Rallylydnad

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla duktiga människor.

Jag ska gå en enklare kurs på måndag med mycket inslag av rallylydnad (det är en liten prova på kurs)

Kursledaren sa att det kan vara bra att träna ingångar innan kursstart. Så kära bukefolk har ni tips på vart jag kan vända mig för att se hur en ingång ser ut? jag är inte ens säker på vad hen menar.
 
Ingång betyder att hunden från en annan position, i rally t ex att den sitter framför dig, förflyttar sig till din vänstra sida (i högre klasser även höger sida).
 
Ingång betyder att hunden från en annan position, i rally t ex att den sitter framför dig, förflyttar sig till din vänstra sida (i högre klasser även höger sida).
Ingång från framför (sitt, ligg, stå) ska alltid sluta på vänster sida - i fotposition. Vägen dit kan vara på vänster eller höger sida. Är det på höger så rundar hunden alltså bakom föraren, in till fotposition.
Ingång/hitta position kan också ske bakifrån, vid inkallning och kan då vara till både vänster och höger sida.
 
Hej alla duktiga människor.

Jag ska gå en enklare kurs på måndag med mycket inslag av rallylydnad (det är en liten prova på kurs)

Kursledaren sa att det kan vara bra att träna ingångar innan kursstart. Så kära bukefolk har ni tips på vart jag kan vända mig för att se hur en ingång ser ut? jag är inte ens säker på vad hen menar.
Sök på "pallträning" på youtube så hittar du massa videos på det vanligaste sättet att lära in det och så får du förhoppningsvis en förståelse för hur det ska se ut :)
 
Här är en gammal film jag gjorde om klossträning, det är så jag tycker det (oftast) är lättast att lära dem utgångsposition:
 
Eftersom det är rally tycker jag det är lika bra att lära in både höger och vänster samtidigt.
Visserligen kommer höger först i högre klasser, men dels är det bra att befästa, dels bra för hundkroppen att jobba jämnare.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 061
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp