Bukefalos 28 år!

Rapport, frågor!

Parsonrussell

Trådstartare
Har fått upp ögonen för rapport! Verkar både bra och roligt för hund och förarna.
Har en 4 årig Parson Russell tik och en 5,5 månaders labradorhanvalp. Tiken är för fäst vid mig för att kunna hålla på med rapport. Och valpen skulle ju kunna bli rapporthund men frågan är hur mycket man kan kräva av han i vuxen ålder? Jag menar, om jag visste att jag skulle vilja hålla på med en så pass krävande gren som rapport skulle jag ha köpt en bruksras. Antingen Boxer eller Malle. Men tanken var att hålla på med lydnad så då ville jag ha en mer lättlärd och lugnare hund. Valpens pappa var extremt grov (såg tung ut i kroppen) vägde 45 kg. Mamman var mer normal ca 25 kg. Hon såg lätt ut men inte alls som en jaktlabbe. Pappan ska vi inte tala om, han var inte fet bara groteskt grov och såg klumpig ut. Båda föräldrarna är dock frisk med bra höfter. Vi kan förvänta oss att valpen väger 35-40 kg i vuxen ålder. Så jag vet inte om han rent fysiskt kommer klara av högre klasser i rapport? Jag menar, jag har aldrig hört talas om annat än brukshundar som tävlar i svåra rapportklasser och det måste det ju finnas en anledning till.

Men jag kommer i vilket fall träna rapport på hans kroppsliga villkor. Är han för ung för att börja träna rapport? Jag tror det är bra att börja bygga upp kroppen redan nu på honom för att han senare ska ha grunden i kroppen. Men hur börjar vi träna? Ska vi ha på honom SBKväst vid träningen?
 
Rapport är en rolig gren. Nu när han är så ung kan ni lära honom att springa mellan er. Lär in redan nu med belöning när han kommer fram, tex att varje gång en skål med extra gott godis. Börja på lätt underlag för att sen flytta ut till skogen. Börja med korta avstånd för att sedan utöka osv. Börja med kommandoordet när han startar och springer till den andra föraren.
Nu när han är så ung behöver ni inte köra med tjänstetecken, det kan ni börja med när själva träningen blivit ett moment och ni vill ha det som signal så han förstår vad som ska tränas.
 
Om ni håller hunden vältränad och slim och han är frisk i övrigt bör väl inte storleken hindra. Sen kanske han inte kommer bli lika snabb som vissa andra raser men det hindrar ju inte från att man ändå kan träna och tävla!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp