Rapshalmpellets?

Är hästen känslig för dammet? Eller vad i halmpellets är hästen känslig för? :)

Jag har provat rapshalmpellets och tyckte det var ett trevligt strö. Blev fluffigt och fint när det var uppblött. Men som med alla ströpellets måste det vattnas regelbundet för att vara dammfritt.
 
Är hästen känslig för dammet? Eller vad i halmpellets är hästen känslig för? :)

Jag har provat rapshalmpellets och tyckte det var ett trevligt strö. Blev fluffigt och fint när det var uppblött. Men som med alla ströpellets måste det vattnas regelbundet för att vara dammfritt.
Efter flytt till nytt stall där man står på halmpellets så har han börjat hosta. Har fått rådet att byta underlaget. Hittade då rapshalmpellets som ska va betydligt mindre dammigt samt att hästen ej äter det. Vill gärna höra från er som provat om det stämmer.
 
Efter flytt till nytt stall där man står på halmpellets så har han börjat hosta. Har fått rådet att byta underlaget. Hittade då rapshalmpellets som ska va betydligt mindre dammigt samt att hästen ej äter det. Vill gärna höra från er som provat om det stämmer.
Jag upplevde det inte som så stor skillnad i dammighet mellan vanlig halm och rapshalm, snarare tycker jag det är skillnad i dammighet mellan olika producenter av pellets. Men när jag har pellets i boxen vattnar jag boxen några gånger i veckan. Det hjälper otroligt mycket. Min vän som har en astmahäst gör även det och det underlättar för hennes häst.

Har du provat att vattna regelbundet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
258
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
447
Senast: misswilma
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp