Rally-folk! (del 2)

Första officiella tävlingen i år och debut i avancerad klass.
Första klassen gick jag in med hunden på fel sida. Kom på det vid startskylten och tittade uppgivet på domaren, trodde jag var diskad. Han sa åt mig att byta sida och fortsätta. Men mitt fokus var borta och det kände hunden, så när vi kom nära frestelsen tog hon tennisbollen och sprang... så det blev disk ändå.
Andra klassen hade kombinationen hinder - backa tre steg - frestelse - sidbyte - frestelsen igen. Hunden drog till frestelsen direkt efter hindret och nosade noga, men det var inte tillräckligt intressant för att ta. Så jag fick henne med mig igen. Vi gick tillbaka och hon gjorde ett riktigt snyggt backande. Sedan gick hon rakt genom frestelsen utan problem, hon hade ju redan kollat vad det var. Efter det lite småfel och sedan blev sista skylten helt fel. Vi slutade på 61 poäng.
Men så kul att få tävla igen!
 
Andra tävlingen i helgen och två kvalificerande resultat, 90/88, så nu är Vita raketen färdig i nybörjarklass. Skönt att slippa koppel. I andra klassen, med 88 p, var hon lite för taggad och lade sig ner vid startskylten, en tia på den:crazy: Sen gjorde hon en kanonrunda! Så nu ska vi leta fortsättningsklasser så hon kommer ikapp "lillasyster" :)
 
Tävlade mästarklass i Malmö i helgen, en klass samt därefter (inofficiell) DM-runda för de 20 bästa.

Blir så trött på mig själv - Indigo slarvade lite och nosade på en skylt och en kon - väldigt oväntat för han brukar aldrig nosa på något (förutom om det är bollar i frestelsen, då kan jag inte garantera att han låter bli :cool: ) och sen var han lite ofokuserad de första tre skyltarna vilket gjorde att han missade när jag skickade honom till konen, han såg en annan kon i spiralen en bit bort och siktade på den, fast jag lyckades styra upp honom. Totalt fick vi -5 för de grejer han gjorde och det hade ju räckt och blivit över för ett cert, men sen fick jag hjärnsläpp och gjorde nån konstig grej vid "båda höger om", så där drog vi på oss totalt -6 poäng och slutade på snöpliga 89 poäng, 1 poäng under certgränsen. :banghead:

Jaja. Inget att göra, Indi skötte sig tillräckligt bra, det var jag som ställde till det. Jag stannade inte kvar för DM-finalen, vi kanske hade kommit med men jag var inte taggad och det hade blivit en lång väntan, var skönare att köra hem.

Ny tag till helgen, dubbla klasser vilket alltid är skönt, vi gör oftast bäst ifrån oss i andra klassen.

Vi gick en trevlig promenad i omgivningarna runt klubben och Indi fick hälsa på en labradoodle(?)hane som vi mötte, så han var nog ändå väldigt nöjd med sin dag -han älskar att komma ut på nya ställen. Han är lättsam och trevlig att ha med sig så det är ett nöje, även när tävlingarna inte går som jag hade tänkt mig. ;)
 
Tävlade mästarklass i Malmö i helgen, en klass samt därefter (inofficiell) DM-runda för de 20 bästa.

Blir så trött på mig själv - Indigo slarvade lite och nosade på en skylt och en kon - väldigt oväntat för han brukar aldrig nosa på något (förutom om det är bollar i frestelsen, då kan jag inte garantera att han låter bli :cool: ) och sen var han lite ofokuserad de första tre skyltarna vilket gjorde att han missade när jag skickade honom till konen, han såg en annan kon i spiralen en bit bort och siktade på den, fast jag lyckades styra upp honom. Totalt fick vi -5 för de grejer han gjorde och det hade ju räckt och blivit över för ett cert, men sen fick jag hjärnsläpp och gjorde nån konstig grej vid "båda höger om", så där drog vi på oss totalt -6 poäng och slutade på snöpliga 89 poäng, 1 poäng under certgränsen. :banghead:

Jaja. Inget att göra, Indi skötte sig tillräckligt bra, det var jag som ställde till det. Jag stannade inte kvar för DM-finalen, vi kanske hade kommit med men jag var inte taggad och det hade blivit en lång väntan, var skönare att köra hem.

Ny tag till helgen, dubbla klasser vilket alltid är skönt, vi gör oftast bäst ifrån oss i andra klassen.

Vi gick en trevlig promenad i omgivningarna runt klubben och Indi fick hälsa på en labradoodle(?)hane som vi mötte, så han var nog ändå väldigt nöjd med sin dag -han älskar att komma ut på nya ställen. Han är lättsam och trevlig att ha med sig så det är ett nöje, även när tävlingarna inte går som jag hade tänkt mig. ;)
Åh,så surt, men det blir fler tillfällen 😊 Var glad att din hund var fin 😍
 
Idag var vi iväg på vad som förmodligen var årets sista tävling för vår del, det finns några till men då vi får hem valp om några veckor tror jag det blir lagom att ta ett tävlingsuppehåll ändå.

Första banan var svår - bland annat ett konskick med åttans frestelser på vardera sida, det var inte många hundar som gick till den konen... Indigo har lite svårt att koncentrera sig när det finns spännande leksaker i frestelserna och idag var inget undantag. Vi slutade på 67 poäng, långt från de 90 vi hade behövt för certifikat.

Andra banan var mer "flytig", mer gott om plats, ofta maxsträcka mellan skyltarna, något som passar mig och Indigo väldigt bra. Vår runda kändes fantastiskt bra och det visade sig att vi hade fått ihop 99 poäng och därmed andra certet! Vi kom även på delad 3:e-plats. Så nöjd med dagen!

Snyggingen med sin certrosett. :heart

PXL_20201017_124904576.PORTRAIT-01.COVER.jpg
 
Jag funderar på att anmäla mig till en rallytävling i december. Vill så gärna fixa uppflytt och titel innan året är slut 😅🙈

"Problemet" är att det är två Noseworktävlingar samma helg - dock i samma stad, men känns svårt att hinna med både rally och nw på en dag. Och anmälningstiden för rallyn går ut dagen innan Noseworken. 😅😂
 
Jag funderar på att anmäla mig till en rallytävling i december. Vill så gärna fixa uppflytt och titel innan året är slut 😅🙈

"Problemet" är att det är två Noseworktävlingar samma helg - dock i samma stad, men känns svårt att hinna med både rally och nw på en dag. Och anmälningstiden för rallyn går ut dagen innan Noseworken. 😅😂
Är det risk för bortlottning i någon av dem? I så fall hade jag anmält båda och hoppats att det löser sig 😊
Om inte risk för bortlottning hade jag nog valt den gren som känns mest prioriterad. Sen om det är utifrån långsiktiga eller kortsiktiga mål eller "bara" på magkänsla är ju olika för alla. Hade inte orkat själv att vara en bra förare för min hund på två tävlingar i olika grenar samma dag. Men även det är ju individuellt 👍🙂
 
Är det risk för bortlottning i någon av dem? I så fall hade jag anmält båda och hoppats att det löser sig 😊
Om inte risk för bortlottning hade jag nog valt den gren som känns mest prioriterad. Sen om det är utifrån långsiktiga eller kortsiktiga mål eller "bara" på magkänsla är ju olika för alla. Hade inte orkat själv att vara en bra förare för min hund på två tävlingar i olika grenar samma dag. Men även det är ju individuellt 👍🙂

Risk för bortlottning i båda. 😝
Noseworken är ju mer "vår" gren och det är sjukt få tävlingar i Nw2, så jag kommer nog hellre tävla Nosework om jag får möjligheten. Så himla sugen på båda bara 😝😝

Och nej, jag tror inte heller jag orkar flänga på dubbla tävlingar även om det skulle funka.
 
Väcker upp den här tråden.

Jag har mest tränat heelwork och freestyle senaste tiden, men nu tänker jag ta tag i rallyn igen.
Har anmält mig till en online-tävling för att ha ett mål, tävlingen kommer vara som en cup med flera deltävlingar. Den är i mästarklass och vi har officiellt precis startat avancerad, men vi kan nästan alla skyltar så vi testar.
Så nu har jag mer motivation att ta tag i att lära in backa framför, så det är närmaste målet.
 
Idag gick vi mästarklassbana i en online-tävling, fast vi egentligen knappt startat avancerad. Backa framför var med och den kan hon inte, men i övrigt gick det bra. Rumpan åkte ner i 360 vänster såg jag på filmen men annars var hon superduktig och jag fick en bra känsla. Vi var utomhus i snön, men det gillar ju hunden.
Hade funderat på att fortsätta med de andra deltävlingarna i denna cup, men kommer i stället köra ett par tävlingar i avancerad under februari och mars.
 
Idag gick vi mästarklassbana i en online-tävling, fast vi egentligen knappt startat avancerad. Backa framför var med och den kan hon inte, men i övrigt gick det bra. Rumpan åkte ner i 360 vänster såg jag på filmen men annars var hon superduktig och jag fick en bra känsla. Vi var utomhus i snön, men det gillar ju hunden.
Hade funderat på att fortsätta med de andra deltävlingarna i denna cup, men kommer i stället köra ett par tävlingar i avancerad under februari och mars.
Bra träning ha lite motivation att träna! Vad är det för cup?
 
Oj vad jag fick leta för att hitta denna tråd! Var inte lättare för att jag inte kom ihåg rätt rubrik heller 😂

Uppdatering av rallyåret så här långt -
Har gjort fyra starter i avancerad klass med godkända kval i alla 🙏🌟🐕 Jag är så glad för denna lilla tränings- och tävlingsvilliga hund, alltid nära till lek och med ett underbart temperament ❤

Kommer göra åtminstone en dubbelstart till i avancerad innan vi går upp i mästare. Hon har bara tuffat på genom klasserna och jag känner att jag vill stanna upp lite innan vi höjer kraven ytterligare. Momenten kan vi nog, men det blir ju ytterligare längd på banan och ofta mer tekniskt svårt. Och det finns vissa moment från tidigare klasser vi kan putsa lite på 😄

Apropå det - vad är erat svåraste moment/grupp av moment?
För oss är det sitt-sväng-sitt i olika varianter. Första sitter går nästan alltid bra, svängen går bra, men att sätta sig igen... varför då, jag satt ju nyss?
Och 1 steg vänster/höger när hon är på den sida vi ska flytta åt. Är snabb upp men tycker jag ska flytta på mig så hon får följa, inte tvärtom 😄
 
Oj vad jag fick leta för att hitta denna tråd! Var inte lättare för att jag inte kom ihåg rätt rubrik heller 😂

Uppdatering av rallyåret så här långt -
Har gjort fyra starter i avancerad klass med godkända kval i alla 🙏🌟🐕 Jag är så glad för denna lilla tränings- och tävlingsvilliga hund, alltid nära till lek och med ett underbart temperament ❤

Kommer göra åtminstone en dubbelstart till i avancerad innan vi går upp i mästare. Hon har bara tuffat på genom klasserna och jag känner att jag vill stanna upp lite innan vi höjer kraven ytterligare. Momenten kan vi nog, men det blir ju ytterligare längd på banan och ofta mer tekniskt svårt. Och det finns vissa moment från tidigare klasser vi kan putsa lite på 😄

Apropå det - vad är erat svåraste moment/grupp av moment?
För oss är det sitt-sväng-sitt i olika varianter. Första sitter går nästan alltid bra, svängen går bra, men att sätta sig igen... varför då, jag satt ju nyss?
Och 1 steg vänster/höger när hon är på den sida vi ska flytta åt. Är snabb upp men tycker jag ska flytta på mig så hon får följa, inte tvärtom 😄

Men wow vad roligt! 🙌😁 Så duktiga vi är!
 
Vi har också gjort fyra starter i avancerad, låga poäng på alla. Finns sex starter till i höst inom rimligt avstånd så jag hoppas det lossnar. Min hund blir lite distraherad på bortaplan och behöver träna på att åka på tävling.
Vårt svåraste moment är frestelsen.
 
Vi har också gjort fyra starter i avancerad, låga poäng på alla. Finns sex starter till i höst inom rimligt avstånd så jag hoppas det lossnar. Min hund blir lite distraherad på bortaplan och behöver träna på att åka på tävling.
Vårt svåraste moment är frestelsen.
Att träna på att tävla är jättebra! Oftast för både hund och förare 😄
En sak som fick mig att tänka lite annorlunda är från Niina Svartbergs bok Prestationsglädje - Att se varje tävling som en ledtråd till vad vi behöver fokusera på i träningen.
För mig blev det att det viktigaste med tävling inte är poäng eller placering utan att det vi tränat på sen sist går bättre. Och det ger bättre fokus och planering i träningen 😊
 
Jag och Nessie har gjort tre starter i avancerad i år (tror jag gjorde två förra året som inte nådde upp pga mig). Vi har fått 90, 85 och 90 poäng och typ alla avdrag är på mig 🙈🙈🙈. Så jag tänkte flytta upp till mästarklass om det dyker upp tävlingar bara..
Rally kör vi ju bara lite för skojs skull och det vore skönt att vara "färdig" så jag kan fokusera på att komma upp i klasserna i lydnad.
Tog titeln I måndags i avancerad och nu har jag två starter i lydnad närmast och får vi 1:a pris i nån av dom så har hon titeln i klass ett och dax att få till momenten I klass två.
Nano och Nike ska debutera i fortsättningsklass nästa vecka och vi får se hur det går, varit lite dåliga på att träna senaste tiden..
 
Funderar på att anmäla till två starter hyfsat nära. Har ju inte blivit några tävlingar alls på typ ett år, har lite abstinens
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 245
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp