Rapportera biverkningar

Texaz

Trådstartare
Brukar ni rapportera in biverkningar vid medicinering?
Har aldrig gjort det tidigare, men nu har jag äntligen gjort det.😎
Brukar bara kolla av på bipacksedeln/FASS och konstaterar att de oftast är "vanliga", men insåg nu när jag fick en sk ytterst ovanlig biverkning att jag borde rapportera...
Min tanke nu är att om nu jag är så dålig på att rapportera in biverkningar, så är säkert även andra också det, eller?
Tänker att om man INTE gör det så kanske inte ens biverkningslistan stämmer?🤔
Mest nyfiken på hur andra gör, men kommer nog att rapportera mer i framtiden, för min och andras skull...
 
Tror aldrig jag direkt fått en biverkning av något som inte har varit känt tidigare, därmed har jag inte rapporterat något. Tror det bara hänt en gång, och det var för att jag antagligen fick en för stor dos penicillin, alltså snarare berodde reaktionen på en feldosering än preparatet.
 
Jag gjorde det när jag åt Litium. Fick som biverkning att min närsyn blev riktigt kass så jag inte kunde fokusera ögonen på något alls på nära håll. Glasögon hjälpte inte.
Läkaren trodde mig inte så det blev en kamp för att få sluta ta medicinen (låg inlagd på LPT..). När jag sedan slutade med dom kom synen tillbaka direkt, så rapporterade in det som biverkning.
 
Har inte haft nån biverkning själv, däremot rapporterade jag in det när hunden fick biverkning en gång.
 
Jag har rapporterat in, flera av medicinerna jag tagit har varit rätt nya så då är det ju viktigt. Min läkare uppmuntrar till det, det är ju inte helt snälla mediciner.

En sak jag rapporterade måste många andra också rapporterat för det gjordes en ändring i formulan för medicinen. Då försvann problemet jag rapporterade.
 
Jag har rapporterat in en biverkning som låg i det mkt ovanliga spannet (och typ tydligen hände det 'aldrig' kvinnor....)

Samt en grej som blev en biverkning ihop med en annan medicin men som inte blev uppenbart förrän jag slutade med en av dem.

Biverkningar på gamla vanliga mediciner som ligger bland deras vanliga rapporterar jag inte.
 
Brukar ni rapportera in biverkningar vid medicinering?
Har aldrig gjort det tidigare, men nu har jag äntligen gjort det.😎
Brukar bara kolla av på bipacksedeln/FASS och konstaterar att de oftast är "vanliga", men insåg nu när jag fick en sk ytterst ovanlig biverkning att jag borde rapportera...
Min tanke nu är att om nu jag är så dålig på att rapportera in biverkningar, så är säkert även andra också det, eller?
Tänker att om man INTE gör det så kanske inte ens biverkningslistan stämmer?🤔
Mest nyfiken på hur andra gör, men kommer nog att rapportera mer i framtiden, för min och andras skull...
Har aldrig gjort det för mig själv då jag aldrig haft en biverkning som inte redan står med i bipacksedeln. Däremot gör jag det till och från i mitt yrke.
 
jag har rapporterat en biverkning som inte fanns angiven
Men med tanke på hur mycket läkemedel jag stoppar i mig regelbundet är det väl snarast märkligt att jag haft så få biverkningar alls och de jag fått har varit väl beskrivna. Utom den jag rapporterade...
 
Jag brukar inte rapportera in det, men sist gjorde jag det när jag fick en biverkning jag inte kunde hitta i listan. Detta till min läkare, kan man rapportera in någon annanstans vet jag inte var eller hur sas.
 
Jag har rapporterat flera biverkningar. Glömt bort vilka så några har jag nog rapporterat flera gånger. :angel:
Av efexor/venlafaxin fick jag några vita prickar, det stod att man kunde få blåmärken men inte att man kunde få vita prickar. När jag sa åt läkaren att jag fått vita prickar så sa hon att det var svett. :cautious:
Tog efexor i 4-5 år, har inte haft vita prickar sen jag slutade ta den.

Nu har jag så många mediciner så det är svårt att veta vilken som är orsaken. Kombinationen av flera kan ju också ge biverkningar som inte finns i bipacksedeln eller FASS.
 
Jag har en dialog med min läkare om en biverkning jag fått när jag började med en ny medicin. Men vi har kommit fram till att jag ska vänta med att rapportera den till läkemedelsverket och göra en separat utredning av biverkningen först, så att den inte är en helt egen agenda och bara råkade uppstå i samband med nya medicinen. Det kan ju vara svårt i vissa fall (som mitt) att veta om det är en biverkning eller ej.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur många som känner till det, men man kan som djurägare själv rapportera biverkningar av läkemedel hos sitt djur. Hur...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp