Det beror på vad du menar med ranghög hästar.

Jag tror inte att en häst generellt är "ranghög" eller "ranglåg", utan min erfarenhet är att en häst kan bete sig helt olika i förhållande till de andra hästarna beroende på vilka hästar den släpps ihop med och hur den flocken fungerar.
 
Jo precis. Men vanligt på hästannonser att det står ranghög. Hur skall man tolka det. Jag tänker det som en nackdel.
 
Som med allt i annonser går det inte att tolka utan man måste träffa och bedöma hästen och diskutera med ägaren.

Generellt känns det som att om man känner att man måste nämna hästens rang i annonsen så är inte hästen ranghög utan en mobbare.
 
Som med allt i annonser går det inte att tolka utan man måste träffa och bedöma hästen och diskutera med ägaren.

Generellt känns det som att om man känner att man måste nämna hästens rang i annonsen så är inte hästen ranghög utan en mobbare.
Lite det jag känner. Tyvärr har jag avstått att ringa på annonser med ranghög för det klingar negativt för mig.
 
Jag ser inga problem med ranghög häst alls i sak om betydelsen är rätt .

Däremot så annonser som gör en grej av rangög brukar ibland ha icke optimala förhållanden att släppa ihop hästar/hagar allmänt . Det ser jag som ett större problem .
 
Som med allt i annonser går det inte att tolka utan man måste träffa och bedöma hästen och diskutera med ägaren.

Generellt känns det som att om man känner att man måste nämna hästens rang i annonsen så är inte hästen ranghög utan en mobbare.

Å andra sidan tycker jag annonser är översvämmade ang redovisningar att hästarna är ranglåga.
 
Jag tycker att det är positivt om hästen verkligen är ranghög och inte en sådan som vill vara det men som istället bara tjafsar.

Har ett 28-årigt sto som var hög i rang fram tills härom året. Det jag saknar mest är att de andra hästarna flyttade sig för henne på ett självklart sätt. Hon skred fram på ett självklart sätt, klart att hon var nummer ett. Jag tycker att det är jobbigare att hämta henne i hagen nu för tiden eftersom de andra i flocken nu för tiden inte flyttar sig för henne, och det har t o m hänt att någon flockmedlem försökt flytta på henne medan jag leder henne, sådant som aldrig hänt tidigare.

Jag har aldrig sett att det skulle vara någon nackdel med en vettig ranghög häst.
 
@Görel jag håller med ang verklig betydelse av ranghög osv.
Tyvärr finns det många som använder begreppet trots att det inte riktigt blir rätt osv.

Äldre hästar tappar sin rang inte sällan, av många anledningar, helt naturligt.
 
Om det i en annons står att hästen är ranghög utgår jag ifrån att det är en häst som är elak mot andra hästar. Det är vad folk brukar mena med ranghög. Hästar har ingen rang inom flocken. De har uppgifter och de följer den som är bra på sin uppgift och som de behöver just nu.
 
Om det i en annons står att hästen är ranghög utgår jag ifrån att det är en häst som är elak mot andra hästar. Det är vad folk brukar mena med ranghög. Hästar har ingen rang inom flocken. De har uppgifter och de följer den som är bra på sin uppgift och som de behöver just nu.

Ja precis, och hästen i sig är knappast elak i sak .
 
Hm. Nu känner jag att om jag vid något tillfälle skulle köpa en häst som i annonsen sägs vara ranghög måste jag nog kolla vad säljaren menar med detta :p har alltid tolkat det som ganska problemfritt om man inte placerar hästen i en hage med andra lite tuffare individer.
 
Ja precis, och hästen i sig är knappast elak i sak .
Nej inte elak så som vi människor kan vara utan det handlar om osäkerhet, svårighet med hästspråk eller annat som gör att hästen hela tiden känner sig tvungen att försvara sig. Ofta genom att gå på övriga dessutom.
 
Hm. Nu känner jag att om jag vid något tillfälle skulle köpa en häst som i annonsen sägs vara ranghög måste jag nog kolla vad säljaren menar med detta :p har alltid tolkat det som ganska problemfritt om man inte placerar hästen i en hage med andra lite tuffare individer.
Jag tolkade det liknande förr. Att det handlade om en trygg och säker individ som övriga valde att följa när dess uppgift var aktuell. Jag har lärt mig här på buke att vissa tyvärr ser de hästar som bråkar med andra hästar som ranghöga och det verkar vara en alltför vanlig syn.
 
Nej inte elak så som vi människor kan vara utan det handlar om osäkerhet, svårighet med hästspråk eller annat som gör att hästen hela tiden känner sig tvungen att försvara sig. Ofta genom att gå på övriga dessutom.

Väldigt sällan det sker om vettiga förhållanden finns hur hästarna hålls som sagt.
 
Vad ser ni för för/nackdelar med ranghöga hästar?
Jag har en ranghög dam. Eller som jag helst benämner henne: Alfasto.
Hon är tydlig i sitt språk och är aldrig obefogat 'dum'. Hon vill ha lugn och ro och leder sin flock på ett självklart och tryggt sätt.
Så för min del är det en positiv sak. Men det har hänt att det har kommit in häst i hagen med sämre språk som inte är följsam och kan signalerna. Den åkte till slut på däng så den togs ur hagen.

Däremot litar jag inte på att andra personer har samma uppfattning som jag så jag skulle fråga hur säljaren menar.
Samma vid ordet 'ranglåg' (vilket jag har sett oftare i annonser).
 
Jag har en ranghög dam. Eller som jag helst benämner henne: Alfasto.
Hon är tydlig i sitt språk och är aldrig obefogat 'dum'. Hon vill ha lugn och ro och leder sin flock på ett självklart och tryggt sätt.
Så för min del är det en positiv sak. Men det har hänt att det har kommit in häst i hagen med sämre språk som inte är följsam och kan signalerna. Den åkte till slut på däng så den togs ur hagen.

Däremot litar jag inte på att andra personer har samma uppfattning som jag så jag skulle fråga hur säljaren menar.
Samma vid ordet 'ranglåg' (vilket jag har sett oftare i annonser).
Ja har en känsla av att det inte går att veta vad som menas i annonserna. Utan att det verkar vara ord som används felaktigt.
 
Alla hästar jag träffat eller haft som beskrivits som "ranghöga" har varit ettriga små jävlar som aldrig låtit de andra hästarna varit ifred. Vallat, mobbat och härjat. Oförmögna att prata hästspråk.
Många som jag lätt kan föreställa mig har fått gå på unghästbeten utan vuxna hästar, blivit herren/ladyn på täppan redan som åring, och aldrig fått lära sig gränser.
Sekunden de mött en häst som faktiskt vågat säga ifrån med buller och bång har de dock blivit så nedtryckta i skorna att de inte vetat vad de hette.

Min egentliga definition av "ranghög" är ju en annan. En trygg, tydlig häst som i fler sammanhang har lätt att anamma en ledande roll. Men inget som i något sammanhang ställer till problem. De är anpassningsbara, de har ingen fast roll, måste inte styra eller vara först hela tiden. De har bara närmare till den rollen.

Men jag håller med Ace. Ser jag "ranghög" eller "dominant" i en annons tänker jag direkt en elak, ouppfostrad och/eller osäker häst som inte fått lära sig bete sig. För det är tyvärr så det brukar vara när annonsörerna känner att de måste nämna ordet.
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
600
Senast: Blyger
·
Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
956
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp