Bukefalos 28 år!

Rambo sweet itch hoody - frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har Rambo sweet itch hoody - hur varmt är eg tyget? Om de springer och busar och blir svettiga, torkar de lika snabbt som med nättäcke då? Blir det för varmt i sommarhetta? Torktid om det blivit dyblött av regn? Drar det åt sig väta?

Sen passformen - hur är de i storlekarna jmf med HW Amigo. Hur sitter det i bogen, på produktbilder i rörelse så ser det ut att strama betänkligt både över bog och bringa.

Hållbarhet? Andra åsikter. Kort sagt - allas erfarenheter :)
 
Jag har det täcket och både hästen och jag tycker väldigt mycket om det då det skyddar väldigt bra mot insekter.

De är något stora i storleken men halsdelen är den bästa halsdel jag sett på insektstäcken, sitter perfekt utan att strama, åka bak eller hamna snett. Den sitter verkligen på plats utan att bli obekvämt för hästen.

Passformen, ja, jag är ju HW älskare och tycker att Rambo, Amigo, Mio har ganska olika passform just i bogarna som passar olika typer av hästar.
Detta täcket sitter precis som en Rambo Wug, så passar Rambo wug på din häst så passar detta.
Jag tycker oftast wug-täckena sitter bäst på hästar med lite bogar.
Hästar som är lite tunnare runt bogarna passar Amigo bäst på tycker jag för de är lite högre skurning i halsen. På tunn-bogarna blir dessa lite stora i bogen och sitter inte riktigt bra utan glider bak.

Tyget är som ett krafitgt bomullstäcke, det blir varmt när det är riktigt varma dagar, det är varmare än ett nät-täcke.
I somras när det var 30+ varmt så blev det varmt med dessa täcken på. Nu har vi ju ingen skugga och lite annat klimat (fuktigare träskklimat)
Här ösregnar det inte så ofta heller så har inte tänkt på om det blir blött när det regnar faktiskt. Det är aldrig blött när jag tar in dom iaf. Varken under av svett eller utanpå.

Däremot skyddar det både mot broms, mygg, flugor, knott, ja det mesta just på grund av tyget.

Jag gillar det skarpt, och jag har haft väääldigt många olika insektstäcken genom åren, men den nya herren fick ett likadant. Jag sätter aldrig i öronen i hålen dock, utan viker bak den delen, ser inte bekvämt ut.
Nackdelen är att det inte är någon magdel.
 
Tusen tack för informativt svar.

Dessvärre har han ju i princip ingen bog alls, för tanig även för Amigo. Får sy veck i halslinningen på täckena.
Men borde väl gå att sy lite även på insektstäcket?
 
Ja det går ju, går ju även att fästa krokarna i själva fästet för ringen som krokarna ska sitta i, så blir det tightare, det har jag gjort på en häst som var lite tanigare runt bogarna, då kommer det längre fram. Om du förstår vad jag menar..?

Ang om det blir blött vid regn så tror jag att om några år när täcket är mer slitet och sönderrullat så kan jag tänka mig att det suger åt sig vatten mer. Nu upplever jag inte att det gör det faktiskt.

Vid bogarna är det silkit materialet på insidan så har aldrig haft något skav där.
 
Senast ändrad:
Tyget är varmare än ett nättäcke såklart, det känns lite som segelduk, men jag har aldrig sett min häst bli svettig i det. Torkar rätt snabbt efter regn också.

Min häst springer inte, hon står lugnt och äter när de andra hästarna springer i panik för att komma undan bromsarna.... Jag använder mina (köpte ett till för att ha att byta med) som exemtäcke, så hon går med dem dygnet runt under hela säsongen. Det är ju virveln bakom frambenen och skapet som är utsatt, jag brukar spraya med plåsterspray för att undvika att hon blir uppäten.

Halsdelen är den enda jag sett som inte är för kort, den täcker hela vägen till öronen även när hon betar, andra täcken jag har köpt (och sålt!) kasar upp och lämnar nacken och 2 dm av halsen bar.
Min häst har lång hals och stora bogar, går vanligtvis mest i shires-täcken, nåt bucas.
 
Tack för alla svar!

@Lindsen, jo förstår precis hur du menar ang knäppningen. Oftast är det som brukar behövas att sy ett veck på vardera sida halslinningen, så den blir trängre och själva "fronten" lyfts upp, så att spännen hamnar i normal höjd och inte så långt ner. Kan visa bild om du vill?

Alla: hur stora är de i storlekarna? Det är som sagt en växande åring. Jag har inte testat hur det sitter det senaste, men kan göra det ikväll, men han har tidigare haft ett 100 cm Amigo regntäcke som suttit bra (med sydd bog). Amigo är sjukt stora i de små storlekarna och det motsvarar 115 cm i "vanliga". Hoodyn finns i pony-variant, och i både 100 och 110 cm. Om de är mycket större än HW Amigo kanske man ska ta 100 ändå? De är av produktbilderna att döma MYCKET långa på sidorna?

Han har idag ett 105 cm insektstäcke av annat märke, som är mycket stort i storleken och ryggen är 115 cm, med ytterst reglerbar bog som är inspänd ganska mycket. Det är okej i halsen, bogen och på längden men är numera för kort på sidorna. Nästa storlek blir ohjälpligt för stor på alla ledder så han behöver något annat. Han är även väldigt god i insektsögon och dessvärre väldigt känslig också. Både att han blir irriterad på dem, och även får bulor och blemmor av bett (fullblodshud). Och då har bromsen inte ens kommit. Därav min tanke på en sweet itch hoody, dels för att där borde storleken kunna passa, och förhoppningsvis hjälpa mot bromsen. Men han är ju milt sagt en livlig liten herre med tanke på åldern och största farhågan var om det blir för varmt när han fnattar runt och busar..
 
Tack för alla svar!

@Lindsen, jo förstår precis hur du menar ang knäppningen. Oftast är det som brukar behövas att sy ett veck på vardera sida halslinningen, så den blir trängre och själva "fronten" lyfts upp, så att spännen hamnar i normal höjd och inte så långt ner. Kan visa bild om du vill?

Alla: hur stora är de i storlekarna? Det är som sagt en växande åring. Jag har inte testat hur det sitter det senaste, men kan göra det ikväll, men han har tidigare haft ett 100 cm Amigo regntäcke som suttit bra (med sydd bog). Amigo är sjukt stora i de små storlekarna och det motsvarar 115 cm i "vanliga". Hoodyn finns i pony-variant, och i både 100 och 110 cm. Om de är mycket större än HW Amigo kanske man ska ta 100 ändå? De är av produktbilderna att döma MYCKET långa på sidorna?

Han har idag ett 105 cm insektstäcke av annat märke, som är mycket stort i storleken och ryggen är 115 cm, med ytterst reglerbar bog som är inspänd ganska mycket. Det är okej i halsen, bogen och på längden men är numera för kort på sidorna. Nästa storlek blir ohjälpligt för stor på alla ledder så han behöver något annat. Han är även väldigt god i insektsögon och dessvärre väldigt känslig också. Både att han blir irriterad på dem, och även får bulor och blemmor av bett (fullblodshud). Och då har bromsen inte ens kommit. Därav min tanke på en sweet itch hoody, dels för att där borde storleken kunna passa, och förhoppningsvis hjälpa mot bromsen. Men han är ju milt sagt en livlig liten herre med tanke på åldern och största farhågan var om det blir för varmt när han fnattar runt och busar..
Jag tror att det beror på hur hästen är byggd om det är stort i storleken eller inte. Mitt halvblod som hade 155 på alla sina andra horseware-täcken hade 145 på sweet itch-täcket. Däremot så har min nuvarande lusitano 125 på rambo-täckena och 130 på sweet itch-täcket. Halvblodet var väldigt smal i bogen. Lusitanon ser ut som en lusitano, med bred hals. Vad jag ville komma fram till var att om din häst är smal i bogen hade jag nog gått ner en storlek.
 
Jag tror att det beror på hur hästen är byggd om det är stort i storleken eller inte. Mitt halvblod som hade 155 på alla sina andra horseware-täcken hade 145 på sweet itch-täcket. Däremot så har min nuvarande lusitano 125 på rambo-täckena och 130 på sweet itch-täcket. Halvblodet var väldigt smal i bogen. Lusitanon ser ut som en lusitano, med bred hals. Vad jag ville komma fram till var att om din häst är smal i bogen hade jag nog gått ner en storlek.

Han är ju smal överallt ;) Typisk åring, mest långa ben. Men då ska jag prova hur Amigoregntäcket i 100 cm ligger nu, och om det är hyfsat chansar jag på ett hoody i 100 cm då.
 
Halsdelen är den enda jag sett som inte är för kort, den täcker hela vägen till öronen även när hon betar, andra täcken jag har köpt (och sålt!) kasar upp och lämnar nacken och 2 dm av halsen bar.
Min häst har lång hals och stora bogar, går vanligtvis mest i shires-täcken, nåt bucas.

Ja halsdelen är det bästa med täcket, att det täcker hela vägen även när de betar utan att strama någonstans. Har hittils inte sett ett enda täcke som sitter så bra
 
Ja halsdelen är det bästa med täcket, att det täcker hela vägen även när de betar utan att strama någonstans. Har hittils inte sett ett enda täcke som sitter så bra

Det är faktiskt en av de saker jag skarpt gillar med mina HG Zebratäcken. Lång hals som räcker till även när de betar, och sällan glider ner. Kan göra det om de far omkring och busar - men då åker den ner igen så snart de tar ner huvudet. Men annars är det ju en klassiker att halsen är för kort på insektstäcken så det stramar eller blir en glipa i nacken när de betar.
 
Han är ju smal överallt ;) Typisk åring, mest långa ben. Men då ska jag prova hur Amigoregntäcket i 100 cm ligger nu, och om det är hyfsat chansar jag på ett hoody i 100 cm då.

Min har Rambo Wug 200 gram på vintern i storlek 145 som sitter perfekt. Sweet itch hoody har jag 145 oxå men det är lite stort o hänger ner lite över svansen. Generellt tycker jag att Rambo är lite stora i storlekarna, större än Amigo.
 
Tack för alla svar!

@Lindsen, jo förstår precis hur du menar ang knäppningen. Oftast är det som brukar behövas att sy ett veck på vardera sida halslinningen, så den blir trängre och själva "fronten" lyfts upp, så att spännen hamnar i normal höjd och inte så långt ner. Kan visa bild om du vill?

Tror jag förstår vad du menar, på ovansidan av halslinningen då?
 
Det är faktiskt en av de saker jag skarpt gillar med mina HG Zebratäcken. Lång hals som räcker till även när de betar, och sällan glider ner. Kan göra det om de far omkring och busar - men då åker den ner igen så snart de tar ner huvudet. Men annars är det ju en klassiker att halsen är för kort på insektstäcken så det stramar eller blir en glipa i nacken när de betar.

På min var halsen på HGs zebratäcke alldeles för kort.
 
Tror jag förstår vad du menar, på ovansidan av halslinningen då?

Här syns vecket på ena sidan.

Men oj vilken BEBIS han var :love:

10898196_733407340088575_7281016227490852632_n.jpg


10888382_736498439779465_332223312770508469_n.jpg


Och innan jag sydde vecken, täcket i original
10885598_733189856776990_2502989254053171023_n.jpg
 
Här syns vecket på ena sidan.

Men oj vilken BEBIS han var :love:

Sockersöt :love:

Sådana veck kan du ju även göra på hoody, fast det får bli lite längre ner för halsdelen är ju fastsydd på övre delen av halslinningen. Kanske tom är bättre längre ner på hoody då det ju är lite djupare i halsdelen än Amigo
 
Sockersöt :love:

Sådana veck kan du ju även göra på hoody, fast det får bli lite längre ner för halsdelen är ju fastsydd på övre delen av halslinningen. Kanske tom är bättre längre ner på hoody då det ju är lite djupare i halsdelen än Amigo

Vad bra =) Oftast kan man ju lösa det mesta med en symaskin, men är ju bra i sådana här fall om man kan göra det på ett vis som enkelt kan återställas sen när de växer i det så att säga =)
 
Såna veck har min ponny på många täcken också, verkar som täcken i små stl är gjorda för feta shettisar... :p

Bra täcke mot insekter, det negativa är:
Ingen magplatta, på en större/bredare häst lämnas magen bar.
Halsen är lång men trång, så samma där, passar inte så bra på hästar med rejäl hals (tex hingstar, välmusklade dressyrhästar). Min fick en stl större och det blev bara väldigt långt medan halsen förblev trång. Får ha kardborren halvvägs stängd.
Tyget andas inte så bra, springer de blir de rejält svettiga jmf med täcken i nät.
Torkar gör det som de flesta insekttäcken.

Jag skulle rekommendera det till hästar som är rätt spinkiga så magdelen går omlott, och som överlag är lugna i hagen.
 
Såna veck har min ponny på många täcken också, verkar som täcken i små stl är gjorda för feta shettisar... :p

Bra täcke mot insekter, det negativa är:
Ingen magplatta, på en större/bredare häst lämnas magen bar.
Halsen är lång men trång, så samma där, passar inte så bra på hästar med rejäl hals (tex hingstar, välmusklade dressyrhästar). Min fick en stl större och det blev bara väldigt långt medan halsen förblev trång. Får ha kardborren halvvägs stängd.
Tyget andas inte så bra, springer de blir de rejält svettiga jmf med täcken i nät.
Torkar gör det som de flesta insekttäcken.

Jag skulle rekommendera det till hästar som är rätt spinkiga så magdelen går omlott, och som överlag är lugna i hagen.

Tack för utförlig recension. Lugn är han ju inte direkt, eller han är ju inte direkt vild heller - det är en helt normal åring av hankön liksom ;) Så det springs och busas ju en hel del mellan varven.

Jag har iaf beställt ett i 100 cm idag. Regntäcket var fortfarande okej i storleken men skulle behövt släppa ut vecken lite om han skulle haft det. Aningens kort i längden, men perfekt än på djupet. Så iom att trådsvaren säger Rambo är större i storleken borde ett 100 cm rambo bli bra, och ett 110 riskerar vara alldeles för stort för dagen.

Så hoppas vi han inte bli kokt i det...

Och ja, småtäcken verkar vara sydda till feta ardennrar som torktumlats eller nåt. Fått sy veck även åt feta shettisar liksom...
 
Bah. Fanns inte i lager någonstans i hans storlek. Så blir en sweet itch vamoose istället. Den med vanlig hals och huva. Ska vara samma tätare tyg i båda två.
 

Liknande trådar

Utrustning är det något att ha? Jag använder HW amigo regntäcken till mina hästar och tycker det är så bra passform, är Rambo och amigo lika i...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: aleksis
·
Utrustning Rambo sweet itch hoody verkar vara ett täcke som många är överens om att är bra. Jag står i groparna att köpa ett nytt flugtäcke till...
Svar
3
· Visningar
1 303
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp