Rally-folk! (del 2)

Då har man efter typ ett års uppehåll en nybakad rallylydnadschampion eftersom blåräven gick in och slog till med två rundor på 96 poäng och hade två Cert sen tidigare :D
E2595F09-DBD0-4443-ADA2-EED023D75A1F.jpeg

Bästa var ju dock domarnas kommentarer om hur väl genomarbetad hund hon är och hur fin och mjuk handling vi har :love:
 
87 poäng på kaosbanan där Asni var så nödig att hon nästan sket på sig.
DISK på banan där vi gick superfint för jag min jubelidiot går FEL :rage::banghead:

I rally har jag blivit diskad exakt två gånger. BÅDA pga att jag hamnar fel vid slalom och därför missar skyltar. Blir så jäkla trött på mig själv och på min korkade hjärna som inte kan självjustera utan bara kör på där jag råkat hamna.
 
Jag är såå sugen på att testa på rally. Vill gå kurs, men det blir nog först efter nyår i så fall för vi har så mycket annat för oss. Men ska börja nöta lite moment så kanske vi kan starta om en inte allt för lång framtid. Lillhunden är klipsk och lättlärd - jag ska "bara" få henne att fokusera lite bättre på mig...
Men - det verkar ju så kul alltså! 😍😁
 
Jag är såå sugen på att testa på rally. Vill gå kurs, men det blir nog först efter nyår i så fall för vi har så mycket annat för oss. Men ska börja nöta lite moment så kanske vi kan starta om en inte allt för lång framtid. Lillhunden är klipsk och lättlärd - jag ska "bara" få henne att fokusera lite bättre på mig...
Men - det verkar ju så kul alltså! 😍😁
Do it! 😉

Gör dig själv en tjänst och träna in momenten både på både vänster och höger sida direkt så går det snabbare att klättra i klasserna sen! 😄
 
KM i rallylydnad idag. Började jättebra, sedan såg hon något i skogsbrynet och tappade koncentrationen, vilket ledde till två missade skyltar och ett par Bris.
Nu ska vi bara träna över vintern och debutera i avancerad klass till våren.
 
Första inomhus träningen för säsongen var i går kväll. Hunden kände igen stället och var supertaggad. I början gick hon därför lite för långt fram och alla svängar blev svåra. Men hon lugnade ner sig och var jättefin på slutet, vi lyckades med några riktigt fina backanden på både höger och vänster sida.
Målet är ju att starta avancerad i vår, och det känns nu fullt möjligt.
 
Hej i tråden!

Frej och jag går en nybörjarkurs i rallylydnad med sista passet på tisdag. Jag är inte helt såld på sporten än men har kommit fram till att det är rätt roligt att gå själva banorna. Att träna enskilda moment däremot... nja. Det är inte vår grej. Inte min i alla fall.

Funderar nu på hur man kan träna hemma. Hur gör ni? Har ni skyltar? Det känns lite dyrt att köpa egna skyltar men att hitta på egna banor i huvudet och komma ihåg dem känns väldigt svårt!
 
Hej i tråden!

Frej och jag går en nybörjarkurs i rallylydnad med sista passet på tisdag. Jag är inte helt såld på sporten än men har kommit fram till att det är rätt roligt att gå själva banorna. Att träna enskilda moment däremot... nja. Det är inte vår grej. Inte min i alla fall.

Funderar nu på hur man kan träna hemma. Hur gör ni? Har ni skyltar? Det känns lite dyrt att köpa egna skyltar men att hitta på egna banor i huvudet och komma ihåg dem känns väldigt svårt!
Jag har sett att en del har köpt DVD-fodral och använt som skylthållare!
 
Hej i tråden!

Frej och jag går en nybörjarkurs i rallylydnad med sista passet på tisdag. Jag är inte helt såld på sporten än men har kommit fram till att det är rätt roligt att gå själva banorna. Att träna enskilda moment däremot... nja. Det är inte vår grej. Inte min i alla fall.

Funderar nu på hur man kan träna hemma. Hur gör ni? Har ni skyltar? Det känns lite dyrt att köpa egna skyltar men att hitta på egna banor i huvudet och komma ihåg dem känns väldigt svårt!
Jag fokuserade mer på att ställa ut random föremål, eftersom hunden ändå ska ignorera allt på marken :D
 
Hej i tråden!

Frej och jag går en nybörjarkurs i rallylydnad med sista passet på tisdag. Jag är inte helt såld på sporten än men har kommit fram till att det är rätt roligt att gå själva banorna. Att träna enskilda moment däremot... nja. Det är inte vår grej. Inte min i alla fall.

Funderar nu på hur man kan träna hemma. Hur gör ni? Har ni skyltar? Det känns lite dyrt att köpa egna skyltar men att hitta på egna banor i huvudet och komma ihåg dem känns väldigt svårt!
Jag har A6-skyltar men använder dem mycket sällan. Jag tränar mest enskilda moment eller delar av moment samt följsamhet hemma.
Slingor och banor tränar jag oftast på klubben med träningskompisar. Men om jag skulle träna det hemma skulle jag använda skyltarna mer.
 
Sedan jag kavlade in till Agria Cupen har jag inte alls varit sugen att träna vidare, knappt kännt att jag vill starta. Fick en spark i baken i måndags så vi åkte iväg och tränade, känslan var ok trots att Fenna blir väldigt påverkad av sitt löp. Jag upplever henne ganska slö.
Har inga hopp nästa vecka, få gå som det går. ;)

 
Haft en riktigt bra träning ikväll. Tränar mot avancerad klass och nu funkar backandet på både höger och vänster sida. Stå framför är oftast rakt och byte framför under gång går bättre och bättre.
Efter årsskiftet ska jag gå igenom alla nybörjar- och fortsättningsskyltar och se att vi kan dem på båda sidor. Och träna vidare på frestelsen, den kommer nog alltid vara vårt största problem.
 
Nu har jag börjat träna rally i garaget på kvällarna i kombination med kvällskissen. Såå taggad på att testa det nästa år! 😁
Börjat fundera på att dra igång högerhandlingen samtidigt efter att flera tipsat om det, men svårt att komma på nya ord. Fot är ju fot liksom, men fot på höger sida? Vad har ni för olika kommandon på högersidan?
 
Ah, knä var ju inte så dumt! Funderade på "tight" för fot på höger sida, men kändes inte rätt. Måste fundera vidare 😁
Jag säger "heel" till nya hunden. Till den äldre säger jag "sida", men att kommit på att jag använder det i andra sammanhang också, så det har blivit urvattnat. Har hört flera använda "fem", från HTM-positionen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 086
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
14 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp