Rambo micklem eller liknande

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa ett rambo micklem när ekonomin tillåter.
Det jag funderar är dock storlekarna, har läst mig till att de är små i storlekarna.
Min häst har idag stl full på träns, men x-full på grimma. På grimman får jag alltid dra åt nosgrimman, då hon är smal över nosen. Har stl 10,5 i bett.
Läste mig också till att om man var mittemellan två storlekar skulle man välja den större. Det enda jag klurar på då är om det kommer märkas på nosgrimman, om den kommer bli för stor eller om den blir alldeles vanlig.
Funderar på om man kan ta med det befintliga tränset till butiken och jämföra kanske?

Sen funderar jag också på om det finns andra varianter av anatomiska träns? Vill egentligen inte stirra mig blind på ett träns utan utforska valmöjligheterna och vilka fördelar respektive nackdelar de har gentemot varandra.
 
Jag har funderat på att köpa ett rambo micklem när ekonomin tillåter.
Det jag funderar är dock storlekarna, har läst mig till att de är små i storlekarna.
Min häst har idag stl full på träns, men x-full på grimma. På grimman får jag alltid dra åt nosgrimman, då hon är smal över nosen. Har stl 10,5 i bett.
Läste mig också till att om man var mittemellan två storlekar skulle man välja den större. Det enda jag klurar på då är om det kommer märkas på nosgrimman, om den kommer bli för stor eller om den blir alldeles vanlig.
Funderar på om man kan ta med det befintliga tränset till butiken och jämföra kanske?

Sen funderar jag också på om det finns andra varianter av anatomiska träns? Vill egentligen inte stirra mig blind på ett träns utan utforska valmöjligheterna och vilka fördelar respektive nackdelar de har gentemot varandra.

Min ponny har cob på alla grimmor och träns, men full på sitt Micklem. Då spänner jag på något av mittenhålen på nosgrimman.
Jag tror inte att nosgrimman blir för stor på ett x-full till din häst, remmen med hål i är ganska lång och har många hål, och det går ju att göra fler om det behövs. Eftersom nosgrimman sitter lite annorlunda också mot en vanlig remont så upplever inte jag att den blir stor på samma sätt.

Och ja, det finns även andra anatomiska träns. Allt från billigare kedjor som typ Hööks och Börjes, till t.ex. PS of Sweden och Dyon. Bara att välja och vraka!
 
Min ponny har cob på alla grimmor och träns, men full på sitt Micklem. Då spänner jag på något av mittenhålen på nosgrimman.
Jag tror inte att nosgrimman blir för stor på ett x-full till din häst, remmen med hål i är ganska lång och har många hål, och det går ju att göra fler om det behövs. Eftersom nosgrimman sitter lite annorlunda också mot en vanlig remont så upplever inte jag att den blir stor på samma sätt.

Och ja, det finns även andra anatomiska träns. Allt från billigare kedjor som typ Hööks och Börjes, till t.ex. PS of Sweden och Dyon. Bara att välja och vraka!
Det jag fallit lite för med just rambo micklem är att det verkar inte trycka mot hästens tänder. Läste om andra som haft hästar som alltid kliat sig när de tränsat av med det gamla tränset och sen när de bytte till rambo micklem försvann kliandet.
Så funderar på vad det finns för andra träns som har liknande egenskaper.

I övrigt funderar jag på om man kan t ex köpa ett rambo micklem multibride och klippa bort ringen som sitter på nosgrimman, då jag gillar att ha de bettlösa alternativen också, eller om man ska ta den modellen som inte är miltibridle i så fall.
 
Min ponny har full i grimmor, cob eller full i "vanliga" träns och full i sitt micklem, det passar perfekt! Om jag var du skulle jag absolut köpa x-full, nosgrimman kommer troligtvis inte bli för stor. Om du vill ha ngt annat anatomiskt träns så skulle jag nog tipsa om dyon eller ps of sweden.
 
Tror nog jag gör så att när det är dags ska jag gå till butiken och titta på ett träns i både full och x-full och jämföra vilken skillnad det egentligen är på dom. :)
 
Blir det snyggt efteråt? Känns lite som det lutar åt att köpa ett utan nosringen.

Mja fult tycker jag inte det blir jmf med att ha ringen kvar. Men det är ju snyggare utan fästet för ringen som på ett competition, det är det ju. Men då får man ju inte de bettlösa alt så
 
Tycker de är normala.
Det min häst hade i full satt likadant som de andra tränsen i samma storlek
 
Kapar tråden lite, hoppas det är okej.
Har på senaste tiden blivit seriöst sugen på ett Rambo Micklem träns. Blir dock osäker då jag hört att de ska vara väldigt små i storlekarna. Min häst har i regel x-full på både grimmor och träns, då spänt i mitten/något högre. Tror ni x-full/large horse funkar på RM-tränset också? För iaf vad jag sett finns ju inte xx-full...
 
Kapar tråden lite, hoppas det är okej.
Har på senaste tiden blivit seriöst sugen på ett Rambo Micklem träns. Blir dock osäker då jag hört att de ska vara väldigt små i storlekarna. Min häst har i regel x-full på både grimmor och träns, då spänt i mitten/något högre. Tror ni x-full/large horse funkar på RM-tränset också? För iaf vad jag sett finns ju inte xx-full...

Har ett large horse på mitt kallblod som normalt har x-full. Har fått göra ett extra hål på remmen som går under ganaschen men i övrigt är det lagom stort.
 
Har ett large horse på mitt kallblod som normalt har x-full. Har fått göra ett extra hål på remmen som går under ganaschen men i övrigt är det lagom stort.

Ok! :) Det låter ju lite lovande iaf. Min häst har x-full framförallt för längdens skull, hans huvud är rätt långt. På bredden brukar jag få knäppa in tränsen till typ näst eller 3:e sista hålet, så då borde det ju funka. Tack!
 
Jag hade en Micklem tidigare, sen åkte jag till hästtandläkaren och nu är tränset sålt.
Min häst var alldeles för smal över nosryggen för att själva funktionen att det inte ska trycka på tänderna skulle funka. Veterinären/tandläkaren sa att tanken med Micklem var bra men att produkten inte riktig var färdig i hennes ögon. Så för min del blev det ett helt annan träns.
 
Jag hade en Micklem tidigare, sen åkte jag till hästtandläkaren och nu är tränset sålt.
Min häst var alldeles för smal över nosryggen för att själva funktionen att det inte ska trycka på tänderna skulle funka. Veterinären/tandläkaren sa att tanken med Micklem var bra men att produkten inte riktig var färdig i hennes ögon. Så för min del blev det ett helt annan träns.

Vad blev det för träns då? :)
 
Vad blev det för träns då? :)
Ett hunter-träns från Dyon, med brett nackstycke och vanlig engelsk nosgrimma. Fans även med snokrem från början med den är borttagen. Väldig rakt upp och ner. Plus att jag gillar hakarna som gör det plättlätt att byta bett eller ta bort tyglarna vid behov.
 
Har en c-ponny, som har ett micklem-träns. Har stl cob, det har jag även i hööks- och horzetränsen. Så nej, det tycker jag inte. Men köp ett micklemträns, det är värt sin vikt i guld!
 
Jag hade en Micklem tidigare, sen åkte jag till hästtandläkaren och nu är tränset sålt.
Min häst var alldeles för smal över nosryggen för att själva funktionen att det inte ska trycka på tänderna skulle funka. Veterinären/tandläkaren sa att tanken med Micklem var bra men att produkten inte riktig var färdig i hennes ögon. Så för min del blev det ett helt annan träns.
För smal över nosryggen? Hur syntes det eftersom du säger att tränset är sålt, var det något du såg eller var det tandläkaren? Hur kan man se om de sitter fel? Vad hade din häst för storlek normalt sett och vad hade den för storlek på Micklem tränset?
 
Min häst har haft ponny i träns (fast med cob pannband pga bred arabpanna) och cob i grimma. Micklems cob (small horse) passade henne perfekt förutom att jag fick byta ut Micklempannbandet mot den hon hade sen förut.
Sitter perfekt tycker jag :-) och hon tycker om tränset, märks tydligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på ett Rambo Micklem träns, men priset är ju rätt högt (jämfört med Hööks-tränsen jag har idag), så jag vill inte köpa...
2
Svar
25
· Visningar
10 915
Senast: Marvin
·
Utrustning Hejsan, jag är intresserad av att köpa ett Rambo Micklem Competition Bridle träns och undrar dels om man kan byta pannband, om de även...
Svar
5
· Visningar
5 042
Senast: Matinee
·
Utrustning Jag planerar att införskaffa anatomiskt utformat träns till min häst och Rambo Micklem "Competition" verkar vara en riktigt trevlig...
Svar
2
· Visningar
3 006
Senast: palle
·
Utrustning Jag ska köpa ett RAMBO MICKLEM MULTIBRIDLE till min unghäst. Hon fyller 3 år i maj iår så hon är inte helt färdigväxt. Hennes mor som...
Svar
9
· Visningar
6 579
Senast: iafia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp