Rangordning?

G

goldfish

Jag vet inte om tråden ligger rätt, fritt å flytta den om det är fel..

Hemma har vi fem hästar, varan två äldre som bott på gården hela sina liv och tre yngre hästar. De äldre släpper före de yngre Tex när vi fyller på vattenkaren så får alltid 3åringarna dricka först, och vid insläppet får de små jämt stå närmast och komma in först.

Är det bara slumpen hela tiden eller varför gör dom så? Annars är det hela tiden de äldre som bestämmer i hagen, men när det gäller vissa saker får de yngre förtur. VARFÖR gör dom så? :confused:
 
Sv: Rangordning?

dom kanske inte är så intresserade av att dricka eller komma in så de inte spelar någon roll?

min häst som är väldigt hög i rang och låter aldrig någon gå före honom kan ibland stå längst bak när dom ska in och verkar inte bry sej alls..förutom när han vill in för då är han först och ingen annan kommer fram..
samma med vattnet..maten däremot får ingen komma fram till.
 
Sv: Rangordning?

Finns olika typer av rangordning i en flock. Det behöver inte vara ledaren som äter först, kan vara en annan som är mer intresserad av mat som alltid är först och äter mest. Samma när det gäller att dricka.
Så troligen "bestämmer" dina gamligar i flocken men unghästarna är mer på så att säga vid vatten och griden. De gamla bryr sig då inte för att det kommer att finnas vatten till dem med och de får komma in, behöver inte stressa och bråka vid grinden.
 
Sv: Rangordning?

Jaha jag trodde att det alltid va den ranghögsta som var först jämt. tack :)
 
Sv: Rangordning?

Mitt ranghöga sto vill alltid ha koll på alla andra.Kan det vara så att vid insläpp så har dom bäst koll på alla, om dom går sist in?
 
Sv: Rangordning?

Som fler sagt; det behöver inte handla om att den som är högst i rang alltid har företräde (jo, eg eftersom den flyttar på de andra när den väl vill äta osv), lite pga "intresse".
Vet inte riktigt hur jag ska förklara följande men jag försöker ;)

Det kan även vara så att de äldre på ett sätt är "mån" om de yngre, på samma sätt som vi låter barnen ta mat först. Hästar skyddar ju tex sina yngre genom att omringa dem och själva stå på utsidan. Skulle de ranghöga hela tiden tänka "egoistiskt" och ha det bästa skulle de ju se till så att de fick stå i mitten! ;)
Kanske inte det bästa exemplet men :angel:
 
Sv: Rangordning?

Kan vara snälla ledare oxå, min ena valack kan vara ledare om han vill men han vet att han kan vara högst i rang om han vill & de yngre hästarna hållas.
Däremot börjar jag bli irriterad på mitt 3 åriga sto då hon verkar ha fått storhetsvansinne & anfaller de äldre hästarna, det är inte ngt beteende jag gillar, jag anser att de yngre ska veta sin plats.Har 2 såna hästar i hagen(5 hästar sammanlagt), de yngsta sätter igång bråk med de äldre:crazy:
 

Liknande trådar

Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
357
Senast: VLMF
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: MissFideli
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 275
Senast: Emtherlia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp