Rally-folk! (del 2)

Nu har jag börjat träna rally i garaget på kvällarna i kombination med kvällskissen. Såå taggad på att testa det nästa år! 😁
Börjat fundera på att dra igång högerhandlingen samtidigt efter att flera tipsat om det, men svårt att komma på nya ord. Fot är ju fot liksom, men fot på höger sida? Vad har ni för olika kommandon på högersidan?
Jag som har så fruktansvärt bra fantasi har ”höger”. 😛 Annars har jag samma kommandon på höger som på vänster.
 
Nu har jag börjat träna rally i garaget på kvällarna i kombination med kvällskissen. Såå taggad på att testa det nästa år! 😁
Börjat fundera på att dra igång högerhandlingen samtidigt efter att flera tipsat om det, men svårt att komma på nya ord. Fot är ju fot liksom, men fot på höger sida? Vad har ni för olika kommandon på högersidan?

Jag har här för vänsterfot och räh för vänsterfot. Motsvarande hade blivit fot och tof.

I övrigt har jag nog inga kommandon som skiljer sig. Skulle väl vara mina snurrar som görs riktningsberoende. Så snurr på vänster sida är ut från mig medan på höger är det in mot mig. Men går ju bra att ha snurrarna beroende av dig dvs mot eller från dig.

Samma sak in riktningsändringarna (ex. båda från varandra) som också kan göras från/mot alternativt höger/vänster.
 
Förra helgen startade vi nybörjare för andra gången. Första fick vi hela 6 poäng i för att herr hund tyckte att äta hästbajs var mycket roligare än att lyssna på mig :banghead: i andra fick vi 69 poäng så det var lite surt men jag måste tänka på mina fötter för att inte få så många fel. Dock behöver vi träna på svängar åt vänster, har ni några tips där? Max tittar mest rakt fram och märker därmed inte att jag påbörjar sväng vilket gör att han hinner passera mitt ben lite och att svängen/cirkeln blir väldigt vid.
 
@fryckan eftersom man får prata med sin hund hur mycket som helst i rallyn så brukar jag försöka komma ihåg att påkalla min hunds uppmärksamhet vid riktningsändringar och tempoväxlingar det räcker med ett fot så kikar hon upp på mig och förstår att nu är det nåt på G.
 
@fryckan eftersom man får prata med sin hund hur mycket som helst i rallyn så brukar jag försöka komma ihåg att påkalla min hunds uppmärksamhet vid riktningsändringar och tempoväxlingar det räcker med ett fot så kikar hon upp på mig och förstår att nu är det nåt på G.
Mitt stora frustrationsmoment är att Max inte bryr sig :banghead: jag har försökt med att vrida foten närmast honom och använda armen närmast honom men det är som att han är både blind och döv vid de momenten. Men kanske att det går att börja förbereda med att tex klappa mot benet så att han fattar att vi ska göra nåt nytt 🤔
 
Förra helgen startade vi nybörjare för andra gången. Första fick vi hela 6 poäng i för att herr hund tyckte att äta hästbajs var mycket roligare än att lyssna på mig :banghead: i andra fick vi 69 poäng så det var lite surt men jag måste tänka på mina fötter för att inte få så många fel. Dock behöver vi träna på svängar åt vänster, har ni några tips där? Max tittar mest rakt fram och märker därmed inte att jag påbörjar sväng vilket gör att han hinner passera mitt ben lite och att svängen/cirkeln blir väldigt vid.

Tränar ni något med pall? För att öka medvetenheten om att man kan manövrera rumpan också.

Jag brukar säga mitt fotkommando innan riktningsändringarna. Lite "höpp hopp är du med?".

Beror ju också på hur stort värde fotkommandot har också. Betty rättar position och söker kontakt.
 
Mitt stora frustrationsmoment är att Max inte bryr sig :banghead: jag har försökt med att vrida foten närmast honom och använda armen närmast honom men det är som att han är både blind och döv vid de momenten. Men kanske att det går att börja förbereda med att tex klappa mot benet så att han fattar att vi ska göra nåt nytt 🤔

Träna pall, värdera upp svängarna så de blir AS BALLA! Och när du tränar kombinationer, belöna med fördel om svängarna blir bra så momentet i sig skapar en förväntan :)
 
Mitt stora frustrationsmoment är att Max inte bryr sig :banghead: jag har försökt med att vrida foten närmast honom och använda armen närmast honom men det är som att han är både blind och döv vid de momenten. Men kanske att det går att börja förbereda med att tex klappa mot benet så att han fattar att vi ska göra nåt nytt 🤔
Jag hade tränat mycket med pall och även kanske ett "halvhalvts-kommando". Något ord som betyder typ "Titta på mig, något kommer hända" :)
 
Mitt stora frustrationsmoment är att Max inte bryr sig :banghead: jag har försökt med att vrida foten närmast honom och använda armen närmast honom men det är som att han är både blind och döv vid de momenten. Men kanske att det går att börja förbereda med att tex klappa mot benet så att han fattar att vi ska göra nåt nytt 🤔

Jag har sett folk som klappar händerna till och med när vovvarna är lättdistraherade 😁. Är detta ett problem även i träningen för jag tolkade första inlägget som att det var just på tävling?
Jag har en hund som sköter sig super på tävling och där brukar problemet vara jag, jag glömmer helt enkelt bort henne lite på tävling då jag är så fokuserad på banan.
Sen har jag en hund som jag får verkligen kämpa med att få med mig på tävling då hon är så himla lättdistraherad.
Med hund 1 måste jag jobba på mig själv, att verkligen vara lika tydlig som på tävling medans med den andra hunden får jag jobba mer med hundar, utsätta henne för lite störning, passa på att träna henne lite när man är på främmande platser och träna henne mer för att hon ska kunna det och vara säker på vad jag vill.
Eftersom jag inte sett er så är det svårt att säga var ert problem ligger men kanske satsa på privatträning med en duktig rally instruktör? Tack vare min så har jag verkligen fått bort alla mina egna missar med fötter osv och slipper onödiga poäng avdrag på det och så kan hon sätta fingret på vad jag behöver jobba på med respektive hund 😋.
 
@Bulldoozer problemet med vänstersvängar finns även på träning. Att han var lättdistraherad beror nog på att det var första gången vi körde rally i ridhus och att jag slarvade med uppvärmningen pga tidsbrist så det tar jag helt på mig.
 
64 poäng blev resultatet på rallylydnaden i Göteborg. Jag var trött och vimsig med lågt blodsocker och därför kan det möjligen ha blivit ett lite oorganiserat och fumligt genomförande. Ej kvalificerat men iaf något. Chanel är så duktig. ❤️❤️
 
På papperet är det mest avdrag för att jag gjort många förarfel och var dålig på koppelhantering. Vi har även ett avdrag pga felövning då jag tog ett steg extra i momentet 1 steg bak, 2 steg bak och 3 steg bak. Det var onödigt för annars hade Chanel haft sitt andra kvalificerade resultat idag. Det kostade oss nämligen tio poäng.

Göteborg-Mölndals kennelklubb hade ordnat upp det väldigt fint gällande rallyn idag. Innan man kom in fick man komma till några uppvärmningsskyltar som man kunde få göra om man ville och man hade även ordnat ett bord med dricka och godsaker. Jag hade tänkt fika, men hann bara göra lite av övningsskyltarna innan personen före mig valde att bryta och jag plötsligt fick komma ut mycket tidigare än väntat, så starten blev inte riktigt som väntat. :)

Men 64 poäng och en tiondeplats räckte det till. Nu har jag börjat kika lite på vilka tävlingar vi ska delta på härnäst. :)
 
Hej rally-folk :) Jag tävlar rallylydnad med min hund men hon äter just nu medicin som gör att hon inte får tävla. Jag har försökt och ska försöka igen få kontakt med arrangören för den kommande vi skulle ha åkt på för att försöka få anmälningsavgiften återbetald, men vad är det eg. som gäller?

Jag hittade vad jag tror är reglerna kring arrangering av rallytävling där det under återbetalning står som ett giltigt skäl "e) om den tävlande stryker sig innan anmälningstiden gått ut." Stämmer detta? Känner mig osäker på om jag hittat rätt kring vad som gäller.

Jag har såklart också möjlighet att be om ett veterinärintyg, men då ett veterinärintyg/besök lär kosta mer än själva tävlingen så känns det inte som värt.
 
Hej rally-folk :) Jag tävlar rallylydnad med min hund men hon äter just nu medicin som gör att hon inte får tävla. Jag har försökt och ska försöka igen få kontakt med arrangören för den kommande vi skulle ha åkt på för att försöka få anmälningsavgiften återbetald, men vad är det eg. som gäller?

Jag hittade vad jag tror är reglerna kring arrangering av rallytävling där det under återbetalning står som ett giltigt skäl "e) om den tävlande stryker sig innan anmälningstiden gått ut." Stämmer detta? Känner mig osäker på om jag hittat rätt kring vad som gäller.

Jag har såklart också möjlighet att be om ett veterinärintyg, men då ett veterinärintyg/besök lär kosta mer än själva tävlingen så känns det inte som värt.
Om anmälningstiden inte gått ut så ska det gå bra att få pengarna tillbaka utan att behöva ange orsak eller ha intyg, det har jag fått.
 
Hej rally-folk :) Jag tävlar rallylydnad med min hund men hon äter just nu medicin som gör att hon inte får tävla. Jag har försökt och ska försöka igen få kontakt med arrangören för den kommande vi skulle ha åkt på för att försöka få anmälningsavgiften återbetald, men vad är det eg. som gäller?

Jag hittade vad jag tror är reglerna kring arrangering av rallytävling där det under återbetalning står som ett giltigt skäl "e) om den tävlande stryker sig innan anmälningstiden gått ut." Stämmer detta? Känner mig osäker på om jag hittat rätt kring vad som gäller.

Jag har såklart också möjlighet att be om ett veterinärintyg, men då ett veterinärintyg/besök lär kosta mer än själva tävlingen så känns det inte som värt.

Om du stryker dig innan anmälan gått ut får du pengarna tillbaka. Annars krävs veterinärintyg där det står att hunden måste äta medicin som har karens.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 848
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp