Råprotein?

Amazon13

Trådstartare
Troligen har höleverantören beställt analys på hösilaget för ko...
Jag har fått två olika proteiner; effektivt råprotein 164 gr/kg ts & råprotein 205 gr/kg ts
TS halten ligger på 76,3%
Vilket av proteinerna ska jag räkna på? (När jag omvandlar råproteinet till smrp får jag det till 123 gr/kg! Och det effektiva råproteinet får jag till 93,7 gr/kg)
Det låter otroligt högt, dessutom är det andra skörd slaget i augusti? Hästarna som skall äta det är en växande unghäst och en 23 årig pensionär.
Någon som kan hjälpa mig?
 
Troligen har höleverantören beställt analys på hösilaget för ko...
Jag har fått två olika proteiner; effektivt råprotein 164 gr/kg ts & råprotein 205 gr/kg ts
TS halten ligger på 76,3%
Vilket av proteinerna ska jag räkna på? (När jag omvandlar råproteinet till smrp får jag det till 123 gr/kg! Och det effektiva råproteinet får jag till 93,7 gr/kg)
Det låter otroligt högt, dessutom är det andra skörd slaget i augusti? Hästarna som skall äta det är en växande unghäst och en 23 årig pensionär.
Någon som kan hjälpa mig?
Hur menar du att du "omvandlar råproteinet till smrp"?
 
Ja för att få reda på smältbarheten i råproteinet använder man en formel för att omvandla värdet :) Frågan är vilket proteinvärde som ska omvandlas? Råproteinet eller det effektiva råproteinet? Blir rätt stor skillnad...
 
Troligen har höleverantören beställt analys på hösilaget för ko...
Jag har fått två olika proteiner; effektivt råprotein 164 gr/kg ts & råprotein 205 gr/kg ts
TS halten ligger på 76,3%
Vilket av proteinerna ska jag räkna på? (När jag omvandlar råproteinet till smrp får jag det till 123 gr/kg! Och det effektiva råproteinet får jag till 93,7 gr/kg)
Det låter otroligt högt, dessutom är det andra skörd slaget i augusti? Hästarna som skall äta det är en växande unghäst och en 23 årig pensionär.
Någon som kan hjälpa mig?
Jag vet inte vilken siffra du ska räkna på, men högt protein i andraskörd är inget konstigt!
Andelen bladgräs är högre i andraskörden för strågräsen kommer inte igen lika bra efter förstaskörden. Det mesta av proteinet sitter i bladen, andraskörd slås oftare i ett tidigare växtstadium dessutom!
 
Effektivt råprotein är den andel protein som bryts ner i vommen.

Jag hade räknat på det vanliga råproteinet. Grattis till ett kalasfoder! 205 g/kg ts ÄR högt.
 
Ja fast med 123 gr smrp/kg och 8,4 mj/kg blir ju kvoten väldans hög!? Tanken var ju fri tillgång men vet inte om magarna klarar av så mycket protein? Vad säger ni? En växande ett åring (halvblod) och ett gammalt varmblod som har lätt att falla ur...
 
För ett par år sedan hade jag liknande foder. Unghästarna fungerade toppen på det och ponnysarna fick inte fri tillgång utan de fick halm också.
 
Ja fast med 123 gr smrp/kg och 8,4 mj/kg blir ju kvoten väldans hög!? Tanken var ju fri tillgång men vet inte om magarna klarar av så mycket protein? Vad säger ni? En växande ett åring (halvblod) och ett gammalt varmblod som har lätt att falla ur...
Klarar de av att äta gräset som växer i hagen? I så fall klarar de av att äta det grovfodret också. :idea: Protein från grovfoder är normalt inget problem. Och ts-halten är ju hög, så jag tror inte att du behöver vara orolig för diarre och sånt heller. Möjligen kanske gamlingen behöver tillskott av energifoder om den är svårfödd. Använd ögon och händer för att avgöra det.

(och ja, det är råproteinhalten du ska räkna på)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 047
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Fick precis min analys av vårt hösilage 2:a skörd taget i början på september. Tycker att proteinvärdet är misstänkt högt. Har inte...
Svar
1
· Visningar
922
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 264
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö Årets hö-sommar fanns inte här. Det egna höet är för första gången kvar på åkern (hästarna gillar vinterbetet dock). De som lyckats få...
2
Svar
26
· Visningar
2 304
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp