banan 😎
 
Rallytävling idag, sista gången i nybörjarklass (tror jag i alla fall). En förstaplats och även bra poäng i den andra klassen.
Nu ska vi träna över vintern och satsar på fortsättning till våren.
 
Loggade in här av en tillfällighet, tror jag skrev när jag tävlade nybörjarklass 😂 min blandis har hittills lyckata få 4 kvalificerade resultat i mästarklass och är RLD M. Vi fortsätter att tävla på så får vi se hur långt det räcker 😊
 

Bifogade filer

  • 7EEC1C4E-DC31-4D54-B1D8-5F861E1B57C3.jpeg
    7EEC1C4E-DC31-4D54-B1D8-5F861E1B57C3.jpeg
    422,5 KB · Visningar: 22
Idag var det tävling i mästarklass. Jag hittade knappt dit, avskyr när tävlingar har vägbeskrivningar i PM istället för att ha en karta online på klubbhemsidan där de droppat en nål dit man ska. Är ju hopplöst att försöka läsa vägbeskrivningar när man kör själv, jag vet aldrig vart det är jag kommer ifrån, vilken väg jag är på, mitt korttidsminne är hemskt och så är jag extremt lättstressad när jag känner mig vilse vilket bara gör saken värre. Hade ändå en halvtimmes marginal när jag åkte, men det hjälpte ju inte. Missade bangenomgången men hann iallafall med banvandringen.
46480452_10211991555652287_8544954262797418496_n.jpg

Tinja var lika söt som alltid :love: Första gången på länge det bara var hon och jag på en tävling. Hon var väldigt taggad! Hon är superskendräktig så hon är lite känslig men hon höll ihop fint.
46349033_10211991555572285_5221748790968451072_n.jpg

Surt sa räven, 2 poäng från cert! Men får glädja mig över att en av de där "bris"arna är pga att hon tog ett glädjeskutt upp mot mig :p Finns värre anledningar till att missa cert.
 
Gud, att det ska vara ända till februari innan det är dags för tävling :turd::angel: Betty är finare än jag tror hon någonsin varit i rallyn och hon går verkligen som en dröm nu. Såklart en hel del detaljpill med position i momenten och stadga. Men hon är med och hon är kvick :banana:

Film från här om dagen.
 
Igår tävlade jag och Tage rally för andra gången. Förra gången var för nästan ett år sen och då gick det inte alls bra ;) Vi har inte gått en hel bana sedan dess, men det gick bra ändå! Han var så MED mig nästan hela rundan och vi fick ihop 83 poäng. -10 för att han satte sig ner i 270-svängen, får försöka ordna nån spegel jag kan träna framför så att det inte händer igen :D

Bläddra på pilarna för att se film från rundan (fick dela upp den i tre klipp).
 
Vi körde sista träningen inför Ulricehamn 3/2 om vi inte blir bortlottade. Hon var lite opepp sist för typ 1,5 vecka sedan men idag hämtade hon hem det med råge :love: lite nos på ett område och det var samma båda gångerna vi körde bana så var väl nått där. I övrigt kalasfin.

 
Jag och Betty var i Ulricehamn i söndags och tävlade. Hon har varit klockren på träningarna så hade ganska höga förväntningar på dagen.

I första starten nosade hon ett par gånger och jag var lite sen med en tempoväxling i övrigt var hon jättefin trots trånga frestelser och långsamt tempo etc. Det resulterade i 95 p och vårat första cert.

I andra starten var hon trött efter en lång dag och inhalerade hela banan i princip. Trots det och väldigt bristande kontakt utförde hon alla moment men som sagt nosig vilket gav oss 15p avdrag. Så slutade på 85p.
Ångrar att jag inte belönade på banan men hade svårt att räkna avdragen när det inte var regelrätta fel. Men med facit i hand skulle jag belönat någonstans på mitten och sen avslutat.

Ska lägga krut nu fram till april då vi har nästa tävling att störningsträna med dofter för det är bevisligen vårat största problem nu, nivåmässigt är vi på mästarklass. Kändes så himla skönt att hon satte alla moment på båda banorna, om vi bara får till tävlingarna med samma tryck som på träning är inte 100p omöjligt.
 
Vi (maken) ska på rallykurs med nån av hundarna om två veckor, fortfarande lite oklart vem som får hänga på då alla tjejerna är i löp eller på väg in i löp. Vi har ju kollat lite på youtube videos och försökt köra lite själva med alla tre men tänkte att man kan testa på kurs så man vet om det nåt man missat helt. Placeringen av skyltar brukar bli lite sisådär, dels för att vi inte har superkoll och dels för att det varit trångt när vi kört inne i klubbstugan :D. Funderar på att testa och anmäla till tävling sen i det också men det fanns inte så himla många nybörjarklasser utlagda inom rimligt avstånd när jag kollade.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 857
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp