Ranghög unghäst och våldsamma bråk i hagen

banani

Trådstartare
Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i unghingstflock och där var han ledaren, dock en väldigt lugn och schysst sådan. Det var sällan bråk, de lekte och röjde som unghingstar gör men när han fick nog så flyttade de andra på sig.

I november kastrerades han och flyttades till ett stall närmare mig där han fick gå med tre äldre valacker. Han tog snabbt över ledarpositionen (trots att han alltså bara är 2,5 år) och det har fungerat bra. Han är väldigt lugn och har hållit ordning och reda i flocken. Tills den här veckan. Hästen som var ledare innan honom verkar ha fått nog och spöade upp min vid insläpp vilket ledde till att den hästen för första gången stod längst fram vid grinden. Efter den dagen har det varit väldigt stökigt i hagen, min har tvingat bort den andra till andra änden av hagen och igår när jag kom dit så jagade min de andra som en dåre vid insläpp tills jag ropade på honom. Då släppte han de andra direkt och kom bort till mig. Han har då blivit rejält sparkad på 3 ställen, i huvudet, på bogen och framknät... De andra som är mindre och mer reaktionssnabba än min bjässe hinner flytta på sig och hade inga skador. Så nu har jag tillfälligt tagit ut honom ur flocken och vet inte om jag vågar släppa in honom igen. Dock ska den han bråkar mest med flytta och byta stall om en vecka men det är ju inte säkert att min sköter situationen schysst med de andra ändå nu när han börjat så här. Han känns ju lite för ung för att vara "flockledare"... Vad gör man?
 
Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i unghingstflock och där var han ledaren, dock en väldigt lugn och schysst sådan. Det var sällan bråk, de lekte och röjde som unghingstar gör men när han fick nog så flyttade de andra på sig.

I november kastrerades han och flyttades till ett stall närmare mig där han fick gå med tre äldre valacker. Han tog snabbt över ledarpositionen (trots att han alltså bara är 2,5 år) och det har fungerat bra. Han är väldigt lugn och har hållit ordning och reda i flocken. Tills den här veckan. Hästen som var ledare innan honom verkar ha fått nog och spöade upp min vid insläpp vilket ledde till att den hästen för första gången stod längst fram vid grinden. Efter den dagen har det varit väldigt stökigt i hagen, min har tvingat bort den andra till andra änden av hagen och igår när jag kom dit så jagade min de andra som en dåre vid insläpp tills jag ropade på honom. Då släppte han de andra direkt och kom bort till mig. Han har då blivit rejält sparkad på 3 ställen, i huvudet, på bogen och framknät... De andra som är mindre och mer reaktionssnabba än min bjässe hinner flytta på sig och hade inga skador. Så nu har jag tillfälligt tagit ut honom ur flocken och vet inte om jag vågar släppa in honom igen. Dock ska den han bråkar mest med flytta och byta stall om en vecka men det är ju inte säkert att min sköter situationen schysst med de andra ändå nu när han börjat så här. Han känns ju lite för ung för att vara "flockledare"... Vad gör man?
Alla hästar går ju inte bra ihop, det kan ju handla om det.
Sen undrar jag: är hagen tillräcklig stor?
 
Alla hästar går ju inte bra ihop, det kan ju handla om det.
Sen undrar jag: är hagen tillräcklig stor?
Hagen är relativt stor och kuperad i stockholmsmått mätt. Dock kommer dessa bråk främst vid fodring och insläpp. Resten av tiden håller de sig borta från varandra.
 
Han kanske behöver gå med fler yngre hästar så han får utlopp för sin energi? Och så någon sur-gubbe som kan säga till honom.
Jag har ett ranghögt sto som kan göra lite likadant, hon är 15 år, med alla hon går med. Jag märkte att hon blev lugnare (lite iaf) när flocken blev större.
 
Han kanske behöver gå med fler yngre hästar så han får utlopp för sin energi? Och så någon sur-gubbe som kan säga till honom.
Jag har ett ranghögt sto som kan göra lite likadant, hon är 15 år, med alla hon går med. Jag märkte att hon blev lugnare (lite iaf) när flocken blev större.
Han är ganska lugn och den som springer och leker minst i den flocken. Han är lite som Ferdinand, står mest och myser under sin tall och leker ganska lite och var så även i hingstflocken innan. Har funderat på däremot om han skulle behöva gå med någon klok men ranghög äldre häst som kan sätta honom på plats tills han är lite mer mogen, men skulle nog behöva byta stall för det. Valde dock det här stallet just för hagarna då kombinationen bra hagar, långa utetider plus ridhus inte är jätte vanligt runt Stockholm.

Jag kommer släppa ut honom med de andra igen när den andra hästen flyttar då jag just nu inte har något annat val om han inte ska gå själv, men undrar mest om det kan vara dåligt för en så ung häst att kunna styra och ställa på det sätt han gör eller om risken finns att han blir mer och mer odräglig? Vill ju inte ha en häst som inte kan gå med andra hästar i hagen i framtiden.
 
Han är ganska lugn och den som springer och leker minst i den flocken. Han är lite som Ferdinand, står mest och myser under sin tall och leker ganska lite och var så även i hingstflocken innan. Har funderat på däremot om han skulle behöva gå med någon klok men ranghög äldre häst som kan sätta honom på plats tills han är lite mer mogen, men skulle nog behöva byta stall för det. Valde dock det här stallet just för hagarna då kombinationen bra hagar, långa utetider plus ridhus inte är jätte vanligt runt Stockholm.

Jag kommer släppa ut honom med de andra igen när den andra hästen flyttar då jag just nu inte har något annat val om han inte ska gå själv, men undrar mest om det kan vara dåligt för en så ung häst att kunna styra och ställa på det sätt han gör eller om risken finns att han blir mer och mer odräglig? Vill ju inte ha en häst som inte kan gå med andra hästar i hagen i framtiden.
Min unghäst gick som hingst tills han var 3 år. Man hade funderat på att behålla honom som hingst. Men han blev så odräglig att de kastrerade. Han har kvar en del hingstbeteende. Och när han var ung var han en sådan som egentligen inte var en riktig ledarhäst IOM att han inte fattade bra beslut och att flocken pga det ville följa honom. Utan de gjorde som han sa för att de fick däng annars.
En kompis till mig, som jag delade stall med då, hade en PRE som gått som hingst tills han var 12-13 någonting. Han var väldigt klok och just ledare. Min ponny, som han gick med, var lite osäker med nya hagklmpisar som äldre. Så PREn tog några dagar på sig i att närma sig min ponny cm för cm för att inte skrämma honom.

Men PREn tolererade inte fräckhet, fel energi, muckande, aggressioner etc. Så när min unghäst uppförde sig illa jagade han honom. IOM att PREn gått som hingst så länge tog han det framifrån främst, han högg och reste sig etc och slog inte direkt. Så det blev inga större skador. Och efter att ha blivit placerad i skamvrån/ena hörnet i hagen så fort han gjorde fel så hade min lillskit lärt sig hur man är i en flock.
Sen dess brukar man kunna släppa honom med vem som helst. Nu är han medelålders och är på riktigt en häst som alltid blir ledarhäst. Men han blir det av rätt skäl numer.

Så här gjorde man ju ofta förr. Man satte slynglar i hagar med en bra ledare som kan ta ner dem på marken.
Vissa som lever rövare fortsätter hela livet i olika hagkonstellationer. Andra lägger av om de får gå med hästar de gillar. Andra lägger av om en annan häst ser till att de uppför sig normalt.
 
Jag har ett mkt ranghög sto som är 2,5 år gammal och som jag upplevde det tog över från sin mamma i somras. Hon styr flocken med järnhov men hon gör precis som mamman gjorde dvs är hård men rättvis. Detta stoet oroar jag mig inte över och jag tror inte du behöver oroa dig över din heller.
Han kommer att coola ner sig och en ranghög häst betyder inte på automatik en odräglig häst. Det är din ev hantering som gör honom odräglig i såfall.
 
Delvis är han ganska ny kastrerad, kan ta ett ta innan hingst beteende försvinner och dem landar i sig själva.
Delvis tror jag att det som hände i hagen var att din tog ledarrollen i början när allt var nytt och förvirrat, när dem lärt känna varandra och landade tog den andra hästen tillbaka ledarrollen vilket gjorde din häst osäker och stressad. Det tar tid för hästar att hitta sin plats i flocken och för flocken att bli stabil.
Jag skulle vänta tills den andra hästen flyttat och sen släppa tillbaka din häst i hagen igen.

Om dem bråkar vid foder, lägg ut många högar, tex är det 3 hästar lägg ut 6 högar med hö, minst 3 hästlängder emellan högarna, börjar dem bråka innan ni hinner lägga ut högarna lägg ut pytte högar snabbt så dem börjar äta direkt och så dem inte börjar bråka.
Och vid insläppet behöver ni kanske bara fostra honom? lära honom att inte bråka utan att lugnt vänta på sin tur att bli intagen?
 
Tack för många bra svar! Vi testade att släppa ihop dem igen efter någon vecka vilket gick bra till en början. Min tog tillbaka ledarrollen men har börjat missbruka sitt "ledarskap" och jagar de andra en del. Speciellt nu när stona börjat brunsta, det är hans ston...

Det finns ingen stabil, stark ledarhäst att släppa ihop honom med just nu så det ser ut som att jag får ha honom ensam tills jag hittar någon bra hagkompis. Han är en riktigt skitunge :(
 
Tack för många bra svar! Vi testade att släppa ihop dem igen efter någon vecka vilket gick bra till en början. Min tog tillbaka ledarrollen men har börjat missbruka sitt "ledarskap" och jagar de andra en del. Speciellt nu när stona börjat brunsta, det är hans ston...

Det finns ingen stabil, stark ledarhäst att släppa ihop honom med just nu så det ser ut som att jag får ha honom ensam tills jag hittar någon bra hagkompis. Han är en riktigt skitunge :(
Vad gör han mer än går i hagen? Kanske bra att få börja jobba lite; det kan göra att det fungerar bättre i hagen sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 200
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva synpunkter på hästbeteende. För en månad sedan flyttade en valack in hos oss. Vi har en ranghög snäll valack som...
2
Svar
20
· Visningar
2 334
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp