Rapporterar ni biverkningar?

Cattis_E

Trådstartare
Jag vet inte hur många som känner till det, men man kan som djurägare själv rapportera biverkningar av läkemedel hos sitt djur.

Hur "duktiga" är ni?
Rapporterar ni om ni får en misstänkt biverkan direkt i anslutning till medicinering?

Jag rapporterar även det som är kända biverkningar sedan jag fick veta att man kan göra det själv (inte för jag haft så många) för att jag tänker att det kan var bra att de får en frekvens på hur ofta det faktiskt sker och att jag istället inte bara bidrar till ett mörkertal.
Naturligtvis kan man ta rapporteringen via sin veterinär, men jag tycker det underlättar att kunna skicka in själv.

Hur gör ni?

https://www.lakemedelsverket.se/sv/blanketter/biverkningsrapportering-for-djur-allmanhet
 
Jag har bara haft biverkningar en gång och då rapporterade jag inte in det, tror inte jag öht reflekterade över det då, det var rätt många år sedan. Hade jag stött på det idag hade jag absolut rapporterat in det. Jag försöker rapportera in när jag själv får biverkningar av humanmediciner också.
 
Jag har nog aldrig varit med om att hästen fått biverkningar av medicin/behandling.
Vad jag måste ha otur då 😇

Sedan är det ju kända biverkningar jag haft men jag frågade distriktare senast gällande hög feber efter vaccination, och det skulle rapporteras ändå.
Har en som får feber varje gång han har jag slarvat med att rapportera, mest för att när det började visste jag inte ens att man borde rapportera det.
Får se hur jag gör nästa gång.

Det var alldeles nyligen jag fick länken för att rapportera själv. Innan dess har jag rapporterat till veterinär som då får skicka in det om den ansåg att det behövdes.
 
Jag har bara haft biverkningar en gång och då rapporterade jag inte in det, tror inte jag öht reflekterade över det då, det var rätt många år sedan. Hade jag stött på det idag hade jag absolut rapporterat in det. Jag försöker rapportera in när jag själv får biverkningar av humanmediciner också.
Ungefär som jag då (se mitt senaste inlägg om vaccinering).
Det är inte förrän precis nyligen jag tänkt på att det kanske var så att även det kan vara bra att rapportera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 635
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp