Rally-folk! (del 2)

Efter senaste regelrevideringen ska man alltid gå i normalt tempo efter målskylten, dvs du får inte heller gå sakta.
När jag gick nybörjarkurs föreslog kursledaren att vi skulle se startskylten som "sitt" och målskylten som "normalt tempo".

@Bulldoozer @Red_Chili
 
Whoops, då vad Asni anmäld till en rallylydnadstävling. Skyller på @Red_Chili :cautious::p

Hon kan ju nästan ingenting, vi har fokuserat på annat än moment. Men nu får jag iallafall en anledning att börja träna målinriktat på riktigt :D
Å andra sidan behövs ju inte så mycket mer än att hon följer dig för att ni ska få hyfsat resultat i nybörjarklassen. Jag känner att jag och Ebrah måste träna på typ... allt :cautious:
 
Är anmäld med Nessie till en kvälls tävling 13:e maj och sen är vi anmälda med hela högen till dubbla starter i början av juni. Försöker att inte tänka på hur mycket pengar som försvinner iväg på anmälningsavgifter 😅..
 
Är anmäld med Nessie till en kvälls tävling 13:e maj och sen är vi anmälda med hela högen till dubbla starter i början av juni. Försöker att inte tänka på hur mycket pengar som försvinner iväg på anmälningsavgifter 😅..
Själv lägger jag hellre pengar på anmälningsavgifter än själva resorna, så att ha flera hundar att starta flera gånger på en dag känns bra tycker jag, då blir det lite bättre än att betala massor av pengar (bensin osv) för att bara starta en hund lite snabbt :p
 
Tävlade fortsättningsklass för första gången idag. Plötsligt kunde hon inte snurra, men det blev ändå 78 poäng i första klassen. I andra var vi båda trötta och vi missade snutten igen, hon skulle klia sig och jag trängde henne i slalomen så hon hamnade på fel sida om konen.
Men frestelserna gick oväntat bra. Nosade på köttbullarna men jag kunde locka bort henne. I övrigt kom vi förbi. Jag tog medvetet ett par springsteg (gav 3 minus) för att få henne med mig förbi en intressant handske.
Nu ska jag anmäla till två tävlingar till!
 
Vi har haft en mycket trevlig träningsdag på klubben. Vi hade upplägget att träna varandra. Vi började med fika och alla fick tala om vad de ville träna på. Det var allt från att få bättre kontakt, lära sig fortsättningsskyltarna och kunna få bättre vänstersvängar till detaljträning med backning och skick till konen. Vi satte upp övningar och tränade i smågrupper. Efter lunch var vi inte lika många så vi tränade alla tillsammans, och med lite trötta hundar blev det lite mindre allvar i träningen. Vi tränade inkallning bland frestelser, testade olika typer av belöning och diskuterade tips inför tävling.
Ingen större planering utöver datum och boka klubben krävdes. Ingen tränare behövde bokas och det var gratis och kul!
 
Jag har tränat lite med Ebrah senaste dagarna, kan vara lämpligt eftersom vi tävlar nästa vecka. Och alltså, ÅH vad jag älskar att träna med henne. Det enda hindret är att jag själv känner mig lite tråkig och enformig. Fotgående (med snurrar och svängar), stå, ligg och sitt samt växlingar mellan de tre och stanna kvar när jag går runt henne, snurra vid min sida, sitta framför, gå runt bakom... Hon kan allt det, på båda min högra och vänstra sida.

Vet inte om det är något mer jag kan lära henne som är bra till just rallyn, eller vad vi ska hitta på. Apportering kan vi såklart lära in, det behövs väl senare också i de svårare klasserna (om vi nu når dit). Men mer då? Hon skiter i frestelser och koner osv, så att träna med sådant tillför inte direkt något. Vi behöver finslipa på "ligg" och träna uthålligheten, men det är ungefär det enda jag ser att vi har att verkligen jobba på. (med andra ord kommer vi väl få tusen avdrag på tävlingen för att vi gör massor av fel som jag inte ens tänkt på :angel: )
 
Jag har tränat lite med Ebrah senaste dagarna, kan vara lämpligt eftersom vi tävlar nästa vecka. Och alltså, ÅH vad jag älskar att träna med henne. Det enda hindret är att jag själv känner mig lite tråkig och enformig. Fotgående (med snurrar och svängar), stå, ligg och sitt samt växlingar mellan de tre och stanna kvar när jag går runt henne, snurra vid min sida, sitta framför, gå runt bakom... Hon kan allt det, på båda min högra och vänstra sida.

Vet inte om det är något mer jag kan lära henne som är bra till just rallyn, eller vad vi ska hitta på. Apportering kan vi såklart lära in, det behövs väl senare också i de svårare klasserna (om vi nu når dit). Men mer då? Hon skiter i frestelser och koner osv, så att träna med sådant tillför inte direkt något. Vi behöver finslipa på "ligg" och träna uthålligheten, men det är ungefär det enda jag ser att vi har att verkligen jobba på. (med andra ord kommer vi väl få tusen avdrag på tävlingen för att vi gör massor av fel som jag inte ens tänkt på :angel: )

Backa, både vid sidan och att hon kan stå framför dig med nosen mot dig och backa rakt bakåt när du står kvar.
 
Backa, både vid sidan och att hon kan stå framför dig med nosen mot dig och backa rakt bakåt när du står kvar.
AH, bra! Det måste vi göra såklart. Det får bli nästa grej att lära in. Minns inte om jag provat att backa med henne i fotposition eller om det bara är med Aysu jag tragglat det. Aysu backar gärna framför mig, men vid sidan så tycker hon att allt är skitkonstigt, så jag har fått gå vid bokhyllor och grejer för att hon ska fatta :p
 
Just det, glömde uppdatera efter tävlingen 13:e men vi fick 79 poäng och tredje kval. resultatet på vår tredje tävling. Missade poäng på att jag snurrade åt fel håll vid en skylt -10 och att jag var kass på att gå långsamt -5, Nessie skötte sig strålande! 1 juni blir det tävling igen med dubbla starter, blev bortlottad med Nano tyvärr men Nessie får köra och husse och Nike. Hoppas på lite flyt så man kan få reservplats eller byta ut Nano mot Nessie.

60065586_10217523451872399_3517961150413144064_n.jpg
 
Träningen gick jättebra idag :) Körde igenom 15 skyltar utan belöning, och Ebrah hade lätt kunnat fortsätta längre. Det märktes också att vi tränat en del på "ligg" senaste tiden, för när vi skulle börja testade jag vilket beteende hon själv bjöd på och då la hon sig ner :p Även Aysu fick träna lite, mestadels hade jag henne på högra sidan och det gick finfint. Försökte få båda damerna att apportera lite, men det gick inte alls :p Använde fleecefläta nu med tanke om att Aysu kanske gillar den mer än apportbocken, men nä, det är nog bättre att vi kör på apportbock ändå.
 
Då är vi äntligen hemma igen efter kvällsdebuten i Rallylydnad. Det gick över förväntan! 94 poäng och en tredjeplats skrapade rödräven ihop :D
61399418_10213047630213491_7113859129566822400_n.jpg

Lite nosande från hennes sida, men med tanke på vi knappt tränat momenten, knappt störningstränat, aldrig gjort en så lång kedja utan belöning och aldrig gått en 'riktig' bana med skylthållare det faktiskt sitter skyltar i så tycker jag att hon skötte sig exemplariskt :love:
Och hälften av avdragen var ju faktiskt mattes fel :angel:
 
Även vi har tävlat! Med inte fullt lika fina poäng som @Fisherling :p

Ebrah tyckte att det bästa man kunde göra på banan var att gå med nosen i backen och springa rakt fram. Att jag ens fanns lyckades hon glömma bort på något sätt och jag funderade flera gånger på att bryta. Vi trasslade oss ändå igenom banan och behöll faktiskt några (47) poäng. Mot slutet, när jag trott att hon helt skulle ha tröttnat, då gick hon märkligt nog som bäst.

Men, banan var väldigt svår också, framförallt för ett styck lättuttråkad saluki (men det var mååånga hundar igår som gick som Ebrah eller värre). Ungefär halva banan var i långsamt tempo, det var en miljard sättanden men inget ligg eller stå, det enda momentet med koner var 8an. Det blev otroligt enformigt, långsamt och precis allt det som vi ogillar.

Nu vet jag i alla fall vad vi ska träna mer på. Tränar vi mer och får tävla på en bana med liiite mer variation så kan det nog bli bra :)

Annars var det väldigt trevligt där. Det var välorganiserat, flöt på bra med allt och alla människor var trevliga. Det var en whippet på plats också och den + ägare blev våra nya vänner. De bor inte jättelångt bort heller, så vi ska försöka ta oss till samma tävlingar fler gånger.
 
99 poäng och pallplats på sista starten med Nessie igår!! :banana:

61694441_10217678438626971_1532047665213210624_n.jpg


Nessie 1:a starten: Känner att jag tappar hunden när jag kliver över bandet, väldigt ofokuserad för att vara henne. Lite retsamt obrydd och iggar matte, vid en skylt där hon ska sitta lägger hon sig istället. Känns som en jätte-dålig runda för att jag vet att hon kan så mycket bättre, vi får iallafall 84 poäng och JAG lyckas ta mig igenom banan utan att klanta till det.

Nano 1:a starten: Fröken har noll fokus, jag får verkligen kämpa mot slutet ger jag upp och plockar fram bollen som motivationshöjare och diskar oss med flit. Vet inte om jag kanske hade lite svårt att släppa att jag tyckte att det gick så himla dåligt med Nessie i starten innan och det påverkade eller om jag tog ut det lilla fokus man kan krama ur fröken yrhätta innan vi gick in på plan.

Nike 1:a starten: Nike går bra de första skyltarna med husse men sen försvinner hon också iväg och blir väldigt "off", hon är den av hundarna som aldrig släpper en med blicken annars. Husse kämpar på och mot slutet kommer lite av fokuset tillbaka. De skrapar ihop 72 poäng.

Nessie i 2:a starten: Kliver över bandet och känner samma sak, hon tappar fokus. Säger åt henne lite och hon kommer tillbaka men inte alls samma energi som vi har innan vi kliver in på plan och som hon har på träningarna. Vi tar oss iallafall igenom alla skyltar och får 99 poäng, så man kan tydligen få bra poäng fast man inte är nöjd med rundan.

Nano 2:a starten: Denna gången så går jag iväg nån start innan och går en bit bort medans husse sitter kvar och håller hundarna. Nano blir lite taggad och exalterad och jag hämtar henne precis innan vi ska in på plan och möts av en väldigt glad och exalterad hund! Mycket bättre fokus denna runda (även om den såklart är rätt skiftande) och jag lyckas få med henne hyfsat. Vid skyltarna gör hon jättebra ifrån sig det är när det blir transportsträckor hon zoomar ut lite. Det känns iallafall riktigt bra men sen när vi kommer till skylt 12 (av 14) så sätter hon sig och kissar = disk :arghh:. Fram tills dess hade vi 9 avdrag och hade säkerligen klarat kval.resultat om fröken inte varit så himla nödig. Väldigt, väldigt nöjd med bebishunden iallafall.

Nike 2:a starten: Bättre fokus på husse denna gång, fick 6 p avdrag för förarfel och så nån nos och bris så de hamnade på 89 poäng! Inte illa med en hund som inte kan gå fot, husse tyckte att hon fortfarande inte riktigt hade det fokus hon brukar ha men det var iallafall mycket bättre än på förmiddagen. Därmed fick Nike sitt 3:e kval.resultat och kan flytta upp till nästa klass när vi vill.

Himla bra arrangerat och vi hade tur med vädret, egentligen kan man inte klaga så mycket då vi typ inte tränat sen förra tävlingen. Nessie tränas ju dock i lydnad så jag tycker att gå fot ordentligt borde inte vara för mycket begärt men vi har haft samma problem på lydnastävlingarna att hon har börjat göra lite egna påhitt när man väl kommer in på plan. Lite svårt att träna på då hon sköter sig exemplariskt på träningarna och även på uppvärmning innan tävling så just nu sliter jag mitt hår och försöker lista ut hur jag ska få bukt med detta..
 
Har anmält till tävling igen, bara en start tyvärr men men. Jag tänkte satsa på att tävla Nano då hon har ett kval.resultat kvar för uppflytt, husse tävlar Nike och Nessie. Borde börja kika lite smått på fortsättningsklassens skyltar men jag tänkte inte flytta upp förrän i höst då vi är rätt kassa på att träna rally.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
834
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 829
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 171
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp