Bukefalos 28 år!

Rapporteringskod A

Milosari

Trådstartare
vad innebär det egentligen? har läst på ett annat forum om en avelshund som fått det och det verkar inte som om han får tävla eller verka i aveln längre. varför det?
 
Sv: Rapporteringskod A

Jag tror att det ska till 3 st 0: pris innan man blir avstängd.

Det är så att man kan få en 0:a både för otypiskt utseende och för oacceptabelt beteende. Vid oacceptablet beteende så SKA domaren signera och skriva orsak så att hunden rapporteras. Tyvärr finns det många domare som inte gör det. Jag har sjlv medverkat till att skicka iväg en osignerade 0:a på en hund, som högg efter domaren, bara för att domaren vägrade att signera...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rapporteringskod A

jo han hade tävlat tre gånger med ej godkänt resultat (dock i tre grenar varav en högre och två elit) och på den sista stod det rapporteringskod A. men hunden i fråga har en ganska lång tävlingskarriär bakom sig där han blivit godkänd nästan alla gånger. kan dessa tre alltså verkligen betyda slutet? går det att se orsaken någonstans?
 
Sv: Rapporteringskod A

Kanske att man kan få det direkt från SKK, men inte på deras sida iaf.

Att han är icke godkänd behöver ju inte betyda att det är pga av dåligt beteende han blivit underkänd. Det kan ju också bero på att han presterat dåligt.

Det kan ju hända att han beter sig illa mot andra hundar och så beslutade sig en funktionär för att rapportera det. Egentligen har man skyldighet till att göra det, men jag tror att det är sällan det riktigt efterlevs...

Vet du 100% att han har avelsförbud efter en rapportering? Det klingar inte bekant i mina öron att det är så... Men jag har eg. ingen aning...

Som ägare hade jag nog slutat att tävla hunden efter en rapportering. Skulle tycka att det var så tungt...
 
Sv: Rapporteringskod A

nja, han ska säljas som enbart sällskapshund. hade det bara varit tävlingarna som han blev utesluten ur kunde han ju fortsatt att verka i avel och hade det enbart varit aveln hade han kunnat säljas dyrare som tävlingshund...
 
Sv: Rapporteringskod A

mmm det är sant... mysko... känns som att det måste finnas fler rapporteringar inte bara en. Men men, de vet nog bäst själva :D *ha ha*

Vad är det för jycke?
 
Sv: Rapporteringskod A

Har hunden blivit rapporterad 3 gånger får hunden tävlingsförbud och avelsförbud. Men i svåra fall kan SKK efter utredning spärra en hund redan efter första incidenten.
 
Sv: Rapporteringskod A

han har bara blivit rapporterad en gång, men ej godkänd på tävlingar tre gånger på raken. har skrivit till ägaren som bekräftar att hunden ska säljas p g a koden, men inte om det är hans eller skk's vilja att den inte får tävlas eller avlas med. väntar på fler svar.

jag fattar egentligen inte varför man inte har en avelsvärdering och premiering liknande den man har på hästsidan. detta hade verkligen varit ett lyft för aveln, oavsett ras. men framför allt för köparna.
 
Sv: Rapporteringskod A

mmm det har jag efterlyst länge... Men det är känsligt ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 666
Senast: Elo
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
690
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 794
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp