pastejja

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta? Tycker det verkar intressant. hittade på google att det tillverkas i Danmark under namnet Rapsfix.. Det verkade vid en snabb koll ganska ok i pris, men transport tillkommer förstås.. Finns tillverkare i Sverige?
/U
 
Sv: Rapshalm?

Rapshalm kan väl ändå inte vara någon höjdare, raps blir ju stenhårda pinnar när det torkar blir ju som att strö med trägrenar ? Låter inte något vidare i mina öron.
 
Sv: Rapshalm?

Atikeln var visst från 2007, men jag hittade tillverkare i Danmark som själv verkade tycka att det var ett toppenmaterial

:D Fast alla säljare tycker väl (åtminstone utåt) att sin egen produkt är bäst!!!:angel: Om dessutom en bal kostar 95 kr + moms (i 2007 års kronkurs - dvs lägg på ca 20% nu - exklusive ev andra prisförändringar), så är det ju inte så billigt precis... Inte ens om man köper många balar går det ner så mkt att det är intressant för mig iaf.
 
Sv: Rapshalm?

:D Fast alla säljare tycker väl (åtminstone utåt) att sin egen produkt är bäst!!!:angel: Om dessutom en bal kostar 95 kr + moms (i 2007 års kronkurs - dvs lägg på ca 20% nu - exklusive ev andra prisförändringar), så är det ju inte så billigt precis... Inte ens om man köper många balar går det ner så mkt att det är intressant för mig iaf.

Jo men att alla säljare tycker att deras egen produkt är ganska bra tyckte jag framgick av mitt inlägg. ;)
Kollar jag tillverkarens priser från 2009 kostar en bal (om man köper en pall), på Jylland/Fyn 83,61 och på Själland 93,06
Det krävs tydligen 3 balar för att starta en bädd, man förbrukar 0,5 bal i veckan.

Fast att importera från Danmark är kanske lite onödigt när kronan står som den gör, var mest nyfiken på om det är ett ok material att strö med, i så fall är det ju synd att det bara lämnas kvar på åkrarna i Sverige..
/U
 
Sv: Rapshalm?

Fast att importera från Danmark är kanske lite onödigt när kronan står som den gör, var mest nyfiken på om det är ett ok material att strö med, i så fall är det ju synd att det bara lämnas kvar på åkrarna i Sverige..
/U

Fast halmen bör vara kvar på åkrarna...
Den jordförbättrar och tillför näring.
Värdet på halm som ligger kvar och plöjs ner är minst 25 öre/ kg, förmodligen ännu mer.
 
Sv: Rapshalm?

Fast halmen bör vara kvar på åkrarna...
Den jordförbättrar och tillför näring.
Värdet på halm som ligger kvar och plöjs ner är minst 25 öre/ kg, förmodligen ännu mer.

Ja men det är ju absolut en viktig aspekt i det hela! Den hade jag förträngt även om den är ganska självklar..
/U
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 799
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp