Bukefalos 28 år!

Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Mammadutt

Trådstartare
- Familjehund
- glad
- följsam
- arbetsvillig
- sportig
- relativt lättlärd
- storleksmässigt rymmas bak i en golf halvkombi :rofl:
- Aktiv hund som kan koppla av inomhus
- Pälsvård, trimning är okej men undviker gärna typ pudel (haft tidigare)


Raser jag känner lite extra för:
flat (haft tidigare)
Curly Coated Retriever (Dock är jag extremt tveksam pga hälsostatistiken inom rasen, mkt höftfel och inte helt ovanligt med epelepsi)
eng springer spaniel (inte träffat ngn irl)
Cocker spaniel (träffat några st)
Eng staff (träffat många, sambons favoritras)

Är intresserad av att vara ute mkt och vill gärna gå kurser. Inte så sugen på utställning eller tävling (kanske det kommer det suget också?) Storleksmässigt är ju staff och cocker stora hundar i små förpackning...

Äsch... input? Egna erfarenheter? Andra rasförslag?

retriever och spaniel-klubbar och många sånna aktiviteter och kurser finns här.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag har läst om tollare, men blev lite tveksam då det stodföljande:
Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare... kände att den kanske är lite mindre följsam än de övriga raserna jag kikat på. Men ska se om det finns ngn kennel att besöka och träffa rasen :)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Boxern har jag tittat på för några år sedan (innan jag valde flat) men då föll den bort pga sjukdomsrisken, vet att det var mkt problem inom rasen som jag uppfattade det?) Annars tycker jag den verkar väldigt trevlig :)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag svarar som jag alltid gör när den aktiva, mellanstora, glada familjehunden ska rasförslagas:

Welsh springer spaniel. (Såg att du hade en english springer spaneil på förslag så då ligger ju welshen nära också!)

www.wssk.se är rasklubbens hemsida.

En vacker hund, som är med på det som familjen vill göra: Vattenliv, bergsliv, skogsliv, blåbärsplockning, picknick i parken. Får den bara vara med så är den lycklig.

Så behöver den röra på sig, och aktiveras, men om man vill "leva lite hundliv", dvs tänker sig att man vill sysselsätta sig med hundsaker, så är den med på allt! OK, lydnaden är något man får arbeta med ständigt, det finns en tendens till "ja, jag hör dig och kommer när jag är färdignosad härborta", men kommer gör den. (Och har man en macka i handen behöver man inte göra någon inkallning, hunden lär sitta på dina fötter med konstant ögonkontakt för att KANSKE bli belönad med en smakbit!):laugh:

Har lätt för att koppla av om man lär den det från början. Nu vid fem månader går Keo och lägger sig under bordet när vi sätter oss för att äta, och sover där tills vi är klara. Så även när vi går bort. När han hälsat färdig går han och lägger sig tills någon kommer och busar med honom.

Och så är det en vacker hund!

Lycka till!
/Syrsa
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Det låter också som en mkt trevlig ras :bow: ska genast snoka vidare!!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Gud vad jag tycker att det låter som Engelsk Springer Spaniel! :bump:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag är jättenyfiken på Eng springer spaniel, såpass att jag ska prata med en uppfödare imorgon så jag får komma och träffa rasen själv :)

Ni som har erfarenhet av rasen får gärna berätta om den :love:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Lapsk vallhund eller finsk lapphund skulle nog passa alldeles ypperligt :laugh:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

De Engelska Springer Spaniels som jag har träffat har mest varit i agilitysammanhang och där har de varit fullkomligt underbara! :love: Vilken arbetsglädje och -vilja! De har haft supertemprament och verkligen varit hundar som man kan hitta på allt möjligt med, men som inte verkar behöva hypermycket stimulans. Den perfekta familjehunden och träningskompisen! :bump:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Nej, det är det inte. Som alla vallhundar är de följsamma, signalkänsliga och samarbetsvilliga, utan att vara lika nerviga som BC's..
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Nej, det är det inte. Som alla vallhundar är de följsamma, signalkänsliga och samarbetsvilliga, utan att vara lika nerviga som BC's..

Vi har några i räddningen, och föraren, tillika uppfödaren verkar tycka att de har en jäkla massa egen vilja. Med henne är de iofs himla trevliga, men hon beskriver inte den sortens förighet som jag känner från tex schäfer, utan en mkt större individualitet. Det som kanske behövs för att på egen hand valla renar långt ifrån föraren.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Som tidigare uppfödare till just fl och tidigare ägare av lv men med många års erfarenhet av rasen, så kan jag inte påstå att jag tycker det låter som ett typiskt ex. av någon av raserna dock.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Tycker ju om Curlyn, och tycker inte hälsostatistiken ser såå taskig ut för just den rasen. Dock fårdu nog knö lite om de ska gå in i en golf :D
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Tycker ju om Curlyn, och tycker inte hälsostatistiken ser såå taskig ut för just den rasen. Dock fårdu nog knö lite om de ska gå in i en golf :D

:rofl: precis.... :love: Vi vill tyvärr ha golfen kvar... så Curly (och Flat) känns lite stort tyvärr,,, kan man inte krympa dom i torktumlarn? :love:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Beardis ;) Lagom stora, lättlärda, kräver lagom mycket aktivitet men tackar inte nej till något. Väljer man en vettig uppfödare får man en brukshund light.

20846979.jpg

23460214.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 951
Övr. Hund Jag och sambon vill gärna ha en till hund! Frågan är vilken som passar bäst in i vårt liv och vilken som är ungefär lika krävande som...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: wtf
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 266
Övr. Hund Okej, jag och min sambo har ju diskuterat fram och tillbaka, Curly Coated har vart på tapeten länge, men vi känner att det inte är rätt...
2
Svar
27
· Visningar
2 559
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp