Rally-folk! (del 2)

Jag och mitt fluff tävlade förra helgen, 66 poäng och första starten i fortsättningsklass som inte blev disk! Det gick över förväntan, det regnade vilket är det värsta som finns enligt fluff. Det blev en del sen, när han var tvungen att fundera på om han verkligen skulle sätta sig på blött gräs, men han sprang inte omkring med frestelsen i allafall, bara luktade lite på den ...

Snart dags för kurs på klubben, fortsättningsklass med lite introduktion till avancerad, vilket ska bli superkul!
20190811_132745.jpg
 
Rallytävling idag, fortsättningsklass. Gick superbra. Första klassen 94 poäng. Ett islag i hindret från 99... Jag fick med henne genom frestelsen och var med mig och supertaggad hela banan.
Andra klassen lite sämre poäng (men godkänt), hon fastnade lite i frestelsen (köttbullar) och tyckte det räckte med en snurr så hon skippade nummer två. Men fortfarande bra känsla och pigg hund, även om det var lite varmare denna klassen.
 
Har varit dålig på att uppdatera här.
Debuten i fortsättningsklassen gick super-bra och vi fick 98 poäng i på första banan som var väldigt klurig och vi kom på 6:e plats. Andra banan gjorde vi fel övning på tre skyltar + skall så där hamnade vi på 65 poäng men hade väldigt bra känsla i bägge rundorna med en hund som var med mig!

Igår tävlade vi igen på Stoxa, det blev väääldigt försenat och både jag och Nessie var rätt avslagna efter lång lång väntan + en lång dag som funkisar på Solvalla dagen innan (Djurens Dag). I PM:et stod första start 13 och vi kom väl in på banan efter 15.00 och hade varit där sen mogonen då jag tävlat en väldigt distraherad Nano.
Hade en trevlig tjej med boxer brevid mig, jag bjöd på lite silvershade och hon bjöd på lite snacks och hennes runda såg väldigt trevlig ut. Nessies och min runda var efter omständigheterna bra, jag tyckte jag hade henne rätt bra med mig förutom att det där med backa 1-2-3 steg där det blev lite knöligt och en skylt som jag ställde mig alldeles för tight när Nessie skulle runt mig men hon lyckades klämma in sig emellan utan att slå i skylten. Min trevliga medtävlare talade sen om att vi fått 94 poäng så jag var jätte-nöjd, hon hade fått 95 poäng själv. Väl på prisutdelningen så visade det sig att vi kommit på 2:a plats, blev väldigt överraskad! Så himla kul att få fin rosett och lite priser :p.

Nu har vi KM i mitten av september och veckan efter har vi en kvällstävling med dubbla starter och så har jag anmält till en dubbeltävling på klubben i oktober. Det kan nog bli bra, särskilt om vi tränar lite också..

69166496_10218308656822032_4698641080193646592_n.jpg
 
Indigo och jag debuterade i fortsättningsklass igår, dubbla klasser. Egentligen var vi anmälda till nybörjarklass men eftersom vi klarade uppflyttning förra helgen så frågade jag om vi fick flytta upp och det var inga problem. Jag var mest orolig för 8ans frestelse eftersom Indigo är BESATT av föremål :D och vi har bara tränat momentet på hemmaplan.

Båda banorna visade sig dessutom ha inte bara en utan TVÅ 8ans frestelse... Men det gick över förväntan faktiskt. Första rundan fick han korn på en leksak när vi gick igenom första frestelsen... Jag fick ta ett snabbt kliv och blockera honom, sen fick jag med mig honom och andra frestelsen lät han bli föremålen även om jag fick kämpa lite för att få honom med mig. Han var dock fortfarande ganska distraherad av leksakerna så resten av banan fick vi en del slarv då han inte riktigt lyssnade, men vi slutade på 89 poäng och jag var väldigt nöjd med det hela.

Andra klassen gick på eftermiddagen, det var väldigt varmt och vindstilla så det blev svettigt värre på planen. Några missar pga att både jag och Indigo var trötta men så fin kontakt mellan oss och han struntade helt i leksakerna i frestelserna! Känslan var jättebra och jag var så glad när vi klev förbi målskylten! Visade sig att vi fick ihop 94 poäng och hamnade på delad 3:e-plats! Så stolt över min fina kille!

35669
 
Här ikväll varit på första gången på kurs mot avancerad klass. Vi har nu testat alla avanceradskyltarna och vet vad vi behöver träna på.
Supertaggad hund som sedan blev trött i huvudet. Men hon höll ihop och lyssnade riktigt bra.
Nästa gång ska vi köra slingor med inslag även av skyltar från nybörjare och fortsättning.
 
Jag och Nessie tävlade Rally på klubben på KM i söndags och kom på andra plats med 3 poäng till förstaplatsen! 89poäng blev det, fick fel övning på en skylt där jag visade henne fel så hon rundade mig istället för att göra en front (så det var som vanligt mitt fel) :p. Blev väldigt glad över kommentaren som löd:

"Mycket fin runda,superkontakt och fina små hjälper av matte :). Riktig rally-runda"

Fick dessutom beröm för hur duktig Nessie var av både medtävlanden och domaren sen efteråt. Tyvärr var tävlingen inofficiell annars så hade vi haft vårt tredje kval. resultat men vi ska tävla på lördag igen. Det som var kul var att vi körde alla klasser efter varandra och eftersom vi inte var vansinnigt många tävlanden så kunde jag gå med på banvandringen i avancerad och jag måste säga att den kändes rätt överkomlig så jag kanske törs flytta upp sen.

Nano tävlade jag i nybörjarklassen och kom till min förvåning på 3:e plats, hon gjorde verkligen ingen bra runda (58 poäng) men det blåste typ storm så det var rätt distraherade hundar i den klassen.

70388045_10218463790780284_3833533825242103808_n.jpg


Var ute och tränade en liten stund nu och Nessie var superglad och supertaggad, nu ska man väl inte säga för mycket men hon har verkligen lugnat ner sig med ljudandet (har varit rätt hård på att inte belöna om hon skäller även om hon gör rätt) som hon tidigare kunnat ta till när hon blir lite uppspelt och glad.
 
Rallytävling idag med Nessie, vi fixade 85 poäng så vi fick titeln :banana:!
Det var inte så supermånga tävlanden men kvalitén var hög på dem som var med, vi hamnade på en 6:e plats av 11 startande. Jag ska erkänna att jag stod som vanligt för missarna, 3:e skylten var en snurr och vad säger jag? "Fot" samtidigt som jag försöker ge tecken för att snurra, hund blir ganska konfunderad och själv tappar jag fokus men vi lyckas krångla oss igenom banan även om jag glömmer att springa och sådär.. Det hjälpte inte att jag var super-kissnödig men tordes inte springa på toa innan min start då det var en rätt snabb bana. Mycket nöjd med Nessie som skötte sig exemplariskt trots en ofokuserad och distraherad förare :D.

70592422_10218507048061689_1569477356010078208_n.jpg


71317841_10218507049021713_3079633293742702592_n.jpg


70797547_10218507049221718_9155426607714795520_n.jpg


På måndag kör vi dubbelstarter på kvällstävling så jag hoppas på revansch!
 
Nu har jag anmält både Tinja och Asni till dubbla starter i Bro-Håbo i Oktober, ett av mina favvoställen att tävla på :D

Jag ska också köra Magnusson-cupen på Bro - Håbo, vi är anmälda i fortsättningsklass och jag tror inte jag flyttar upp till avancerad förrän jag lyckas komma runt banorna lite bättre :o. Vilka klasser kör ni?
 
Jag och Sniper tävlade idag och vi fick ihop våran andra godkända runda i nybörjarklass med 83 poäng :DDet räckte till en tredjeplats:banana:

Nu måste jag leta efter lite flera tävlingar och se om vi kan få ihop till en titel så småningom.
 
Indigo och jag gjorde vår tredje start i fortsättningsklass idag och hade så kul! Älskar att vi börjar känna sån samstämmighet när vi tävlar! Fick kommentaren från domaren: "Ekipage som strålar på banan." :love:

Jag slarvade lite med mina fötter samt höll lite för lågt tempo i några moment så jag drog på oss en del minuspoäng och Indigo blev lite distraherad på de sista två skyltarna när han såg 8:ans frestelse en bit bort (men när vi gick genom 8:an skötte han sig nästan perfekt) så lite nerdrag där men vi fick ändå ihop 88 poäng vilket räckte till delad 1:a-plats!

Så fick Indigo titeln RLD F och vi är uppflyttade till avancerad klass, så härligt! Älskade underbara hund! :heart

00000IMG_00000_BURST20190921182129328_COVER.jpg
 
Jag och Bettan ska tävla på söndag. Totalt kravlöst, målet är att ha kul. Vi tampas med att det luktar gott på marken (och att det är väldigt nära till marken :D) men vi försöker träna på olika platser, träna med massa grejer på marken (vilket hon fixar med bravur) och belöna upp att hon väljer mig före dofter.

Körde en modifierad och kortare variant av denna igår och byggde tätt med konskick - hinder - hinder - frestelse. En utmaning så att säga hehe

Screenshot_20190922-075640.png
 
Jag ska också köra Magnusson-cupen på Bro - Håbo, vi är anmälda i fortsättningsklass och jag tror inte jag flyttar upp till avancerad förrän jag lyckas komma runt banorna lite bättre :o. Vilka klasser kör ni?
Mästarklass för Tinja på lördagen, Nybörjarklass för Asni på söndagen :D
 
Tävling igår, sammantaget så gick det rätt bra. Vi kom 2:a i första starten och sen 5:a på andra där vi gjorde fel på moment. Jag måste träna in fronterna med annat kommando och ändra lite på min handtecken när hon ska runt mig då hon förväxlar dessa antagligen för att jag har samma rörelse och kommandona börjar på samma stavelse. Snurr under gång gick bra och jag kom ihåg att springa där jag skulle springa 😁. Jättefin känsla i båda rundorna och en hund som skötte sig fantastiskt!
IMG_20190923_203122.jpg
 
Jag och Betty tävlade i Linköping i söndags. Noll förhoppningar om resultat däremot förhoppning om bra känsla.

I första rundan gick vi förbi bärande av föremål då jag hade glömt våran apport hemma och hon är ganska selektiv. Hade en på mig men eftersom hon hade nosat ett par ggr innan ville jag inte bråka med henne. Momentet efter belönade jag med leksak och lika så i en av de frestelser där hon blev lite låg. Jättefin känsla med peppig hund dessvärre hade hon glömt vad "vänd från varandra" var för moment och den var med tre ggr :rofl:

I andra starten var hon lite ofokuserad första 4 skyltarna sen hämtade hon hem sig men fick -10 på "vänd från varandra" även här. Slutade på 79p och är jättenöjd förutom att jag borde ha belönat även denna starten.

I första fick vi 5 avdrag för nos och 7 i andra. Helt klart godkänt för att vara Betty även fast målet är noll nos :angel:
 
Indigo och jag debuterade i avancerad klass i lördags, utan några större förväntningar. Egentligen anmälda till fortsättningsklassen men eftersom vi blev uppflyttade förra helgen bad jag att få byta till avancerad klass. Ganska snäll bana med bara fyra skyltar högerhandling, egentligen lite synd för Indigo går riktigt bra på höger sida. :D

Vi lyckades göra en helt felfri runda och plockade vårt första 100 poäng-resultat! Extra roligt var att det även var en beauceron på 2:a plats, med 99 poäng - bra reklam för rasen! :)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 862
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp