Bukefalos 28 år!

Ras från tag, vems ansvar?

L

Luden

Jag vet att det kan rasa snö från tak, men man har inte med sig hjärnan alla gånger...

Parkerade bil & hästtransport utmed ridhusets långsida, ca 10 meter ut från väggen, efter att ha varit borta på träning. Lastade ur häst och utrustning och fixade i stallet då stallvärden (tillika fastighetsägare) kom sättandes och sa åt mig att flytta bilen omedelbart för att om det rasade snö på bil/transport så fick jag minsann skylla mig själv, det var inte hennes ansvar.

Naturligtvis flyttade jag ekipaget, och jag minns ju att det for av rejält med snö förra säsongen, men som sagt, det är inte alltid som man tänker som man ska.

Nå väl, ingen snö på min bil och självklart kommer jag att tänka på hur jag parkerar utanför stallet/ridhuset, men det jag reagerar över var stallvärdens ord: det är inte mitt ansvar om det rasar snö på bilar och de blir förstörda.

Men visst är fastighetsägaren skyldig att skotta tak/se till att rasrisken elimineras/spärra av området? Funderar bara eftersom det ju kommer en hel del utomstående ekipage med bil och släp till anläggningen och som kanske inte tänker på rasrisken. Det finns inga anslag som varnar för rasrisken. Vad händer om någon bil/transport förstörs av snön (blir ju rätt rejäla mängder från ett ridhustak)?
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Jag tror at det är fastighets ägaren som är ansvarig, för om en person blir skadat av snöras från tak i byarna, är det ägaren av fastigheten som blir ersättnings pliktig.

Det samma måste ju gälda vid en rid annlegning??
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det är i grunden fastighetsägaren, men parkerar du där denne förbjudit det uttryckligen så finns det nog risk att anvaret övergår till dig.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

I detta fall har fastighetsägaren av vad jag förstått inte satt upp någon information ang snöras. Dvs inga skyltar, ingen avspärning (vilket hon borde vara skyldig till för att ingen ska få ras på sig)


TS. Har ni rasskydd ovanför dörrar?
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Precis som Sammet skriver så har stallvärden (=fastighetsägaren) INTE satt upp några som helst varningsskyltar eller avspärrningar, varken nu eller förra säsongen.

Frågan är vad som händer om någon utomstående (som inte fått den muntliga varningen/uppmaningen) parkerar olämpligt och får snö på sig?

Våra dörrar sitter på byggnadernas gavlar, så ingen risk för ras över dem direkt.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det borde ju gälla samma regler och lagar som med byggnader till exempel i en stad. Och då är det fastighetsägaren som har ansvaret. Men sen sitter jag och funderar på om det bara är för dom att sätta upp skyltar och dom slipper allt ansvaret eller om dom faktiskt måste skaffa rasskydd eller ta bort snön. Har för mig att jag och min bror hade den här diskussionen för ett par år sen, men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till.
Men det borde ju vara rätt lätt att ta reda på?? Måste väl finnas någon sida på nätet som talar om vad som gäller??
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det borde ju gälla samma regler och lagar som med byggnader till exempel i en stad. Och då är det fastighetsägaren som har ansvaret. Men sen sitter jag och funderar på om det bara är för dom att sätta upp skyltar och dom slipper allt ansvaret eller om dom faktiskt måste skaffa rasskydd eller ta bort snön. Har för mig att jag och min bror hade den här diskussionen för ett par år sen, men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till.
Men det borde ju vara rätt lätt att ta reda på?? Måste väl finnas någon sida på nätet som talar om vad som gäller??

Även om dom har satt upp varnings skyltar,är dom ansvarliga om någon/något blir skadat, dom har plikt att röja undan snön, för även med skyltar är det ingen som vet hur långt snön eller isklumpar kan fara, man kan ju i prinsip bli truffen av en isklump på andra sidan gatan om den studsar "rätt"....
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

En stallbyggnad på privat mark kan inte ha samma krav som en offentlig husbyggnad. Jag har inga möjligheter att skotta ladugårdstak, om mina stallgäster vill ha det skottat så får dom antingen betala för det eller göra det själva. Om det finns en lag som säger att jag måste skotta så kommer stallhyran att gå upp enormt, jag tror inte att någon förstår att det kostar massor att hyra in takskottningsföretag. Mina hyresgäster måste ju se till att kostnaderna för stallet betalas av dom annars så kan jag ju inte ha någon stallrörelse. Ni måste ju förstå att ingen stallägare betalar ur egen ficka för att bedriva inackorderingsstall.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Min hyresvärd skottar sina stalltak och han har inte lagt på nåt på hyran för det.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Min hyresvärd skottar sina stalltak och han har inte lagt på nåt på hyran för det.

Det görs även här vid behov, dock så har vi tak som tål mycket snö innan åtgärd behöver vidtas men som sagt det ingår i hyran och ger inget påslag.

Vi har snöras galler ovanför varje dörr om uti fall att.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Min hyresvärd skottar sina stalltak och han har inte lagt på nåt på hyran för det.

Jag tror att det kenneth är inne på är om man måste anlita någon för att skotta taket :)

Jag skottar vissa tak, men skulle inte själv ge mig upp på stall/logtaket av följande orsaker:
1. Höjden är inte att leka med.
2. Vinkeln på taket är brant.
3. Jag saknar tillräcklig säkerhetsutrustning för att kunna utföra skottning på ett sätt som inte skulle innebära livsfara. :devil:

Att då hyra in någon firma för att skotta ett tak som är rejält byggt och tål snömängden, bara för att undvika att det rasar ned snö skulle kännas som ett riktigt slöseri med pengar.
När snön börjar släppa och det blir överhäng, ja då drar man naturligtvis av det.

Jag tycker visserligen att stallägaren i ts fall borde sätta upp en skylt eller göra en avspärrning, men i största allmänhet borde folk faktiskt tänka lite själva och inte förvänta sig att andra ska göra det åt dem.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Delvis KL

Visst får folk tänka själva, men folk är vanedjur. Där man brukar parkera när det inte är snö, där parkerar man även när det är snö. Typ! Och i mörker ser man inte alla gånger hur snön hotar att rasa ner från taket.

Det är lite olika regler gällande om det är byggnader på privatmark, eller ej har jag för mig. Denna ridhusbyggnad är privatägd på privat mark, men allmänna träningar hålls varje vecka och det är fritt fram för utomstående att "droppa in" och rida, således ganska öppet och allmänt ändå.

Jag funderar mest för stallvärdens skull för det fall att om det skulle hända något. Förebyggande tänk alltså.

Stallvärden skottade lite tak förra året, det är redan inräknat i den totala stallhyran för året.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Kan jag förstå att det medför en kostnad, kan också förstå att man skiter i sin egendom det må ju vara upp till var och en. Men vad jag inte förstår det är hur man kan ha mage att sätta pris på andras liv både människa och djur?:confused:

Tar man in verksamhet på sin anläggning, oavsett vad den må bestå av. Ridning i ridhus, lektion eller annat. Så har man ett ansvar att besökande vare sig det gäller människa eller djur eller egendom skadas av nedfallande snö, så får man antingen skotta eller ordna med P-platser och skyltning var man kan parkera eller inte får parkera.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Men hörrudu, läs en gång till vad jag skrev :)

Kan jag förstå att det medför en kostnad, kan också förstå att man skiter i sin egendom det må ju vara upp till var och en. Men vad jag inte förstår det är hur man kan ha mage att sätta pris på andras liv både människa och djur?:confused:
Hur kan du få det till att jag skulle "skita i sin (min) egendom"?? Bastant byggnad, med rejäl takvinkel, visst en hel del snö, men ingen risk för att det skulle krascha, så hur du får det till att det är risk för livet på människor och djur, förstår jag inte. I den vinkeln kan det helt enkelt inte samlas sådana mängder att taket skulle rasa in. Dessutom skrev jag att jag skottar vissa tak, dvs sådana som är mindre vinklade och kanske inte skulle tåla hur mycket vikt som helst.

Tar man in verksamhet på sin anläggning, oavsett vad den må bestå av. Ridning i ridhus, lektion eller annat. Så har man ett ansvar att besökande vare sig det gäller människa eller djur eller egendom skadas av nedfallande snö, så får man antingen skotta eller ordna med P-platser och skyltning var man kan parkera eller inte får parkera.
Jag skrev också att jag tyckte att som i ts fall, så borde stallägaren spärra av eller sätta upp en skylt. I mitt fall går det inte heller att parkera där ev snö rasar ned. Jag vidhåller dock att folk måste tänka själva, det är inte alltid någon annan som gör det åt en.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

En stallbyggnad på privat mark kan inte ha samma krav som en offentlig husbyggnad. Jag har inga möjligheter att skotta ladugårdstak, om mina stallgäster vill ha det skottat så får dom antingen betala för det eller göra det själva. Om det finns en lag som säger att jag måste skotta så kommer stallhyran att gå upp enormt, jag tror inte att någon förstår att det kostar massor att hyra in takskottningsföretag. Mina hyresgäster måste ju se till att kostnaderna för stallet betalas av dom annars så kan jag ju inte ha någon stallrörelse. Ni måste ju förstå att ingen stallägare betalar ur egen ficka för att bedriva inackorderingsstall.

Om man hyr ut sin stall till andra, har man ett jättestort ansvar för sina besökande, att det kostar pengar att få sina tak skottade av andra är något ALLA vet att detta kostar pengar,INGET är ju gratis i dag:p

Om man inte vill betala för detta, får man sätta upp skylt/stänga av, så folk ser att man inte kan parkera där det finnes fara för takras...
(något som inte var gjort i TS sitt fall)

Har man inte satt upp skylt eller stängt av, ja, då är du SKYLDIG att betala ersättning för dom skador som uppstår vid ett takras..
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Jag vidhåller dock att folk måste tänka själva, det är inte alltid någon annan som gör det åt en.
Jag tror att det är just detta som Boj tänker på. Visst, man tycker att folk borde kunna tänka själva och folk kanske aktar sig lite för takras, men har de t.ex. riktigt grepp om hur långt ut från väggen som snön rasar ned från ett stort ridhustak? I vårt fall handlar det om ca 10-15 m ut från väggarna och då försvinner halva parkeringen, det tror iaf jag att inte alla tänker på.

Är man "hemma" på anläggningen så vet man kanske om snöfaran (jag gör ju t.ex. det eftersom jag fått muntlig info från värden), men "Ridhusbesökare NN" kanske bara kommer lite sporadiskt och missar infon och kanske inte tänker på snön.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det är alltid en risk, nedfallande snö innehåller inte alls för ovanligt is vilket kan skada det mesta rejält. Nu struntar jag faktiskt i dina förutsättningar, svaret var främst ritat till TS med underlag för vad du skrev eftersom den ägaren resonerar säkert på samma sätt som du.;)

Som fastighetsägare har man dessvärre på tagit sig en stort ansvar, då är det inte omgivningen som ska tänka utan det måste man själv göra och det finns det tyvärr otaliga domar om.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Det är alltid en risk, nedfallande snö innehåller inte alls för ovanligt is vilket kan skada det mesta rejält. Nu struntar jag faktiskt i dina förutsättningar, svaret var främst ritat till TS med underlag för vad du skrev eftersom den ägaren resonerar säkert på samma sätt som du.;)

Som fastighetsägare har man dessvärre på tagit sig en stort ansvar, då är det inte omgivningen som ska tänka utan det måste man själv göra och det finns det tyvärr otaliga domar om.

Du lär inte hitta någon is bland snö som rasar från ett ridhustak, is/istappar bildas som bekant på uppvärmda hus där det finns värmeläkage inte på kalla byggnader.
Det går lite till överdrift med sådana här saker, folk får väl för sjutton använda huvudet till någonting, vi går mot ett samhälle där ingen behöver tänka själv och det är skrämmande. Normalt sunt förnuft är snart utrotat. Börjar nästan likna USA här snart.......
Den som kommer att bli lidande av det är inte de som har stall/anläggningar utan alla som inte har det och tycker att det är vettigt att ägaren till dessa skall betala skadestånd om den som besöker är så korkad så att den inte tänker alls själv. För vad kommer följderna bli, jo att de som inte har egna anläggningar inte kommer att ha några anläggningar att besöka då dessa kommer att stängas för utomstående.
 
Sv: Ras från tag, vems ansvar?

Hur ska man som hyresvärd ensam orka skotta ett helt ridhustak undrar jag!? jag är hyresgäst och vi hjälpte till att skotta ridhustaket (gratis) förra vintern. Vi vill såklart inte att taket ska rasa av all snö & dylikt. Man får hjälpa till så gott man kan. Och om man parkerar brevid, så vet jag inte vem som blir ersättningskyldig. Jag kan hålla med om att hyresvärd bör ändå sätta upp skyltar om risk för att det kan rasa snö, det sitter ju oftast såna skyltar i stan utanför byggnader. Även om folk vet så tänker man till lite extra om det finns skyltar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: Linnea_
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp