Rally-folk! (del 2)

Puffen:
Fördelar: Lugn, arbetsvillig, vill så gärna göra mig glad och nöjd, brydde sig inte om något annat än mig på träning och tävling utan fullt fokus oavsett frestelser eller hundar omkring.
Nackdel: Totalt miserabel vid regnigt väder, en kines är inte vidare förtjust i att sitta eller ligga om det är blött i gräset och skippar helst träning/tävling helt vid regn. Trots det har vi lyckats ta oss igenom träningar och tävlingar i regn men inte var han nöjd inte. Lite kräsen med godis ibland och ville inte ta emot det om han var minsta lilla stressad eller miserabel pga regn vilket gjorde det svårt att motivera honom ibland. Kurserna var för långa då jag inte tycker om att nöta i 2,5 timmar så vi tog egna pauser och åkte hem tidigare för båda tappade lusten efter ett tag. Kör på kvalitetstid istället vilket fungerat bra. Där kanske en bruksras fungerar annorlunda?

Nakenfisen;
Fördelar: Otrolig energi, lättlärd, älskar att träna, godismotiverad och ett matvrak, busig och lekfull och försöker förstå vad jag menar och testar sig fram som i en lek och fattar sen snabbt vilket var det jag ville att han skulle göra. Otrolig smart, löser vardagsproblem och hittar på hyss som kräver stor tankeförmåga.
Nackdelar: Hittills bara sådant som jag kopplar till att han är så ung, han har inte testats i andra lägen än hemma, i parkerna, i skogen och på min gård. Han är också dock lite miserabel i att gå ut i regn...Så ev. nackdelar kommer jag nog upptäcka senare.
 
Jag blir inte supernervös på tävling så det var ungefär samma sak. Fast lite lättare att planera uppvärmningen när jag inte behövde anpassa mig efter någon annan.
Det var först i höstas som hon var tillräckligt vuxen i huvudet för att jag skulle helt kunna lita på att vi alltid skulle ta oss igenom hela banan så jag har inte så höga förväntningar. Och frestelsen kan fortfarande ställa till det.
Hur gammal är hon nu?

Min unghund är 1 år och så otroligt energisk så får se om jag blir frisk snart och kan testa honom på kursen hur han beter sig där. Det jag tänker på är störningsmoment och om han klarar att hålla fokus och lyssna färdigt på mina kommandon.

Känner egentligen ingen stress att tävla direkt, gammelhunden var nog en 5-6 år när vi började med rally och det gick ju bra. Bara att det är sååå roligt med rally och vill göra mer mer mer.
 
Hur gammal är hon nu?

Min unghund är 1 år och så otroligt energisk så får se om jag blir frisk snart och kan testa honom på kursen hur han beter sig där. Det jag tänker på är störningsmoment och om han klarar att hålla fokus och lyssna färdigt på mina kommandon.

Känner egentligen ingen stress att tävla direkt, gammelhunden var nog en 5-6 år när vi började med rally och det gick ju bra. Bara att det är sååå roligt med rally och vill göra mer mer mer.
Hon är tre och ett halvt. Hon lugnade ner sig och lyssnade bättre vid ca två och kändes vuxen och kunde koncentrera sig betydligt längre stunder vid tre. Ganska typiskt för retriever.

På kurs, tänk inte så mycket på att det ska fungera där och då. Om hunden har svårt att fokusera, sikta på att du ska lära dig och träna sedan hemma. Se kursen som nyttig miljöträning för din tonåring, men ha inte för stora förväntningar på att allt ska gå som en dans. Om det blir för mycket för hunden, sätt den i bil/bur eller i knät och lär dig själv av att titta på de andra. Ingen vettig instruktör tycket det är konstigt. Men man kan missa en del tips och trevligt eftersnack om man åker hem tidigt.
 
Haha, ja det är så jag tänkt också, att i princip alla hundar kan vara med om hunden tycker det är roligt. Gör hon en massa hyss på träningar och tävlingar eller gör hon alla moment på en gång och inte har tålamod att lyssna på kommandot?
Hon har svårt att hålla fokus någon längre stund, men det blir bättre och bättre 😊👍
 
Hon har svårt att hålla fokus någon längre stund, men det blir bättre och bättre 😊👍

Hur gammal är hon?

Jag tänker att unghunden som är 1 år kommer ha kvar sin valpighet (fortfarande valpig trots att han är 1 år) ett tag och det är charmigt så vi tar det i hans takt för det ska alltid vara roligt, inte göra för mycket men få honom att tänka. Han lär sig nya saker ganska snabbt så jag måste hitta på saker att träna på så han får tänka och aktiveras mentalt så därav blir träningstakten ganska snabb. Får slänga in moment från fortsättning och avancerad nivå plus freestyle och lite trick. Första tävlingarna har jag inga krav utan att bara få erfarenhet för honom.

Tränar alltid kort tid när jag lär in moment eller repeterar, 5-10 minuter. Sen längre på kurser eller om jag åker iväg och tränar eller tränar fokus och uthållighet under länge tid på bra ställen i parken eller på gården eller i skogen. Fungerar bra här.
 
Vi anmälde oss också till en onlinetävling. Var osäker på om jag skulle köra den eller inte (banan var lite oinspirerande :o ) men i brist på annat gick vi den igår.

Det såg trevligt ut!
Jag tror jag är med i samma tävling fast jag är i avancerad. Banan är väldigt lik. Vi ska träffas fyra stycken och filma varandra i eftermiddag.
 
Det såg trevligt ut!
Jag tror jag är med i samma tävling fast jag är i avancerad. Banan är väldigt lik. Vi ska träffas fyra stycken och filma varandra i eftermiddag.

Tack :)
Ja alla fyra banorna är väldigt snarlika (har sett alla fyra samt körde nybörjarklassen med mina deltagare på rallykursen). Skulle säga att det är trevliga debutbanor! Ska anmäla mig till chines cresteds rasklubbs onlinetävling - med spring som tema :D

Lycka till :)

Kl
Inväntar nya direktiv från skk, om det fortsätter se ut som det gör nu så blir det nog en onlinetävling på min hemmaklubb av något slag. Kanske som cup eller nått. Är ju roligt när det är inofficiellt på så sätt att man kan röra sig utanför det traditionella. Och på så sätt skapa riktiga utmaningar där standarden blir att du kommer inte klara banan på första och att man kanske behöver plocka ur vissa delar innan man kedjor ihop det till en helhet.

Måste bara hitta en domare som gillar idén. Eller hur ses det med outbildade personer som domare i de inofficiella tävlingarna? Hade ni hakat på det?

Jag ritar de flesta av mina banor själv och är nästan klar skrivare (alla tävlingar ställdes ju in så har inte kunnat göra slutbedömningen)
 
Måste bara hitta en domare som gillar idén. Eller hur ses det med outbildade personer som domare i de inofficiella tävlingarna? Hade ni hakat på det?
För min del är det helt ok med outbildad domare, det är ju inofficiellt. Bara man är tydlig med det och lägger sig lite lägre i anmälningsavgift.
 
Även vi har ”tävlat”. Synd att man aldrig får en sån lätt bana på riktiga tävlingar bara. 😅😂 Vi lyckades få några små missar ändå men det skiter jag i så länge hon är sådär glad och taggad! 😍

 
Även vi har ”tävlat”. Synd att man aldrig får en sån lätt bana på riktiga tävlingar bara. 😅😂 Vi lyckades få några små missar ändå men det skiter jag i så länge hon är sådär glad och taggad! 😍

Tydligen så var våra misstag inte så tydliga för vi fick 99p! 🙌🏻😍 Vi fick dessutom ett av domarens pris! ❤

Anmälde mig genast till sprint-rallyn! 🤣 Hoppas på en riktigt klurig bana! 😁
 
Tränat lite inför nästa online-tävling. Banan börjar med spring och fortsätter i långsamt tempo. Vi kan nu svänga långsamt utan att hon sätter sig (oftast), bara matte gör rätt. Spring gick också bra, men vi måste träna på back, det blev oftast snett när vi sprang.

Funderar på om jag ska utmana mig själv och anmäla mig till sprint-rallyn. Måste bestämma idag, sista anmälningsdag...
 
Jag som inte skulle börja med rally kan ha råkat debutera idag.. (inoff)
Men det gick ju kanon, 86 p och 10 av poängavdragen var förarfel:angel:
Hunden är ju en stjärna iaf, speciellt med tanke på att vi inte tränat rally!
 
Vi ska tävla rallylydnad i Kil 29/6. Vi har två starter, men kommer bara starta en gång om vi får titeln redan på den första. Nu får ni hålla tummarna för att vi får titeln.

Utifall att det blir stekande sol har jag köpt ett silvertäcke till Chanel och kylgrejer till mig. Jag hade inte tänkt tävla med dessa på (såklart), utan bara tänkt ha medan vi väntar på att starta. Det räknas väl inte som doping att ha det medan vi väntar? Dum fråga, men jag har ingen erfarenhet av sådant.
 
Vi ska tävla rallylydnad i Kil 29/6. Vi har två starter, men kommer bara starta en gång om vi får titeln redan på den första. Nu får ni hålla tummarna för att vi får titeln.

Utifall att det blir stekande sol har jag köpt ett silvertäcke till Chanel och kylgrejer till mig. Jag hade inte tänkt tävla med dessa på (såklart), utan bara tänkt ha medan vi väntar på att starta. Det räknas väl inte som doping att ha det medan vi väntar? Dum fråga, men jag har ingen erfarenhet av sådant.

Angående silvertäcke = risk för doping så har jag uppenbart tänkt lite dumt. Tänkte då i och med att täcket back on track kan vara doping. Jag såg nu att det dock bara gällde i kombination med att hunden är skadad och därför har täcke. Jag tänkte lite dumt bara alltså. Så svaret på min egen fråga är nej.
 
Chanel tog sin titel idag! :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20200629_110208.jpg
    IMG_20200629_110208.jpg
    619,7 KB · Visningar: 17
Då det inte varit några tävlingar häromkring så har vi inte startat avancerad som planerat. Men hunden har blivit så duktig att vi börjat träna mästarklassmoment.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 259
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp