Rally-folk! (del 2)

Jag insåg att Asni snart blir rallymyndig och tänkte att det kan väl vara kul att tävla när våren väl kommit, så nu har vi börjat leka med rallymomenten :D Känns konstigt att behöva hålla i koppel igen :cautious:
 
Jag insåg att Asni snart blir rallymyndig och tänkte att det kan väl vara kul att tävla när våren väl kommit, så nu har vi börjat leka med rallymomenten :D Känns konstigt att behöva hålla i koppel igen :cautious:

Ja, det är väl typ det svåraste i rally att man måste ha koppel på hunden i första klassen för jag har svårt att hålla reda på det och Nessie kan få för sig att kampa med det när hon går upp i varv. Tycker det skulle vara som i lydnaden, valfritt om man vill ha det eller inte.
 
Var på träning igår. Frestelsen gick bra, inte ett nos, men hon hade glömt vad "stå" betyder hälften av gångerna och var lite allmänt okoncentrerad. Hon var lite trött efter att ha lekt med ny hund på dagis och hade nog helst stannat hemma i soffan.
 
Jag har anmält till tävling. Iver debuterar nybörjare, bara för att det är kul. Och Olle får debutera avancerad samtidigt vilket lär bli fiasko eftersom att vi inte tränat lydnad på länge och aldrig från höger. 🙈 Men, han älskar att tävla så vi ska bara ha kul!
 
Vi är tillbaka :banana:

Var på banträning igår där jag mest bara tog till mig och försökte minnas alla moment eftersom jag la ner allt i somras. Hunden fick bara vara med en liten stund, men lös bland alla hundar när vi tränade fokus på rörelser och han löste det galant även om nosen var väldigt mycket i mattan. Vi har tävlingslicens så vi kan tävla, men vi tränar mest för en rolig aktivering.
 
Maken var på första kurstillfället i måndags, efter mycket velande blev det lilla Nike som fick hänga på. Valet föll på henne då det blir inne i klubbstugan första två gångerna och ganska trångt, helt rätt val då hon satt och sov i knät då det var mest teori. De andra två hade troligen levt rövare av otålighet. Trots att hon är den av hundarna som är absolut minst tränad (tränar typ bara agility) så glänste hon och husse när de fick gå en kort bana 😁.
Funderar på att slinka in på kursen jag med då det var en som hoppat av..
 
Jag har anmält oss till tävling nästa månad, det dubbla starter så jag tänkte att om man klantar till det så har man en till chans :o. Jag ska tävla med Nessie och Nano och maken tävlar Nike, det blir ju hur spännande som helst med tanke på att vi knappt vet vad vi pysslar med :p. Det jag vet är iallafall att kopplet ska inte sträckas, man ska tydligen vara glad och så ska man inte belöna/klappa på hunden förrän man gått av planen. Nåt mer som kan vara bra att veta?
 
Jag har anmält oss till tävling nästa månad, det dubbla starter så jag tänkte att om man klantar till det så har man en till chans :o. Jag ska tävla med Nessie och Nano och maken tävlar Nike, det blir ju hur spännande som helst med tanke på att vi knappt vet vad vi pysslar med :p. Det jag vet är iallafall att kopplet ska inte sträckas, man ska tydligen vara glad och så ska man inte belöna/klappa på hunden förrän man gått av planen. Nåt mer som kan vara bra att veta?
Inte beträda banan innan domaren säger välkommen, förutom under banvandringen. Godis i stängda fickor så du inte tappar på planen. Inget som sticker ut från en ficka som kan tolkas som belöning/leksak.
Var inte rädd att fråga vad som helst under banvandringen. Domarna är vana vid nybörjare.
Blir en skylt fel, glöm och gå vidare, försök inte göra om. Och andas och ha kul!

Och det är ok att diska sig. Vår första tävling hade hunden nosen i backen första klassen. Jag valde att peta på henne (=disk) för att få kontakt. Tog två bra skyltar efter det och lekte oss av plan. Andra klassen fick vi 86 poäng då hon lyssnade på mig.
 
Då var debuten klar, två godkända rundor på 97 poäng båda gångerna. Är så nöjd med honom, for ju som en träningstävling för att kolla av hur det fungerar när jag får lite nerver och hela tävlingssituationen, han är ju bara 10 månader. Men vilken stjärna han är alltså, bästa skägget ❤️
 
Då var debuten klar, två godkända rundor på 97 poäng båda gångerna. Är så nöjd med honom, for ju som en träningstävling för att kolla av hur det fungerar när jag får lite nerver och hela tävlingssituationen, han är ju bara 10 månader. Men vilken stjärna han är alltså, bästa skägget ❤
Wow, grattis! Skägg alltså :love:
 
Då var debuten klar, två godkända rundor på 97 poäng båda gångerna. Är så nöjd med honom, for ju som en träningstävling för att kolla av hur det fungerar när jag får lite nerver och hela tävlingssituationen, han är ju bara 10 månader. Men vilken stjärna han är alltså, bästa skägget ❤
Yey vad roligt! Grattis! :) Hoppas vi ses på någon tävling framöver!
 
Jag har anmält oss till tävling nästa månad, det dubbla starter så jag tänkte att om man klantar till det så har man en till chans :o. Jag ska tävla med Nessie och Nano och maken tävlar Nike, det blir ju hur spännande som helst med tanke på att vi knappt vet vad vi pysslar med :p. Det jag vet är iallafall att kopplet ska inte sträckas, man ska tydligen vara glad och så ska man inte belöna/klappa på hunden förrän man gått av planen. Nåt mer som kan vara bra att veta?

Ha fötterna samlade och stilla i alla moment där föraren inte ska röra sig ;)
Och blir något fel, gör inte om utan fortsätt vidare.
 
Så. Jag har hittat en tävling i början av juni som jag kommer kunna ta mig till även om jag inte har fungerande bil då. Det blir nog till att anmäla och hoppas på att inte bli bortlottad. Det hade ju varit lite kul att komma ut och tävla igen... Men nu måste vi nog träna! Har höga förhoppningar om bra resultat för Ebrah, för jäklar vad hon är rolig att träna med :D
 
Då är rally-debuten gjord och det gick över förväntan!
Nike och husse fick 68p i första starten, mestadels sträckt koppel och att hon gick på en kon samt ett snett ligg. Kommentar "Trevlig runda med fin kontakt! Tänk på koppellängden"

Nessie och jag gjorde en riktigt bra runda och fick 89p i första varav 10 i avdrag på att jag sprang förbi målskylten annars hade vi haft 99 och en delad första plats :banghead:. Kommentar "Mycket trevlig runda med fin följsamhet o kontakt! Synd på fel tempo efter mål!

Nano som jag inte haft några förhoppningar om alls fick ihop 73p, hon var seg emellan skyltarna men väldigt duktig när hon väl fick göra nåt och jag var kass på att hålla rätt på kopplet för vi fick inte mindre än 12p avdrag för sträckt koppel och 10p avdrag för att jag även här fortsatte springa vid målskylten :o. Kommentar: Trevlig runda med många fina moment. Tänk på koppellängden, läng ut mer koppel!

Nike och husse gjorde en väldigt trevlig runda nästa start, fick -10 på en skylt där hon inte ställde sig och så lite avdrag på husses fötter så 77p blev det. Kommentar "Trevlig kontakt o samarbete. Tänk på dina fötter, forcera inte momenten"

Runda nummer två värmde jag väl inte Nessie så bra så hon var inte helt taggad (inte jag heller då jag suttit i solen) fick nån bris och sen gjorde jag helt fel vid en skylt (hjärnsläpp) så -10 där så vi hamnade på 83p. Kommentar: "Trevl. samarb. önskar lite mer energi."

Nano gick faktiskt bättre denna runda och vi fick ihop 84p trots att hon var seg. Kommentar: "Trevl. ekipage önskar mer energi och glädje."

Väldigt nöjd med 5 kval.resultat av 6 möjliga och visst skulle jag kunna vara bitter över att jag klantar bort onödiga poäng när Nessie gör en super-runda men jag är så himla glad och förvånad över hur bra det gick med Nano som jag tränat väldigt lite med och som lätt blir distraherad och tappar fokus. Nike som knappt kan gå fot kom också runt bra med husse, hade han bara haft lite bättre koll på kopplet och inte varit så snabb i första rundan så hade de fått bra poäng där med. Tror det var lite stressande att behöva starta allra först och att husses tävlingsnerver slog till.

Nessie, Nike och Nano efter dagens tävling:
58751592_10217406460387685_7010019447553392640_n.jpg
 
Nessie och jag gjorde en riktigt bra runda och fick 89p i första varav 10 i avdrag på att jag sprang förbi målskylten annars hade vi haft 99 och en delad första plats :banghead:. Kommentar "Mycket trevlig runda med fin följsamhet o kontakt! Synd på fel tempo efter mål!
Efter mål? Måste man gå då? Nu var det ju länge sen jag tävlade, men jag vet att någon av de första gångerna jag tävlade (för flera år sedan :p ) så sprang jag av planen så fort vi passerat målskylten och det var inget vi fick några avdrag för.
 
Efter mål? Måste man gå då? Nu var det ju länge sen jag tävlade, men jag vet att någon av de första gångerna jag tävlade (för flera år sedan :p ) så sprang jag av planen så fort vi passerat målskylten och det var inget vi fick några avdrag för.

Tydligen ganska nytt att man ska promenera vid målskylten så jag rörde ihop det då jag hört bägge varianter och fick för mig att man fick springa ut, surt :meh:.
 
Tydligen ganska nytt att man ska promenera vid målskylten så jag rörde ihop det då jag hört bägge varianter och fick för mig att man fick springa ut, surt :meh:.
Så fånigt! :mad: Jag tycker att man borde få göra lite som man vill efter mål, åtminstone vad gäller tempot.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 272
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 136
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp