Rally-folk! (del 2)

Är sugen på att gå en nybörjarkurs i Rally med min treåring men är osäker på om det kommer gå. Han är tyvärr av typen som slår dövörat till när han inte vill något, gärna i kombination med att han kan vara ordentligt envis. Vi får se :D
 
Är sugen på att gå en nybörjarkurs i Rally med min treåring men är osäker på om det kommer gå. Han är tyvärr av typen som slår dövörat till när han inte vill något, gärna i kombination med att han kan vara ordentligt envis. Vi får se :D
Tänk att det är du som ska lära dig. Det behöver inte funka med hunden direkt på kursen. Och du kanske kan få tips hur du motiverar honom om det är en bra instruktör.
 
Filmade online-tävling med några vänner idag. Gick superbra! Några sneda sitt, men tror vi kommer få över 90 poäng om jag inte missat något.
Och det är kul att vi blivit ett litet gäng från olika närliggande klubbar i samma klass. Vi är med i en cup, så vi ska försöka filma en deltävling på varje klubb för att få riktig tävlingsträning.
 
Debuterade med Vita raketen (det är hon i agility :D iaf) i helgen, hon var så lugn och följsam :love: Skällde inte, hoppade inte på mig, nosade nästan ingenting, allt det där jag talat om att man inte fick göra på just den här sortens tävlingar. Två godkända resultat!
Atlantångaren (också agilitystjärna ;) ) gick i fortsättning, och också där fick vi två godkända resultat, med en fjärdeplats, av 19, som bästa placering. Nu är hon klar för avancerad, efter två tävlingar i fortsättning😳 Så nu är vi anmälda till kurs, nu blir det till att träna!
Man blir lite taggad att gå vidare, så kurs i höst när det inte är många tävlingar blir alldeles lagom :) Ska bli kul!
 
Puh. En runda gjord och den kändes inte helt katastrofal! Bättre än förra gången vi tävlade iaf 😅

Nästa runda får gå som den går. Skitnöjd med henne i vilket fall 😍
 
Vi har gjort tre starter innan idag i nkl med 69 p som bäst men idag kammade vi hem 100 respektive 93 poäng vilket gav en första- och andraplats :D :D Hade absolut inte förväntat mig det då jag var så nervös innan start och vi tävlade i 25+ vilket verkligen inte är optimalt med en värmekänslig golden men han var så taggad och på sitt allra bästa humör :love:
 
Vi har gjort tre starter innan idag i nkl med 69 p som bäst men idag kammade vi hem 100 respektive 93 poäng vilket gav en första- och andraplats :D :D Hade absolut inte förväntat mig det då jag var så nervös innan start och vi tävlade i 25+ vilket verkligen inte är optimalt med en värmekänslig golden men han var så taggad och på sitt allra bästa humör :love:
Grattis 🤩
 
Vi har gjort tre starter innan idag i nkl med 69 p som bäst men idag kammade vi hem 100 respektive 93 poäng vilket gav en första- och andraplats :D :D Hade absolut inte förväntat mig det då jag var så nervös innan start och vi tävlade i 25+ vilket verkligen inte är optimalt med en värmekänslig golden men han var så taggad och på sitt allra bästa humör :love:
Snyggt! Grattis 🌟
 
Vi har gjort tre starter innan idag i nkl med 69 p som bäst men idag kammade vi hem 100 respektive 93 poäng vilket gav en första- och andraplats :D :D Hade absolut inte förväntat mig det då jag var så nervös innan start och vi tävlade i 25+ vilket verkligen inte är optimalt med en värmekänslig golden men han var så taggad och på sitt allra bästa humör :love:

Stort grattis!!
 
Äntligen verkar det bli tävling för oss i september. Alla andra i häromkring har blivit inställda. Hoppas hon sköter sig lika bra som de senaste online-tävlingarna.
 
Åh så tråkigt, reservplats på vår planerade debut i fortsättningsklass. Vi är ju redo och jag vill tävla :arghh:
Jaja, i värsta fall blir debuten en vecka senare (om det inte blir lottning där med...) Och vi kan ju ha tur och komma med trots reservplats :)
 
Tävlade i förrgår på hemmaklubben. Vår första officiella rallytävling, kört träningstävlingar innan.
Mycket spring på första banan, hunden var skitpigg och jättetaggad= hoppar, studsar och kampar med kopplet. Så inga skrytpoäng där, men jag är nöjd ändå, tar 100 ggr hellre att han är så glad att han inte kan bärga sig än motsatsen! Andra starten var en för oss enklare bana, en underbar känsla och flow genom banan men pga av en klantig matte som kastade bort 20 p på ff hamnade vi precis under kvalificerande resultat. Men jag är jättenöjd ändå! Guldhund jag har som presterar så bra i denna fruktansvärda värme!
 
Nu har stjärnan debuterat fortsättningsklass och som den 🌟 hon är så gick det jättebra 😍 Så glad och stolt, hon fixar ny plats, mycket hund runtomkring, andra banan nära (där de fick springa = svår frestelse 😄) utan problem! När vi går in i vår bubbla då är det bara vi ❤🐕
 
Idag debuterade Indigo och jag i mästarklass, dubbla klasser på Helsingborgs brukshundklubb. Första rundan gick så där, vi var inte synkade, han fastnade vid en fotboll i 8ans frestelser och sen tyckte han att det var en bra idé att sikta på att gå in i domartältet... Jag fick styr på honom men han var distraherad och när jag bad om snurr utåt så snurrade han inåt... Vi fick ihop 80 poäng, synd på den där snurren. ;)

Senast vi tävlade rallylydnad var i december så jag är inte helt förvånad över att vi var lite ringrostiga.

Men till andra rundan var vårt fina samarbete tillbaka, tack och lov. Vi fick några små avdrag men landade ändå på 95 poäng och därmed vårt första certifikat! Så glad och tacksam för denna underbara hund! :heart
 
Jag och Vilja tävlade rally idag! Senaste tävlingen var Agriacupen på Hundmässan så vi har haft en rätt lång tävlingspaus från rallyn. Vilja var trots regnet totalt övertaggad idag och jag fick kämpa för att hålla ihop henne. Hade hon fått välja så hade hon tjuvat på hopphinder, rullat i gräset och sprungit runt alla koner typ. Hon var på väg att runda flera skyltar och hitta på egna moment :angel: Vi lyckades ändå samla oss så pass att vi fick 1:a placering med 100 poäng på ena starten, och 2:a placering med 98 poäng i andra starten.

Vi har 11 kvalificerade resultat i fortsättning nu, så borde verkligen flytta upp i avancerad klass. Jag tycker dock att högerhandling är jättesvårt och rally har inte varit vårat huvudfokus så därför har det inte blivit av :cautious: Skulle ändå vara kul att komma upp i klasserna nu så högerhandling får nog bli hösten/vinterns projekt så kanske vi kan tävla avancerad klass till våren :)
 
Nu har vi gjort två starter till i fortsättningsklass, med två godkända kval :) :love: så nu får vi hoppa vidare till avancerad när vi känner oss redo. Ska invänta kommande löp och ta en träningsperiod först, sen får vi se när det finns tävlingar inom rimligt avstånd att anmäla till. I bästa fall blir det någon start under hösten, men det gör egentligen inget om det dröjer till nästa år heller.

Målet för året var att ta oss igenom N och F och målet är uppnått! Trots brist på tävlingar och högt tryck på de tävlingar som är, pga covid-19 så är vi nu klara :banana:
 
Går kurs inför avancerad klass nu och blir lite frustrerad på hur noga det är hur fötterna ska sättas. Känns som om det är mer fokus på det än hundens prestation just nu 🙄 Men det är väl bara att träna på så det känns naturligt 🤔
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 274
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 136
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp