Bukefalos 28 år!

Ramlat i trappan, 1177 pch akuten

Energi

Trådstartare
Alltså jag orkar inte med mig själv och min klantighet! Skulle gå ner i källaren och fixa med tvätten. Med sockar på fötterna.. tjoffs så dunkade jag ner och vred till benet. Underbenet vred sig liksom bakåt/utåt/uppåt. Stannade lite snyggt på rumpan på nedersta trappsteget och skrek lite av smärtan.

Stortån är definitivt bruten. Har lite käcka sår och blåmärken längs benet och foten och knät har svullnat upp. Och gör ooont.
Ringde 1177 och de tycker såklart att jag ska uppsöka akuten geeenaaast. Får alltid det svaret, oavsett om jag fått en liten infektion i lilltån eller slagit i svanskotan. Ni fattar.

Anyhow. Har inte möjlighet att åka till akuten. Är ensam hemma med sovande tvååring. Vad är liksom det värsta som kan hända? Tänker att jag får åka till VC på måndag i värsta fall.

Så, om ni har några idéer om vad som skulle kunna hända för hemskt om jag väntar till måndag?
Annars får ni gärna tycka synd om mig och tipsa om bra filmer. Eller kanske komma hit med godis.. eller berätta vad för klantigt ni själva gjort. Eller vad som helst! Har ont och tråkigt!
 
Jag tänker att om tån inte pekar åt helt fel håll lär de ändå inte göra ngt åt det på akuten? De gipsar knappast ändå om det ligger rätt liksom. Jag hade lätt väntat till måndag! Men tycker absolut synd om dig!
 
Jag tänker att om tån inte pekar åt helt fel håll lär de ändå inte göra ngt åt det på akuten? Jag hade lätt väntat till måndag! Men tycker absolut synd om dig!

Nej men precis, tån är som den är. 1177 verkade mest bekymrade över mitt knä. Och tack!
 
Du kan ju uppenbarligen både gå o stå,även o stortån är bruten så gör dom inget åt det oftast,antar att dom kanske låter dig låna en sko o ev kryckor o det behövs.
Så sitt ner o se en valfri film :idea:
ropa på @CillaW o se vad hon säger.
 
Hur vet jag det? :D
Nä men jag vet faktiskt inte, det gick så fort och gjorde så satans ont att det svartnade för ögonen.

Då tar det helvetiskt ont och man känner tydligt hur knäskålen hoppar ur läge, den står rakt ut på yttersidan. Om du inte vet så har det inte hänt dig ;)

Kan kanske ändå vara bra att linda knät och lägga det högt?
 
Då tar det helvetiskt ont och man känner tydligt hur knäskålen hoppar ur läge, den står rakt ut på yttersidan. Om du inte vet så har det inte hänt dig ;)

Kan kanske ändå vara bra att linda knät och lägga det högt?

Men usch, nej det hände nog inte. Gudinna vad sjukt ont det måste göra.

Benet ligger högt. Jag bara väntar på att någon snäll bukefalist kommer hit och matar mig med godis!
 
Knäleder går sällan ur led om det inte handlar om väldigt kraftigt våld, som vid trafikolyckor.
Men det låter som om du fått ett ordentligt vridvåld mot knät och det bör du få undersökt. Samma sak med stortån, har du en fraktur i den som påverkar någon av lederna kan det faktiskt behöva opereras.
Så jag tycker du ska uppsöka en akutmottagning där det finns en ortopedjour. Det behöver du inte göra nu sent på kvällen, men det är bra om du kan komma iväg i morron. På vårdcentralen kan de skicka dig till röntgen, men de har inte kompetens att ta hand om ditt knä.
 
Knäleder går sällan ur led om det inte handlar om väldigt kraftigt våld, som vid trafikolyckor.
Men det låter som om du fått ett ordentligt vridvåld mot knät och det bör du få undersökt. Samma sak med stortån, har du en fraktur i den som påverkar någon av lederna kan det faktiskt behöva opereras.
Så jag tycker du ska uppsöka en akutmottagning där det finns en ortopedjour. Det behöver du inte göra nu sent på kvällen, men det är bra om du kan komma iväg i morron. På vårdcentralen kan de skicka dig till röntgen, men de har inte kompetens att ta hand om ditt knä.

Ängel! Vad skönt, då kan jag vänta tills imorgon i alla fall. Känns inte superroligt att spendera kvällen på akuten med en tvååring. Eller så är det precis vad det är.. :D
 
Knäleder går sällan ur led om det inte handlar om väldigt kraftigt våld, som vid trafikolyckor.
Men det låter som om du fått ett ordentligt vridvåld mot knät och det bör du få undersökt. Samma sak med stortån, har du en fraktur i den som påverkar någon av lederna kan det faktiskt behöva opereras.
Så jag tycker du ska uppsöka en akutmottagning där det finns en ortopedjour. Det behöver du inte göra nu sent på kvällen, men det är bra om du kan komma iväg i morron. På vårdcentralen kan de skicka dig till röntgen, men de har inte kompetens att ta hand om ditt knä.

Mitt knä gick ur led via en olyckshändelse med just kraftigt våld inblandat. Efter det har det tyvärr kunnat ske även om jag halkat till och ett vridmoment varit inblandat.
 
Aaaj! :crazy:
Kan tänka mig att det gjorde helvetiskt ont!
Har inte mycket råd att ge, men kan dela med mig av en annan ramla i trapp episod.
Ramlade i trappen en gång när jag var mindre, slog i svanskota och rygg och liksom studsade på rumpan hela vägen ner. Klarade mig med en öm svanskota och blåmärken men ingen större skada så, däremot hade avloppsrören gått sönder under natten (jag ramlade alltså tidigt på morgonen) och vattnet stod som en jäkla kaskad rätt ut i rummet, vilket jag alltså landade i när jag väl kom ner :meh:
 
Ängel! Vad skönt, då kan jag vänta tills imorgon i alla fall. Känns inte superroligt att spendera kvällen på akuten med en tvååring. Eller så är det precis vad det är.. :D
Det är superkul
Speciellt om barnet då är i varför då åldern och springer iväg medan mamma inte kan springa efter.
Men på röntgen kan de snälla sköterskorna blåsa upp handskar som man kan roa sig med.
Been there done that haha
 
Aaaj! :crazy:
Kan tänka mig att det gjorde helvetiskt ont!
Har inte mycket råd att ge, men kan dela med mig av en annan ramla i trapp episod.
Ramlade i trappen en gång när jag var mindre, slog i svanskota och rygg och liksom studsade på rumpan hela vägen ner. Klarade mig med en öm svanskota och blåmärken men ingen större skada så, däremot hade avloppsrören gått sönder under natten (jag ramlade alltså tidigt på morgonen) och vattnet stod som en jäkla kaskad rätt ut i rummet, vilket jag alltså landade i när jag väl kom ner :meh:

Nämen fy. Vilket ohärligt sätt att vakna till på!
 
Det är superkul
Speciellt om barnet då är i varför då åldern och springer iväg medan mamma inte kan springa efter.
Men på röntgen kan de snälla sköterskorna blåsa upp handskar som man kan roa sig med.
Been there done that haha

Haha jag kan se det framför mig. Kaaaooos.
 
Nämen fy. Vilket ohärligt sätt att vakna till på!
Haha ja, kan säga att resten av huset vaknade också när jag vrålade :D
Åka pulka med öm svanskota går inte heller jättebra, men brorsan skulle ju åka då ville ju jag också följa med. Slutade med att han fick dra hem mig i pulkan haha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp