Bukefalos 28 år!

Rambo/rhino/bucas/shires

orion_x

Trådstartare
Måste nog skaffa nytt vintertäcke till pållen, men kan inte bestämma mig. Det måste vara ordentligt varmt då hon förra vintern frös med 300 g trots uträknad foderstat.
Har ett smugit, men det får hon skav av. Skulle ett Rambo eller rhino sitta bättre med v-knäppe i bogen?
Det är en ponny med kort och bred ansatt hals. Den är även lite lågt ansatt. Tycker det är svårt att hitta täcken som sitter bra i bogen. Har ett bucas regntäcke som sitter ok, men det skaver ju av manen.
Frågan är om ett shires skulle kunna sitta bra. De är ju prisvärda iaf.
 
Sv: Rambo/rhino/bucas/shires

Har rambo t min welsh cob. haft i 3 år. Aldrig skav. V-knäppningen e toppen.
 
Sv: Rambo/rhino/bucas/shires

Jag har provat både rambo och rhino och tyckte att de var bra, tills dess att jag provade ett bucas. Nu kommer jag aldrig någonsin köpa något annat. Det skaver ingenting på bogarna vilket de andra gjorde och passformen är överlägsen. Men det jag gillar mest är att jag kan lägga det på en blöt häst och så blir den torr snabbt och täcket fortsätter att vara torrt på insidan. Både mitt tjocka innetäcke från bucas och mitt bucas utetäcke är mycket bättre än mina vanliga svetttäcken. Jag vet att horsewaretäckena säger att de också andas, men inte ens i närheten av lika bra som bucas.
 
Sv: Rambo/rhino/bucas/shires

Men jag tror inte Bucas är så bra om man har en häst med kraftig hals- och bogparti samt lågt ansatt hals? Jag har en SWB som är ganska finlemmad, dock har hon något lågt ansatt hals och jag tycker att hon får märken efter spännena under halsen när hon har sitt Bucas Irish en hel dag. Inget skav ågonstans men man ser märkena efter spännena vilket jag inte gör med mitt Rhino i samma stl...
 
Sv: Rambo/rhino/bucas/shires

Jag föredrar Bucas framför HW rent kvalitetsmässigt men sen beror det ju mkt på passform.

Jag har bara täcken från Bucas i Smartex varianten och vet inte hur de billigare modellerna är.
Mina Bucas Smartex täcken passar iaf bra på både fullblodet och islänningen.
Fullblodet är tunn och islänningen har ganska stora bogar och lågt ansatt hals men inte så jättekraftig hals och då fungerar bucas.
En häst med väldigt kraftig hals passar nog inte i Bucas täckena.
Men även i Smartexmodellerna är det stor skillnad på passformen i bogen, den nyaste modellen sitter bäst på mina hästar och den som var innan sitter okej.
Upplever att de äldre modellerna var betydligt tightare i bogen.
Har även några HW Amigotäcken som sitter helt okej på båda hästarna.
Har också ett HW Rambo med halvhals och den där specialknäppningen fram som båda hästarna får skav av.
Sen tycker jag inte Rambo täckena är värda sina pengar längre, förr hade de kanonbra yttertyg.
Men numera är det ngt klent skit som bara går sönder för typ ingenting :mad:

Shire täckena tycker jag är mkt täcke för pengarna!
Har ett vintertäcke med 400g fyllning som är lätt att anpassa till många olika hästar och jag bara älskar det, förutom att den röda metallicfärgen inte är så vacker till mina fuxar...
Men det var billigt å fyller sin funktion :p
 
Senast ändrad:
Sv: Rambo/rhino/bucas/shires

Har ett regntäcke med nya knäppningen på bucas. Det sitter ok, men inte superduperbra. Hon fick inte skav av det i somras. Vinterpälsen brukar dock vara lite känsligare när hon är klippt. Gillar fleecefodringen i bucas. Verkar som om den värmer mer än andra täcken trots samma stoppning. Iaf fungerade det så på min förra häst (fruset halvblod). Och nu verkar jag fått en frusen islänning istället:D
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 498
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 587
Senast: Liten
·
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 815
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 847
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp