Ramp fram i Fautras Provan? Utrymme vid urlastning.

HannaZ

Trådstartare
Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en fin ny böckmann som jag tänkt ha för evigt men insåg att step-up, Aid system och fronturlastning nog skull underlätta eftersom jag alltid kör iväg ensam.

Har plockat ur all inredning i Provan:en och bara lett honom igenom släpet, fått stå och käka i en krubba etc.

Men här kommer ångesten (ffa min).
Jag (och han) tycker att det är lite högt att gå ut fram. Han är 157 cm och klarar förstås av det men det känns inte helt säkert och han blir en smula stressad. En gång satte han bägge bakbenen precis innanför dörren och liksom kotade över på bägge och en gång halkade han lite med ena bakhoven på mattan. Han har också lyckats ta sig ut helt ok flera gånger men det känns som att detta är ett aber som kan bli ett problem. Jag ville ju att fronturlasningen bara skulle bli nåt positivt. Jag kan förstås lasta ur bakåt men idén är ju att han alltid ska gå ut fram för att det är enklare när jag är iväg själv och att han ska tänka framåt.

Jag har som sagt ingen inredning i alls nu och oroar mig för om det blir för trångt helt och hållet att gå ut fram med inredningen i, vill ju inte addera stress eller skaderisk när vi bägge redan tycker att det är lite högt att gå ut fram (jag tycker alltså inte att det är högt för mig utan för honom).

Jag har tänkt att lasta så han går ut från den bortre spiltan för det känns som att det blir mer rum än att ta sig ut från spiltan närmst dörren. Jag fattar inte varför dom satt stolpen som går till taket så långt fram. Ifor tex har ju stolpen längre bak så det blir mer plats för hästen att ta sig runt i fronten.

Det finns ju ramp att sätta fram på Oblic men frågan är om det skulle funka att montera en sån i en Provan. Nån som vet? Mailat ÅF men det är ju helg...

Gillar den låga step-in:en och vill ju gärna kunna använda Aid-bommarna. Att byta släp igen och förlora ännu mer pengar känns sådär kul, och jag vet inte ens vad jag ska ha i så fall...
En Oblic känns bara så onödigt stor och alldeles för dyr så det är bara inte rimligt. 🤯
 
Men är det ett problem att gå ut baklänges när du är ensam och har aidsystem? Jag har haft Fautras Provan i över 10 år och kört både en och två orutinerade unghästar ensam - enkelt tack vare aidsystemet. Dessutom upplever jag att de inte alls kastar sig bakåt när man har step up. De vet ju att det är ett steg ner och alla hästar jag kört har varit försiktiga att gå bakåt, och har inte backat vid lastning heller. Ofta är ju dessutom transportparkeringarna inte planerade för att man ska lasta ut framåt, så att alltid lasta ur framåt känns knepigt. Om jag skulle lasta ur framåt skulle jag öppna båda framdörrarna för att få lite mer plats, men jag håller med om att det blir lite trångt fram. Vi har dessutom skiva fram mellan hästarna, men den går ju att vika åt sidan eller ta bort.
 
Men är det ett problem att gå ut baklänges när du är ensam och har aidsystem? Jag har haft Fautras Provan i över 10 år och kört både en och två orutinerade unghästar ensam - enkelt tack vare aidsystemet. Dessutom upplever jag att de inte alls kastar sig bakåt när man har step up. De vet ju att det är ett steg ner och alla hästar jag kört har varit försiktiga att gå bakåt, och har inte backat vid lastning heller. Ofta är ju dessutom transportparkeringarna inte planerade för att man ska lasta ut framåt, så att alltid lasta ur framåt känns knepigt. Om jag skulle lasta ur framåt skulle jag öppna båda framdörrarna för att få lite mer plats, men jag håller med om att det blir lite trångt fram. Vi har dessutom skiva fram mellan hästarna, men den går ju att vika åt sidan eller ta bort.
Det är väl att jag köpt den bla för fronturlastningen, att alltid gå ur fram och aldrig tänka bakåt liksom.

Grejen är att han lastat bra med ramp hemma nästan jämt, stått och ätit frukost i släpet otaliga gånger, kastar sig inte ut när jag lastar av osv men så när vi ska hem när vi varit tex i ridhuset så har det låst sig och då var tanken att ha ett släp vi bara kan gå igenom några gånger innan han stängs in för att att ta udden av det hela. Men nu känns det som att utlastningen fram blir ett litet stress- och skaderisksmoment i sig, vilket ju var helt tvärt emot planen.

Jag kan förstås lära in att han ska backa ut, det kanske funkar utmärkt, men det känns som att syftet med att ha fronturlastning går förlorad då. ☹️

Jag kör i princip aldrig till platser där det är trångt, ridhuset är jag nästan alltid själv i tex, så utrymme utanför släpet är inget problem.
 
Det är väl att jag köpt den bla för fronturlastningen, att alltid gå ur fram och aldrig tänka bakåt liksom.

Grejen är att han lastat bra med ramp hemma nästan jämt, stått och ätit frukost i släpet otaliga gånger, kastar sig inte ut när jag lastar av osv men så när vi ska hem när vi varit tex i ridhuset så har det låst sig och då var tanken att ha ett släp vi bara kan gå igenom några gånger innan han stängs in för att att ta udden av det hela. Men nu känns det som att utlastningen fram blir ett litet stress- och skaderisksmoment i sig, vilket ju var helt tvärt emot planen.

Jag kan förstås lära in att han ska backa ut, det kanske funkar utmärkt, men det känns som att syftet med att ha fronturlastning går förlorad då. ☹️

Jag kör i princip aldrig till platser där det är trångt, ridhuset är jag nästan alltid själv i tex, så utrymme utanför släpet är inget problem.
Aha, på tävlingsplatser brukar det ju vara andra parkerade intill :-). Jag har lastat ur fram ur min provan, men jag har inte direkt sett framdörrarna som fronturlastning faktiskt utan mer som jäkligt praktiska framdörrar. Jag har dessutom sadelskåp på ena framdörren.
 
Aha, på tävlingsplatser brukar det ju vara andra parkerade intill :-). Jag har lastat ur fram ur min provan, men jag har inte direkt sett framdörrarna som fronturlastning faktiskt utan mer som jäkligt praktiska framdörrar. Jag har dessutom sadelskåp på ena framdörren.
Man brukar kunna säga till på tävlingsplatser att man behöver utrymme för fronturlastningen 😊
 
Det är väl att jag köpt den bla för fronturlastningen, att alltid gå ur fram och aldrig tänka bakåt liksom.

Grejen är att han lastat bra med ramp hemma nästan jämt, stått och ätit frukost i släpet otaliga gånger, kastar sig inte ut när jag lastar av osv men så när vi ska hem när vi varit tex i ridhuset så har det låst sig och då var tanken att ha ett släp vi bara kan gå igenom några gånger innan han stängs in för att att ta udden av det hela. Men nu känns det som att utlastningen fram blir ett litet stress- och skaderisksmoment i sig, vilket ju var helt tvärt emot planen.

Jag kan förstås lära in att han ska backa ut, det kanske funkar utmärkt, men det känns som att syftet med att ha fronturlastning går förlorad då. ☹️

Jag kör i princip aldrig till platser där det är trångt, ridhuset är jag nästan alltid själv i tex, så utrymme utanför släpet är inget problem.
Hoppas du får svar av ÅF!
Måste du byta så kanske ifor blir ett billigare alternativ?

Jag fattar precis vad du menar. Jag använder ALLTID min fronturlastning, den är guld. Känns så mycket säkrare!
 
Hoppas du får svar av ÅF!
Måste du byta så kanske ifor blir ett billigare alternativ?

Jag fattar precis vad du menar. Jag använder ALLTID min fronturlastning, den är guld. Känns så mycket säkrare!
Ja dom hör säkert av sig.

Jag funderade på ifor som alternativ men vill ju samtidigt ha det låga insteget som Fautras har... Och aid-bommarna... 😑🙈

Har funderat på att flytta bak stolpen, borde gå att göra nya hål i golvet och balken i taket så det blir mer svängrum. Mellanväggen går ju att korta och främre delen kan jag byta till den nya gallervarianten och sätta fäste för bommarna längre fram.
Men jag får väl fundera ordentligt innan jag gör en massa ändringar.
 
Ja dom hör säkert av sig.

Jag funderade på ifor som alternativ men vill ju samtidigt ha det låga insteget som Fautras har... Och aid-bommarna... 😑🙈

Har funderat på att flytta bak stolpen, borde gå att göra nya hål i golvet och balken i taket så det blir mer svängrum. Mellanväggen går ju att korta och främre delen kan jag byta till den nya gallervarianten och sätta fäste för bommarna längre fram.
Men jag får väl fundera ordentligt innan jag gör en massa ändringar.
Ja Fautras ÅF är serviceinriktade och hjälpsamma! Jag hoppas du hittar en lösning som passar dig.
 
Jag tycker att det är lite för tight att använda fronturlastningen, speciellt med inredning i. Min förra häst, som förvisso var modell större halvblod, slog emot både här och där när vi testade.
Det skulle kunna vara så att din häst blir lite stressad över att det är tight?
 
Ja dom hör säkert av sig.

Jag funderade på ifor som alternativ men vill ju samtidigt ha det låga insteget som Fautras har... Och aid-bommarna... 😑🙈

Har funderat på att flytta bak stolpen, borde gå att göra nya hål i golvet och balken i taket så det blir mer svängrum. Mellanväggen går ju att korta och främre delen kan jag byta till den nya gallervarianten och sätta fäste för bommarna längre fram.
Men jag får väl fundera ordentligt innan jag gör en massa ändringar.
Är det stor skillnad på insteget mellan Fautras och Ifor med step up? Jag har ramp på min ifor så har inte koll på hur högt det blir.. Aid-bommarna verkar väldigt bra, förstår att du vill ha dem!
Jag har en 1,5-hästars transport så jag får plats att röra mig inne i släpet och kan då enkelt sätta upp den bakre bommen inifrån. Har bara ett lite längre grimskaft. Men hade gärna haft sådana bommar!

Gissar att Fautras egentligen inte är gjort för fronturlastning utan att det mer är en bieffekt av den stora dörren? Andra släp som är gjorda för fronturlastning brukar väl ha en annan lösning just för att kunna göra plats framtill när man ska ut.
 
Är det stor skillnad på insteget mellan Fautras och Ifor med step up? Jag har ramp på min ifor så har inte koll på hur högt det blir.. Aid-bommarna verkar väldigt bra, förstår att du vill ha dem!
Jag har en 1,5-hästars transport så jag får plats att röra mig inne i släpet och kan då enkelt sätta upp den bakre bommen inifrån. Har bara ett lite längre grimskaft. Men hade gärna haft sådana bommar!

Gissar att Fautras egentligen inte är gjort för fronturlastning utan att det mer är en bieffekt av den stora dörren? Andra släp som är gjorda för fronturlastning brukar väl ha en annan lösning just för att kunna göra plats framtill när man ska ut.

Grannen har en ifor och jag upplever att den är endel högre i insteget. Sen har ju den en metalldetalj mitt bak för att kunna låsa dörrarna och den sticker ut lite (inget stort problem när dom vänjer sig antagligen).
Kollade på de nya Ifor:n i aluminium innan jag köpte förra släpet men den hade inte delad ramp bak utan man skulle svänga hela rampen åt sidan om man skulle lasta med step in och den stod dessutom rakt ut, och gick inte att få undan åt sidan vilket jag inte är förtjust i, blir ju väldigt stort vindfång.

Nu har det visat sig att unghästen inte har en aning om hur han ska kliva ut bakåt... Så det får vi träna på.
Han har gått ut fram utan fler misshap men han står och funderar länge.

Fick svar att det inte går att sätta ramp fram på Provan:en men 3/4 aid-bom bör gå, tror kanske det är den modifiering som ligger närmst till hands att testa men jag får fortsätta träna att gå i och ur bara ett tag till.

Har oxå funderat på att helt enkelt sätta lång bom fram och bak alternativt att ta ur bakre delen av mellanväggen och ha lång bom bak men behålla stolpen och delade bommar fram. Får väl se hur bekväm han blir med olika sätt att gå ur släpet. Är kanske möjligt att vända i släpet om det inte är nån mellanvägg bak

Eg hade en 1,5-hästars nog varit bättre men jag vill ju vid behov kunna köra två hästar. Har en shettis som är den perfekta buffert-ponnyn att ha med.
 
Jag kör med helbom fram och bak pga häst som vill ha plats. Blir lite besvärligt när man ska ut fram. Måste ha en häst som kan vänta til man fått bort bommen. Annars brukar jag ha häst i vänster sida, där jag också har dörren. Har sett till att gå åt sida med långt grimskaft när vi ska ut,så att hästarna får plats. Tycker att de har lärt sig med tålamod.
 
Jag lastar ur mitt över 1.70 höga halvblod fram ur min fautras provan utan problem. Första gångerna var det lite stökigt (då var hon en gänglig ettåring) men båda mina hästar kom snabbt på tekniken. Funkar även på tävling om det inte är superpackat men jag brukar be om en plats med lite mer plats på högersidan för säkerhets skull.
 
Jag har också en Provan med Aidsystem, skaffade för att min unghäst hade lagt sig till med vanan att kasta sig ut så fort jag gick för att stänga bak. Ur den synvinkeln funkar den perfekt, nu kan jag lasta o åka själv.

Jag var också jättelycklig när jag köpte den över att det skulle vara fronturlastning, men båda mina hästar fick jag lasta ur framåt en gång, sen ville dom inte mer. Dom visar hur tydligt som helst att dom vill mycket hellre backa ut och jag har inte bråkat med dom om det. Dom verkar tycka det är både trångt att gå ut fram och högt att kliva ner. Och då har jag ändå små hästar på ca.150cm.

Det som jag tycker är bra med dom stora dörrarna är att man kan öppna båda så att det blir väldigt ljust och luftigt i släpet när man ska lasta, det har betytt mycket för min unghäst.

Det är en del saker med Fautras som jag inte gillar, tycker som du att främre stolpen är långt fram, gillar inte att man inte kan ta av hingstväggen, och så det här med fronturlastning som jag inte upplever riktigt är fronturlastning.
 
Jag har också en Provan med Aidsystem, skaffade för att min unghäst hade lagt sig till med vanan att kasta sig ut så fort jag gick för att stänga bak. Ur den synvinkeln funkar den perfekt, nu kan jag lasta o åka själv.

Jag var också jättelycklig när jag köpte den över att det skulle vara fronturlastning, men båda mina hästar fick jag lasta ur framåt en gång, sen ville dom inte mer. Dom visar hur tydligt som helst att dom vill mycket hellre backa ut och jag har inte bråkat med dom om det. Dom verkar tycka det är både trångt att gå ut fram och högt att kliva ner. Och då har jag ändå små hästar på ca.150cm.

Det som jag tycker är bra med dom stora dörrarna är att man kan öppna båda så att det blir väldigt ljust och luftigt i släpet när man ska lasta, det har betytt mycket för min unghäst.

Det är en del saker med Fautras som jag inte gillar, tycker som du att främre stolpen är långt fram, gillar inte att man inte kan ta av hingstväggen, och så det här med fronturlastning som jag inte upplever riktigt är fronturlastning.


Nu verkar det som att min 4-åring på 157 cm kommit på hur han ska kliva ut fram och han gör det med mindre tvekan.
Provade faktiskt för första gången förra veckan att lasta ur framåt med inredningen i och det gick bra och såg inte trångt ut för honom. Lastade då ur via motsatt sidas dörr så han skulle ha plats att svänga.

Lyckades oxå att först peta mellanväggen på plats framifrån så att jag kunde pricka fästet med Aid-bommen. Utan att ha stängt bommen bak så föredrog han att backa ut istället för att gå ut fram men med bommen stängd tvekade han inte att testa framåt.
Han har alltså kommit på hur han ska göra för att backa ut och gör det utan oro. Jag vill ju dock helst gå ut fram för att jag inbillar mig att det stärker framåttänket vid lastningen, men vi får väl se.

Jag är fortfarande lite inne på att byta till 3/4 aid-bom bak men jag ska inte göra nåt förhastat.

Ett stort problem är dock att det läcker in mkt vatten framtill. Vet inte riktigt var/vilka ställen men framdörrarna är ju helt klart orsaken.
Vill ju inte gärna få blöta halmbalar när jag hämtar det tex förutom att det är tråkigt med mögligt strö i transporten osv.
Det läcker in även när släpet är parkerat. Listerna verkar hyfsade även om de ju inte är helt nya men uppenbarligen håller de inte tätt.

Håller med om det du räknat upp som nackdelar.

Det är oxå dåligt med alternativ för att binda upp framtill i släpet. Funderar på att sätta en stålregel i fronten framtill där det finns 2 bultar på var sida vid dörrkarmarna och sen sätta fästögla i den.

Sen går det ju inte att stänga framdörren inifrån, inte kul när det blåser och regnar och det gör det ju halva tiden minst här nere. Får fundera på nåt fäste så man åtminstone kan dra till den.
Det är bra fäste för att ställa upp dörren dock.

Jag har iallafall köpte en ställbar (kort) frambom så att konstruktionen med frambommar/hingstvägg hamnar i lite spänn och inte skramlar. Har oxå satt filtmaterial (typ stolstassar fast i större ark) vid bindringarna på väggen så de och transportgrimskaftets hake inte skramlar samt även satt sånt på insidan av låsen på aidbommarna.

Jag har ju inte de nya mer hållbara materialet i framdörrarna så jag är tveksam till att sätta fast krubba i glasfibern. Tänkte att jag skulle ha krubba ovanpå sadelskåpet (var det ställe ÅF rekommenderade) men jag har kommit fram till att det nog är säkrare att lasta ut genom sadelkammarsidan och ha den andra dörren stängd för att inte riskera nåt feltramp vid urlastning. Tvärtom funkar ju inte f då är ju skåpet i vägen vid urlastning.

Men det stora plussat är att han kan gå ut fram med inredningen i utan att det verkar för trångt eller han blir stressad, det tarvar en bukebanan :banana:
 
Oj, har inte alls varit med om det där med att det läcker in. Hör med ÅF? Det är säkert någon silikontätning som behöver bättras på.
 
Oj, har inte alls varit med om det där med att det läcker in. Hör med ÅF? Det är säkert någon silikontätning som behöver bättras på

Har hittat större hål i listen ovanför dörren där det blir mest vatten på golvet. Vet inte om det går att byta bara liten ovanför dörren eller om det är enklare att byta hela.
 
Hade ett Fautras JMS förut och lastade då alltid ur fram, oavsett om det var storhästen som åkte, eller nån av shettisarna. Var det en ovan häst som åkte så såg jag till att lämna gott om plats för dem så att de kunde ”hoppa ut” på det sätt de kände sig bekväma med utan att känna sig trängda. Tyckte de flesta verkade gilla att de kunde se sig om lite innan de gick ur transporten och hoppet ned är inte så högt att det ställde till problem ens för de små hästarna.

När det var dags för oss att byta till 2-hästars transport så valde jag dock bort Fautras (med stor sorg eftersom jag verkligen gillar de transporterna!) på grund av att den inte skulle funka att lasta ur genom dörren fram på grund av inredningens utformning. Det blev liksom för trångt att komma runt och ut genom dörren utan att hästen riskerar att slå sig i dörröppningen. Att de hoppar ut ökar givetvis risken men jag tror att även med ramp så hade problemet varit detsamma. Har en bekant som hade en Provan. Hon lastade ur sin lilla häst (150ish) genom framdörren och han slog sig så pass att han blev rejält skrämd.

Om man hade kunnat bygga om inredningen så att den ser ut mer som den som sitter i min nuvarande Ifor (där kan man vika bort främre delen av mellanväggen vid urlastning fram) så hade det nog hjälpt en del, men frågan är hur kompatibelt det är med Fautras AID- system osv? Och det hade nog bara hjälpt för urlastning från spiltan längst bort från dörren, den närmast hade nog fortfarande blivit för snävt. :confused:
 
Jag skaffade ett Fautras provan i somras för att jag ville slippa ramp bak, är sjukt nöjd med allt förutom att det ramlar ut så mycket strö när hästarna backar ut. Fick då tips att prova lasta ur fram & testade en gång men det var det läskigaste jag gjort, min häst fick typ panik & hoppade ur. Har aldrig provat igen men kan tänka mig att det funkar med en cool häst, min har lite för mycket nerv för att jag ska våga testa igen 😅🙈 hon är dessutom ganska stor.

Känner dock att jag aldrig vill ha ett annat släp, för allt annat är 100 ggr bättre än på alla andra transporter jag haft 🙌 så jag lever med ströspillet helt enkelt!
 
Jag skaffade ett Fautras provan i somras för att jag ville slippa ramp bak, är sjukt nöjd med allt förutom att det ramlar ut så mycket strö när hästarna backar ut. Fick då tips att prova lasta ur fram & testade en gång men det var det läskigaste jag gjort, min häst fick typ panik & hoppade ur. Har aldrig provat igen men kan tänka mig att det funkar med en cool häst, min har lite för mycket nerv för att jag ska våga testa igen 😅🙈 hon är dessutom ganska stor.

Känner dock att jag aldrig vill ha ett annat släp, för allt annat är 100 ggr bättre än på alla andra transporter jag haft 🙌 så jag lever med ströspillet helt enkelt!
När jag lastar ur på min tränares prydliga gård har jag en trasmatta jag lägger under kanten bak för att lätt kunna städa efter mig :D
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp