Bukefalos 28 år!

Ras info om vit herdehund

F

frazze

Jag är mycket intresserad av vit herdehund. För -och nackdelar, vill veta så mycket som möjlig. Har kollat hemsidan och pratat med uppfödare men det är kul att höra vad andra tycker. Har schäfer själv och älskar denna ras. Är det bara färgen som skiljer eller?
 
Sv: Ras info om vit herdehund

hejsan
Jag har inte själv vit herde men känner flera som har det och jag känner en uppfödare.

Dom jag har träffat har vart lugna, inte lika arbetsvilliga som en schäfer och verkar inte heller lika krävande.
Lite instabila och rädda av sig. Men OJ vad vackra!!!

Jag har bara umgåtts med dom två, sen så har jag träffat andta som verkat mer stabila, och mer familjehund än schäfer (som måste få jobba mycket) självklart så ska dom också stimuleras, men de verklar inte lika krävande.

Sen så verkar hanar, upp till 2 år helt galna och behöver en väldigt fast hand, annars tar dom över helt, men det finns det är väl inget specifikt för rasen kanske. :P

sen finns det ju bra och dåliga exemplar av alla raser.

:bow:
 
Sv: Ras info om vit herdehund

Jag är nog benägen att hålla med dig!

Jag har en vit schäfer som blev ommönstrad till vit herdehund när hon var liten (jag fick henne när hon var 1,5)
Hon är tydligen väldigt rastypisk för vit herdehund enligt expertisen och hon passar väl in på beskrivningen ovan.

Lite ängslig (det har varit riktigt illa)
Bekväm, säger hon. Lat, säger jag.
Väldigt familjekär.
Vallar gärna (helst hästen)
Samarbetsvillig.
Vi träffar många andra "vita hundar" nu börjar det väl rätta till sig igen men ett tag så blev ju nästan alla vita schäfrar ommönstrade till vita herdehundar så man kan inte alltid vara säker på vad man möter :D men alla är ganska lika varandra, lite försiktiga (utom unghundarna då) och väldigt trevliga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 534
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 274
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Viva
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 098
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp